Recenze: Peugeot nově nabízí elektromobil pro populární typ českých chalupářů. Kombi e-308 SW má však svá omezení

Peugeot e-308 SW GT 2024

Elektromobilita je trend expandující napříč různými segmenty. Jedna důležitá kategorie však dlouho zůstávala mimo hledáček výrobců, kompaktní kombíky. Elektropohon moc takových aut zatím moc nenabízí a nabídka elektrických kombi se tak teprve rozšiřuje. Mezi průkopníky patří třeba Peugeot e-308 SW. Jaký je? A má smysl nad takovým vozem uvažovat? Odpoví následující recenze.

Design: Elegán i v bílé

Peugeot razí strategii co nejrozmanitější palety pohonů u jednoho modelu, což konkrétně znamená, že jeho elektromobily nemají svébytnou techniku ani originální design, který by se odlišoval od modelů se spalovacím motorem pod kapotou. Platí to i pro Peugeot e-308 SW, který byste oproti běžné 308 SW třeba s turbodieselem ani nepoznali.

Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi GT 2022

Test: Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi GT (2022)

Kompaktní kombíky dnes nadále patří mezi nejžádanější automobily na trhu. Ostatně není divu, pro rodiny nebývá lepšího auta – větší …

Proč by ale Peugeot vůbec design pro e-308 SW měnil, když je výchozí kompakt tak povedený. Tenhle kombík je zkrátka neskutečný elegán, a to i v jinak obyčejném bílém laku testovacího exempláře. Nejvíce se mně aktuální 308 nejvíce líbí zezadu, díky svými nízkým, sportovně se tvářícím koncovým světlům. Přídi pak dominuje výrazná maska s diodovými kly denního svícení protaženými do nárazníku. Zboku zaujmou retro emblémy na předních blatnících, zdůrazňující až prémiový charakter dnešních Peugeotů.

Interiér: Jeden z nejlepších v rámci kategorie

To je znát také uvnitř, protože Peugeot dnes sází na obzvlášť hodnotně působící interiéry svých aut. Použitým materiálům i jejich zpracování zkrátka nelze nic vytknout.  

Koncepci i-Cockpit s vysoko umístěným přístrojovým štítem a malým volantem se navíc za ta léta povedlo obstojně vyladit. Díky tomu se i se svojí vyšší postavou za volantem srovnám pohodlněji než v některých jiných Peugeotech s tímto řešením a pořád vidím na všechny zobrazované informace. Pořád to však není samozřejmost pro každého, manželka, s postavou nižší, si stěžuje, kolik údajů jí věnec volantu zakrývá. Zkrátka tak doporučuju všem zájemcům si nejprve vůz pečlivě vyzkoušet, zda vám bude posaz vyhovovat.

Infotainment má moderní grafiku a díky displeji s detailním rozlišením krásný obraz. Stejně tak kvalitní obraz má parkovací kamera. Samotné reakce jsou však spíše pomalejší, občas trvá, než se načtou všechny funkce. Líbí se mně však možnost individualizace zobrazení, včetně dotykových ploch na středovém panelu (tzv. i-Toggles) – každý si tak zde nastaví přímý vstup pro funkce, co potřebuje. Kdo by si pak s tím nevěděl rady, s nastavením pomůže šikovný videomanuál.

Za volantem se sedí pohodlně, vrcholná sedadla s masážní funkcí jsou obzvlášť pohodlná. Výhled do stran každopádně poněkud omezují silnější A-sloupky. Co se pak týče prostornosti, tak na zadních sedadlech je to v rámci kategorie kompaktních kombíků spíše průměr. Dospělý už tu zkrátka moc místa nemá. A to má kombi o znatelných 57 mm delší rozvor než hatchback.

Kufr má pak udávaný objem 548 litrů. Je tak podstatně menší jak u 308 se spalovacím motorem nabízející 608 litrů zavazadlového prostoru. V praxi se to vysvětluje tím, že pod dvojitou podlahou elektrického kombíku je už jen minimalistický odkládací prostor, kam se bohužel nevejdou ani nabíjecí kabely.

To přepravní schopnost elektrického kombi limituje. Podobně jako nosnost jen 384 kg, zatímco u 308 SW s benzinovým hybridním tříválcem činí rovných 500 kg. Pokud tak kombi pořizujete hlavně kvůli přepravní kapacitě, bratr se spalovacím motorem odvede lepší práci.

Motor: Spíše pohodář

Nabídka motorů pro Peugeot 308 možná není tak bohatá, jako bývala kdysi, různorodá je však dostatečně. K dispozici máte benzinový hybrid, turbodiesel, plug-in hybrid s možností dobití ze zásuvky i čistě elektrický bateriový model. A právě ten je v případě kompaktních kombíků i přes rozvoj elektromobilů stále něco zvláštního.

