Mazda CX-5 KE je první generace kompaktního SUV z dílny japonské automobilky, která se vyráběla mezi lety 2012 a 2017. Jednalo se o první vůz Mazdy navrženého podle designérského jazyka Kodo, jehož styl značky využívá dodnes. V době příchodu Mazda CX-5 KE postupně nahradila modely Tribute a CX-7, v roce 2017 na její místo nastoupila Mazda CX-5 druhé generace (s interním označením KF). Na domácím japonském trhu se CX-5 stala nesmírně populární, v roce 2012 se konce stala japonským Autem roku.
Tvary automobilu vycházely z konceptu Minagi představeného v roce 2011, jeho autorem je tým Masašiho Nakajamy. CX-5, poprvé představená na frankfurtském autosalonu 2011, též použila balíček moderní techniky Skyactiv, vyvíjené pro snížení spotřeby paliva a zajištění skvělých jízdních vlastností auta. Tomu Mazda říká jinba ittai, spojení auta s řidičem.
Součástí tohoto balíčku byly motory řady Skyactiv, atmosférické benzinové čtyřválce Skyactiv-G s vysokým kompresním poměrem a turbodiesely Skyactiv-D s naopak nebývale nízkým kompresním poměrem, převodovky Skyactiv-Drive a Skyactiv MT nebo konstrukce Skyactiv-Body. Ta měla za cíl snížit hmotnost vozu a zvýšit ochranu posádky, třeba díky vyššímu podílu nezakřivených součástí nebo podílu vysokopevnostní oceli (60 %).
Pro rok 2015 byla Mazda CX-5 modernizována. Dostala výraznější vzhled rozpoznatelný díky masce s vodorovnými lištami, uvnitř se proměnil středový panel, ruční brzdu nahradila elektronická parkovací. Z techniky došlo k úpravě naladění pohonu všech kol. Výrobu pro evropské trhy zajišťovala továrna v Hirošimě, CX-5 ale vznikala též v Rusku, Číně a Malajsii.
Mazda CX-5: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4550 x 1840 x 1710 x 2700 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 503 litrů
- Výroba: 2012-2017 (Hirošima, Japonsko)