Fiat 500 v roce 2020 debutoval ve své druhé novodobé generaci. Automobil s interním označením 332 se však nestal nástupcem první generace (interně 312), ale byl jejím doplněním. V době premiéry totiž nabídl výhradně elektrický pohon, a tak se stal stylovější, dražší alternativou k dostupnější dosavadní verzi, jejíž produkce nadále pokračuje. Jméno zůstalo poněkud nepřehledně totožné, pro odlišení se elektromobilu někdy říká nový Fiat 500, Fiat 500e nebo Fiat 500 EV.
Design automobilu v základech navázal na první novodobou generaci pětistovky, použil však odlišných detailů. Příď zdobí nápis 500 jako zdůraznění členství v této řadě retro modelů, nově tvarovány jsou i přední LED světlomety. Jiná jsou také koncová světla, jejichž grafika tvoří písmeno E jakožto odkaz na elektropohon.
Zcela jiný je rovněž interiér, který nově využil moderní multimediální systém UConnect 5 s 10,25″ dotykovou obrazovkou na vrchu středového panelu. Digitální displej, tentokrát sedmipalcový, se objevuje také v kapličce přístrojů.
Unikátní verze
Elektrická pětistovka přitom nabídla hned tři karosářské varianty. Stejně jako vůz s interním označením 312 debutoval jako uzavřený model a ve verzi Cabrio se stahovací plátěnou střechou, nově je však doplnilo později uvedené unikátní provedení 3+1 (italsky Trepiuno) s třemi bočními dveřmi. Konvenční dveře v tomto případě doplňují na pravé straně ještě druhé, otevírané proti směru jízdy, které mají usnadnit přístup na zadní sedadla. Rozměry auta zůstávají stejné, dveře navíc však přidaly 30 kg hmotnosti navíc.
Z hlediska rozměrů je ale potřeba zmínit, že nový Fiat 500 lehce povyrostl. Konkrétně rozvor náprav je s hodnotou 2.322 mm o 22 mm delší než u konvenční varianty.
Technický základ je zcela nový a přizpůsobený elektrickému pohonu. Automobil debutoval v jediné výkonové verzi. Tu poháněl elektromotor o výkonu 88 kW čerpající energii z lithium-iontových baterií s kapacitou 42 kWh.
V roce 2024 se však potvrdily spekulace, že technický základ umožňuje i zástavbu konvenčního spalovacího motoru. Tehdy automobilka potvrdila, že se tato pětistovka bude nově vyrábět také ve formě hybridu. Fiat 500 Ibrida má dorazit v roce 2026, patrně s mild-hybridním tříválcem. Důvodem příchodu jsou pomalé prodeje čistě elektrické verze a související tržní trend setrvávajícího zájmu o konvenční pohon.
Fiat 500 EV se vyrábí v italské továrně Mirafiori v Turíně, což je rovněž rozdíl proti stejnojmennému modelu s konvenčním pohonem, který vzniká v polských Tychách.
Fiat 500 EV: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 3632 x 1683 x 1527 x 2322 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 185 litrů
- Výroba: 2020- (Turín, Itálie)
+ Stylový vzhled, povedený interiér, komfortní podvozek, agilní jízdní vlastnosti, silný elektromotor, nízká spotřeba elektrické energie, slušný dojezd, množství funkcí infotainmentu, na poměry elektroaut slušná cena
– Malý zavazadelník, minimální prostor vzadu, infotainment není lokalizovaný do češtiny, pomalé nabíjení