Peugeot e-308 SW, potažmo 308 SW 100% elektrický, jak mu výrobce též říká, se konkrétně spoléhá na elektromotor o výkonu 115 kW čerpající svoji energii z baterií o kapacitě 54 kWh. Výkon je to na papíře na poměry kompaktních elektroaut slušný, automobilka nicméně vůz nenaladila nějak sportovně. Peugeot e-308 SW reaguje na pokyn hbitě a rychle, není to ale nic dechberoucího, jak jsme byli u elektroaut v minulosti zvyklí. Ostatně udávané zrychlení z 0-100 km/h za 9,9 sekund není dnes nic dechberoucího, třeba i hybridní 308 SW to zvládá rychleji (za 9,3 sekundy).

Peugeot e-308 GT 2024

Recenze: Peugeot e-308 (2024)

Elektromobily se před pár lety zdály jako jasná budoucnost automobilového světa, a tak se jejich nabídka postupně značně rozšířila. Výrobci …

Ono je to ale v pořádku, ve městě se pořád dočkáte dostatečné agility, aniž by akcelerace byla až nepříjemně prudká. Na druhou stranu, na dálnici už v rámci povolených limitů dynamika někdy může působit jako průměrná. Stačí nicméně sepnout sportovní režim a dočkáte se okamžitých reakcí.

Oproti jiným elektromobilům mi nicméně chybí větší rozsah rekuperace brzdné energie. V e-308 SW jsou jen dvě úrovně, normální a silná (B), navíc trochu nešťastně ovládané tlačítkem na středovém tunelu. Řešení s páčkami pod volantem, umožňující intuitivnější nastavení rekuperace dle potřeby (např. při brzdění před semafory), známé z jiných elektroaut, mně přijde jako praktičtější řešení. Navíc i ta silnější úroveň nebrzdí tak silně, jak bývá zvykem.

Podobně jako u jiných elektromobilů se spotřeba energie mění v závislosti na stylu jízdy. Ta dlouhodobá se u testovaného kusu pohybovala okolo 21 kWh/100 km, což souvisí s nižšími teplotami během testování. Hatch to v létě zvládal za 18 kWh. Ve městě jsem pak kvůli nutnosti topení a vyhřívání jezdil s kombíkem za 22 kWh, na okreskách za 20 kWh a na dálnicích apetit rostl klidně k 24 kWh/100 km.

V chladném počasí tak raději počítejte s dojezdem okolo 200 km na jedno nabití. Za vyšších teplot nicméně vím, že auto hravě zvládne okolo 300 km na jedno nabití. Baterie můžete nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW, díky čemuž se dobijí z 20-80 % kapacity za zhruba půl hodiny. V dané kategorii je to běžné, vyspělejší elektromobily každopádně dnes umí nabíjet i rychleji. Z 11kW wallboxu dobití trvá 3,2 hodiny.

Jízdní vlastnosti: Komfortní společník

Stejně jako u ostatních variant Peugeotu 308 SW je také u elektrické varianty podvozek naladěn hlavně na komfortní notu. Je poddajný, zároveň však dostatečně jistý, zadní náprava s Panhardskou tyčí na nerovnostech prakticky nebouchá.

Podvozek je nicméně náchylnější na povrch pod koly, občas umí být hlučnější, zvlášť na dálnici. To je u elektromobilu poměrně znát, protože tento šum nemaskuje žádný zvuk od spalovacího motoru jako u konvenčních variant.

Kia Ceed kombi

Nejlepší kombi v roce 2024: Zaručené tipy pro oblíbenou kategorii

Vozy kombi jsou na českém trhu léta populární kategorií. A vlastně není divu, málokteré jiné auto nabídne takovou porci praktičnosti, …

Chválím nicméně snadné vypnutí otravných (ale dnes povinných) asistentů, jako je hlídání jízdy v pruzích nebo varování o překročení povolené rychlosti. I díky možnosti si individualizovat dotykové plochy i-Toggles je to záležitost dvou kliknutí.

Sdílet článek:

Peugeot e-308 SW: Technická data

VerzeElektrická (115 kW/54 kWh)
Rok2024
Výkon (kW)115
Točivý moment (Nm)270
Převodovka1A
Maximální rychlost (km/h)170
Zrychlení z 0-100 km/h (s)9,9
Spotřeba energie – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km)15,1
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)0
Dojezd – maximální kombinovaný dle WLTP (km)410
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1791/384

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *