Subaru Forester SK (2019-)

Suberu Forester s interním označením SK je pátá generace tohoto kompaktního SUV japonské automobilky. Představilo se v roce 2018, prodej na evropských trzích však byl spuštěn až na konci roku 2019. V Evropě byl vůz nabídnut výhradně s hybridním systémem nazvaným e-Boxer.

Dynamic solid

Design Foresteru páté generace byl v podstatě evolucí předchůdce. Přizpůsobil se však soudobému stylu Dynamic x Solid, díky čemuž je ze stylistického pohledu blízký ostatním modelům té doby. Robustnost a výšku vozu opticky akcentuje výrazná boční linie, zatímco mohutné blatníky dávají opticky najevo přítomnost standardně dodávané čtyřkolky. Automobil je nadále přizpůsoben jízdě v terénu, čemuž pomáhá například vysoká světlá výška 220 mm.

Šířka vozu v mezigeneračním srovnání vzrostla o 20 mm, což přináší více komfortu na předních sedadlech. Rozvor prodloužený o 30 mm zase pomohl místu na zadních sedadlech. I přes tento nárůst byl zachován poloměr otáčení jen 5,4 metru pro zajištění příkladné obratnosti.

Palubní deska s novým panelem klimatizace nebo 8″ dotykovou obrazovkou infotainmentu byla navržena hlavně s ohledem na co nejlepší ergonomii. Nově navržená přední sedadla zase poskytují více komfortu na dlouhých cestách. Trojice oddělených kapes na jejích zadních stranách opěradel předních sedadel pak slouží k uložení různých drobností.

Nový základ

Forester páté generace je od základu nově postavený automobil. Základem se stala modulární platforma SGP (Subaru Global Platform) vyvinutá pro zajištění co nejlepších jízdních vlastností a stability, stejně jako pro co nejlepší bezpečnost. Stejnou architekturu užívají také soudobé modely XV a Impreza generace GT. Nové zavěšení potlačuje vibrace z volantu.

Nové je i pohonné ústrojí. V Evropě byl Subaru Forester SK nabídnut výhradně v hybridní verzi s označením e-Boxer s výkonem 110 kW. Ta kombinuje dvoulitrový čtyřválec s protiběžnými písty a přímým vstřikováním paliva s elektromotorem umístěným ve variátorové převodovce Lineartronic. Standardem je rovněž pohon všech kol.

Modernizace pro rok 2022

Pro modelový rok 2022 se Subaru Forester (SK) dočkalo modernizace. Ta dále zapracovala na bezpečnosti, když auto dostalo vylepšený adaptivní tempomat, funkci automatického vyhýbacího manévru nebo kameru systému EyeSight se širším zorným polem. Design pak upravila jiná maska chladiče, nové světlomety, přední nárazník nebo víko zavazadelníku, zatímco upravené přední pružiny dále zlepšily tlumení vibrací a zjemnily absorpci nárazů a současně vedly ještě k přesnějšímu řízení.

Subaru Forester (SK): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4625 x 1815 x 1730 x 2670 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 509 litrů
  • Výroba: 2019- (Ota, Japonsko)

Ohodnoťte Subaru Forester i vy, v komentářích pod článkem:

Subaru Forester

4.1

Design

3.9/5

Technika

3.9/5

Jízdní vlastnosti

4.7/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.1/5

Uživatelům se líbí

  • Vynikající naladění podvozku
  • Výtečné schopnosti i mimo silnici

Uživatelům se nelíbí

  • Průměrná dynamika
  • Chybějící silnější motor

5 komentářů: „Subaru Forester SK (2019-)

  • 17 listopadu, 2020 (16:47)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    + Pořád slušné vlastnosti v terénu, bohatá bezpečnostní výbava, prostorná kabina, pohodlné sedačky, příkladná ergonomie, hladké připojování spalovacího motoru, jistý podvozek, který by snesl i vyšší výkon, komfortní odpružení, bytelné zpracování
    – Navzdory hybridu vyšší spotřeba paliva, zůstává typický vysavačový efekt bezstupňové převodovky, spíše průměrná dynamika, chybějící rezervní kolo

