Renault Kadjar je pětidveřový pětimístný kompaktní crossover vyráběný francouzskou automobilkou mezi lety 2015 až 2022. Tehdy se jednalo o obohacení nabídky, které doplnilo malé SUV Captur a větší Koleos. Automobilka se jím rozhodla zaujmout v expandující kategorii crossoverů a SUV segmentu C. Jméno kombinuje slova quad (čtyřkolka) a francouzské slovo jaillir (překvapivé objevení se odněkud nebo agilita), čímž chce odkazovat na vlastní charakter. Automobil však příliš neprorazil, a tak jej v roce 2022 nahradilo kompaktní SUV Renault Austral.
Design automobilu pokračoval v trendu tehdejšího stylistického směru francouzské značky. Hlavním motivem byl výrazný znak Renaultu v masce, na níž přímo navazovaly hlavní světlomety. Celkový tvar pak vsadil spíše na obliny než hrany.
V roce 2018 byl Kadjar modernizován, zvnějšku se však měnily jen detaily, jako odlišná maska. O to větší změny proběhly uvnitř, kde auto vsadilo na hodnotnější materiály a ovladače, přepracovaný středový tunel s většími držáky na nápoje nebo na novou obrazovku multimediálního systému R-Link 2. Hodnotněji chtěly působit i nové dveřní panely s kapsami na pojmutí 1,5litrových lahví vpředu.
Základem automobilu se stala modulární platforma CMF ve verzi CD, sdílená s Nissanem Qashqai druhé generace. To znamenalo pohon předních kol s možností přiobjednání čtyřkolky s různými režimy chování pohonu.
Renault Kadjar se pro Evropu vyráběl ve španělském závodě Palencia, zatímco pro Čínu vznikal v tamějším závodě ve městě Wu-chan.
Renault Kadjar: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4489 x 1836 x 1613 x 2646 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 472 litrů
- Výroba: 2015-2022 (Palencia, Španělsko)
Segment kompaktních crossoverů a SUV je v poslední době pěkně nabitý, a tak v něm automobilky musejí nasadit ty nejtěžší zbraně, aby uspěly. Renaultu se s modelem Kadjar zatím tolik nedařilo, což měla zvrátit v roce 2019 uvedená modernizace.
Interiér konečně působí hodnotněji (byť pár laciných detailů uvnitř pořád najdete) a povedl se i nový motor. 1.7 Blue dCi je kultivovaný a dobře odhlučněný agregát s přijatelnou spotřebou, byť z hlediska síly bychom od něj pocitově očekávali něco více. Zachován zůstal rovněž pohodlný podvozek a elegantní vzhled – v tmavě zelené metalíze to Kadjaru obzvlášť sekne.
Zajímavý je i poměr ceny a výbavy. Celkově se tak dá říci, že Renault Kadjar na své straně má silné zbraně, aby zákazníky zaujal. Teď už jde jen o to, aby ho v široké nabídce kompaktních SUV a crossoverů nepřehlédli.
Více na: https://www.auto.cz/renault-kadjar-1-7-blue-dci-4×4-elegan-s-povedenym-motorem-133519
Renault Kadjar je v rámci široké nabídky kompaktních SUV a crossoverů poněkud zapomenutým modelem, což se podepisuje i na jeho slabších prodejích. Přitom zákazníkům má co nabídnout. Jednak je to povedený vzhled, který se ani v rámci faceliftu z roku 2019 nijak zásadně neměnil, jednak slušná výbava za rozumnou cenu. Z hlediska motorů zaujme úsporný turbodiesel 1.7 Blue dCi se 110 kW, který z dlouhodobého hlediska jezdí za nějakých šest litrů. Samotný motor se kvůli emisním úpravám jeví pocitově mdle, po zahřátí je však kultivovaný a pečlivě odhlučněný. Manuální převodovka má pak tichý a lehký chod, řazení by však mohlo být preciznější. Na komfort hraje i naladění podvozku, karoserie se tak v oblouku a na nerovnostech lehce naklání. Na dálnici však počítejte s lehkým šumem větru kolem karoserie, na větších výtlucích se pak od 18“ kol ozve občas nějaká ta ranka. Zmíněný facelift pak byl poznat uvnitř, kde se objevila hodnotněji působící palubní deska.
Kompaktní SUV jsou dnes obrovským hitem, proto překvapí, že jedna z největších automobilek v Evropě, Renault se svým zástupcem v segmentu, modelem Kadjar moc neprorazil. Možná i kvůli nástupu povedených SUV korejských značek. Prodeje zůstaly za očekáváním, což znamená také omezenou nabídku ojetin. Přitom to nemusí být špatná volba, zvlášť díky vysoké spolehlivosti, kromě nechvalně proslaveného motoru 1.2 TCe. Kadjar vypadá i po letech zajímavě, zvlášť v modernizované podobě z roku 2018. Vybírat se dá i z povedených motorů. Z těch benzinových určitě volte 1.3 TCe vyvinuté společně s Mercedesem, u něhož se zatím neprojevují žádné závažné problémy. Bohužel jich v nabídce tolik není. Z turbodieselů můžete vybírat mezi 1.5 dCi, který je v Kadjaru již v té skvěle spolehlivé verzi, nebo 1.6 dCi, který v jednu dobu byl jedinou možností pro zájemce o pohon všech kol. Naopak modernější 1.7 Blue dCi působí přidušeně. Určitě ale měňte často olej, klidně po 15.000 km. Velkým obloukem se pak vyhněte 1.2 TCe, největší průšvih Renaultu posledních let, má vysokou spotřebu a trápí ho mnohé závady, třeba naředěný olej vydírá válce. Často se to řešilo dokonce výměnou motoru, po níž údajně problémy vymizí. Ve městě se každopádně jednotka pomalu ohřívá, a tak je vhodný vlastně jen pro časté dálniční přesuny. Vůči korozi je pak Kadjar odolný, plusem je bytelný podvozek, se základem od Nissanu.
Kadjar je velmi dobré auto, má svá pozitiva, ale i negativa. Během testování nás mrzely Nissanovské detaily v interiéru a fungování hands free karty, která zde není tak úplně hands-free, auto se samo nezamyká ani neodemyká, vždy je nutné zmáčknout tlačítko na klice, které je však pouze u řidiče nebo spolujezdce. Takže chcete odložit věci na zadní sedačku, musíte si napřed u řidiče nebo spolujezdce odemknout. Když však tyhle detaily překousnete, zjistíte, že jízda je nesmírně komfortní, motor špičkový s výbornou spotřebou, modularita interiéru i díky sklopnému opěradlu spolujezdce je na jedničku a pohon 4×4 hodnotíme jako nejlepší ve své třídě.
Více na: https://www.rnews.cz/kadjar-cesta-z-mesta/