    Reagovat
  • 23 dubna, 2021 (16:23)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Subaru Forester dorazil do Evropy v páté generaci výhradně ve formě svébytného hybridu, a to hlavně kvůli snížení flotilových emisí. Pravdou ale je, že hybridní řešení konkurence fungují lépe. Hybrid Subaru pod plynem mnohdy zacuká, dynamika není kdovíjaká, pod plynem se dočkáte typického, nepříliš příjemného vysavačového zvuku hybridu a spotřeba také nenadchne, i ve městě se často přiblíží 10litrové hranici, a tak tu úsporu pořádně není vidět. Jako auto ale Forester není špatný, ba naopak. Snadno se do něj nastupuje, je z něj dobře vidět a kabina je vcelku prostorná. V dnešní době potěší i příkladná ergonomie se zachováním klasických ovladačů a stabilní multimediální systém. Nechybí ani typický subarácký podvozek, naprosto jistý a zároveň komfortní, v zatáčkách se navzdory vysoké světlosti tolik nenaklání, až si říkáte, jaká je škoda, že auto nenabízí silnější agregát.

    Reagovat
  • 16 října, 2021 (13:05)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Subaru Forester e-Boxer se snaží zaujmout prostornějším interiérem a bezpečnou konstrukcí, protože si z nárazových testů Euro NCAP odvezlo nejvyšší možné hodnocení pěti hvězdami a dosáhl ve svém segmentu vůbec nejlepšího hodnocení, ale nás zaujalo především pohonem. Forester e-Boxer ukazuje, že přidání elektromotoru do hnacího ústrojí může některým modelům jen prospět. Jízdní projev nového Foresteru je výrazně lepší a celkově se z něj stalo pohodovější auto na běžné ježdění.

    Více na: https://templeofspeed.cz/subaru-forester-e-boxer-trochu-jiny-mild-hybrid-podle-subaru/

    Reagovat
  • 1 února, 2022 (08:41)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Jízdně je nový Forester autem, se kterým budete cestovat v naprostém klidu a pohodě. Protože sedíte vysoko a máte skvělý přehled o situaci okolo. Tomu pomáhá i výborný výhled z auta. Motor neláká k nějakému sportování, ale když potřebujete předjet, můžete snadno palcem zmáčknout tlačítko S a hned jsou reakce pohotovější. Na tento režim motor drží opravdu výrazně vyšší otáčky.

    Hybrid pod kapotou vlastně ani nijak nepoznáte, Forester občas jede chvíli na elektřinu, ale to je tak jediný rozdíl. Prostě jen jezdíte a tankujete. A máte o něco menší kufr. Respektive ten je velký stejně a dost, v základním uspořádání nabídne 509 litrů, jen pod podlahou už moc místa není. Na rezervu tedy můžete zapomenout, což u auta takového typu trochu zamrzí.

    Jedná se o auto, které zvládne projíždět náročným terénem, což znamená, že ho ani naše okresky nerozhodí. Když přejedete velkou díru, tak to sice slyšíte, ale máte jistotu, že se autu nic nestalo, protože je konstruované na drsné podmínky. Dálniční rychlosti mu také nedělají problém, ale nad 130 km/h už celkem výrazně roste hlučnost, při dlouhých přesunech tedy zůstanete na rozumných a úsporných 120 km/h.

    Forester není žádné jednoúčelové auto jen do terénu. To nebyl ani v předchozí generaci, ale nově má ještě další argument, proč se hodí třeba i do města – spotřebu. Ta je opravdu výrazně nižší. Takže koupí Forestera získáte auto, které nabídne ve městě skvělý výhled a rozumnou spotřebu, mimo město pohodlí a rozumnou spotřebu a v terénu téměř neomezené schopnosti. Hodně schopností v jednom autě.

    Více na: https://www.roadblog.cz/subaru-forester-es-sport-2021/

    Reagovat
  • 10 září, 2022 (11:14)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    4.5

    Subaru Forester e-Boxer (2022)
    Subaru Forester patří mezi průkopníky SUV, vždyť první generace tady byla tady dávno předtím, než se tato kategorie stala tak populární. Nyní se prodává už pátá generace tohoto auta, která si uchovává v lecčems tradiční styl. A díky tomu je velice zajímavou volbou mezi rodinnými SUV.

    Pro modelový rok 2022 se Forester generace SK dočkal několika změn, přičemž těch stylistických si všimnete na první pohled. Nový nárazník, maska i světlomety výrazně změnily tvář vozu, která je nyní výraznější a osobitější než dříve. Úpravou přitom prošla i záď.

    To uvnitř už k tak výrazným změnám nedošlo, zajímavostí je však ovládání klimatizace gesty – otevřenou dlaní zvyšujete teplotu, zavřenou snižujete. Funkce zajímavá, raději jsem ale stále volil otočné kolečko. Fyzická tlačítka si totiž Forester uchoval, stejně jako analogové budíky. Za mě je oboje skvělá volba – budíky jsou dobře čitelné a přehledné, ovládání tlačítky snadné a intuitivní. Forester tak nadále zůstává tím autem, do něhož na první dobrou sednete, vše si okamžitě snadno nastavíte a můžete jet. Škoda, že takových aut je dnes stále méně… Celková koncepce palubní desky je pak možná jednoduchá, zvolené materiály jsou ale výtečné – kvalitní a robustně působící. Tak poctivě zpracovanou a bytelně působící kabinu má dnes málokterý automobil.

    Za volantem se sedí vysoko. To spolu s bohatým prosklením a tenkými A-sloupky vede ke skvělému rozhledu do všech stran. Výtečně odhadnete i přední rohy karoserie. Orientaci navíc pomáhá také šikovná kamera v pravém vnějším zpětném zrcátku, využitelná při parkování. Interiér je navíc díky prosklení a vpředu umístěnému čelnímu sklu nesmírně vzdušný, zároveň i prostorný. Přebytek místa je též vzadu, kde navíc vysoko umístěná lavice skvěle podpírá stehna. Dostatečně velký je také zavazadelník, v rámci modelového roku 2022 nově vybavený praktickými háčky na vrchní straně, které unesou až 3 kg zátěže.

    Co se týče pohonu, tak Forester dnes v Evropě nabízí jedinou volbu, v podobě full-hybridu se 110 kW, nazývaného e-Boxer. To leckoho zaujme, spolupráce motorů je hladká, stejně tak spotřeba paliva je proti dřívějším benzinovým boxerům ve Foresteru nižší. Zároveň ale počítejte s tím, že průměrná spotřeba se nadále pohybuje kolem 8 l/100 km, což není nijak zázračná hodnota (byť vzhledem k rozměrům auta zároveň ani nic špatného). Baterie je totiž kvůli váze proti jiným hybridům menší, a tak výhradně na elektřinu jezdí Forester opravdu jen minimálně – takřka jen při manévrování nebo pomalých rozjezdech v koloně. Hlavně mě ale mrzela průměrná dynamika.

    Podvozek je totiž „typické Subaru“. Konstruktéři jej dále vyladili, díky čemuž ještě lépe kombinuje komfort s jistotou, a tak nejenže je Forester za všech podmínek naprosto poddajný, zároveň je ale pořád jistý, nenaklání se a celkově je znát, že by zvládl mnohem silnější agregát. Tuhá konstrukce navíc znamená, že se od podvozku neozývají ani na rozbitých cestách žádné rány, což celkově pomáhá dojmu z neskutečné bytelnosti. Forester navíc nadále zůstává ryzím SUV, že se nebojí ani jízdy mimo zpevněné cesty. Tomu ostatně pomáhá i slušná světlost 220 mm nebo inovovaný asistenční systém X-Mode. Komfortní je ale vůz i na dálnici, díky příkladnému odhlučnění. Prakticky tak neslyšíte ani vytočený motor při akceleraci.

    Subaru se dnes chlubí také vysokou úrovní bezpečnosti, čemuž pomáhá neustále inovovaný systém bezpečnostních asistentů EyeSight. Jízdní asistenty Foresteru opravdu dobře fungují, udržování v pruhu citlivě mění směr, stejně tak dobře funguje adaptivní tempomat. Jen si musíte zvyknout na časté pípání upozorňující na vozidla vpředu. To tak ale u japonských aut bývá…

    Co říci závěrem? Kdybych měl Forester hodnotit ryze podle tabulek, ukázal by se jeho hybrid jako průměrně výkonný a nijak zvlášť úsporný. Jenže výhody tohoto auta jsou jinde. Poctivé zpracování a celková robustnost se už tak snadno změřit nedají, stejně jako výtečné jízdní schopnosti, ať už na silnici, nebo mimo ni. Forester je zkrátka auto fajnšmekrů, pokud hledáte skvěle jezdící, bytelné, bezpečné SUV pro rodinu, je dílo Subaru výtečnou volbou.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *