SsangYong je dnes známý hlavně pro svoje cenově dostupná SUV. Trendy jsou ale do budoucna jasné, a tak značka musí postupně expandovat i na poli elektromobilů. Na český trh jako první elektrický SsangYong přijíždí Torres EVX (elektrické Kroando se u nás neprodává), který jsem měl možnost vyzkoušet během dvoutýdenního testu. Dává elektropohon v tomto rodinném SUV smysl?
Obsah recenze
Design: Unikátní bratr
Torres EVX je sice bratrem již dobře známého modelu Torres nabízeného se spalovacími motory, dle vzhledu byste to však nepoznali. Designéři totiž u elektromobilu vsadili na zcela odlišný styl, futuristický, na zdůraznění elektropohonu. Přední partie je tak zcela jiná, s nízkými světlomety doplněnými o vodorovné světelné panely místo masky ve stylu Jeepů. Osobnost EVX je tak vskutku originální, auto působí jak z budoucnosti, čemuž napomáhá i nadčasový béžový lak Latte testovaného kousku.
To z boku a zezadu už spřízněnost s konvenčním Torresem poznáte. Také EVX má mohutné boky s výraznými C-sloupky v kontrastní barvě nebo víko kufru evokující někdejší offroady, díky nesouměrně umístěné poznávací značce a motivu připomínajícím náhradní kola.
Interiér: Moderní koncepce
Ani interiér EVX majitelé běžného Torrese nepoznají. Uvnitř nezůstal kámen na kameni, přičemž se očekává, že moderní koncepci s dvěma propojenými obrazovkami a minimem klasických tlačítek v rámci připravovaného faceliftu převezme i běžný Torres.
Torres EVX si každopádně uchovává výtečný výběr materiálů, stejně jako bezchybné zpracování. Také použité obrazovky jsou kvalitní, s perfektním obrazem, což platí také třeba pro parkovací kameru. Kamerový systém přitom umí vykreslit i 3D model vozu, díky čemuž můžete snadněji sledovat okolí při manévrování.
Na druhou stranu, infotainment není zrovna z nejrychlejších. Jeho funkce se pomaleji načítají, ať už navigace nebo jiné funkce. Vybraná dotyková tlačítka jsou pak vcelku malá – to platí třeba pro panel klimatizace, který si můžete „vytáhnout“ jako widget na pravé straně obrazovky. Při jízdě je tak složitější jeho ovládání. Zmínit musím i mezery v českém překladu – třeba při nabíjení vůz na přístrojovém štítu píše „hlasitost nabíjení“.
Kabina je prostorná, i na zadní lavici se tak pohodlně usadí i dospělí cestující. Snad jen sedák by mohl být ukotven výše, aby se tu pohodlněji sedělo. Šikovné jsou však roletky v zadních dveří, které se hodí nejen při převozu dítěte v autosedačce.
Dostatečně velký zůstává i zavazadelník, který si uchovává i menší odkládací prostor pod podlahou. Jen zadní sedadla jsou poměrně nakloněná, což omezuje převoz rozměrných (vysokých) zavazadel. Třeba kočárek sem ale umístíte i podélně, včetně korbičky. Šikovný je i převoz drobností v kabině – prostor v loketní opěrce mezi předními sedadly je velký, navíc je tu šikovná bezdrátová nabíječka telefonů. Do hlavových opěrek jsou zase integrovány „háky“ na kabelky.
Motor: Silná jednotka a velké baterie
Zatímco Torres nabízí na dnešní poměry širokou nabídku – sice jediný motor, avšak v kombinaci manuálu i automatu nebo pohonu předních nebo všech kol, nabídka motorů modelu EVX se omezuje na jedinou verzi. Pohání ji elektromotor o výkonu 152 kW a spoléhá se se na baterie s vysokou kapacitou 73,4 kWh. Poháněná jsou výhradně přední kola.
Pohon všech kol bych si u takového specialisty na SUV jako SsangYong dovedl představit, jinak však k pohonnému ústrojí nemám výhrad. Zatímco spalovací motory SsangYongu se několikrát ukázaly jako dýchavičné, elektrická jednotka má elánu na rozdávání. Přes 4,7 metru dlouhé SUV umí úctyhodně rozpohybovat jak ve městě, tak klidně i na dálnici, kdy v běžných dálničních rychlostech pořád s ochotou zrychluje. Auto přitom okamžitě reaguje na pokyn.
Spotřeba energie se pak většinou pohybuje do 20 kWh/100 km. Na dálnici však vzroste k 23 kWh/100 km, kdy se zkrátka projeví vysoká příď vozu a majestátní rozměry. Ve městě se však dá jezdit k 19 kWh/100 km, na okreskách za 18 kWh/100 km. Nutno však podotknout, že jsem s autem jezdil za vysokých letních teplot. V praxi každopádně na jedno nabití zvládnete nějakých 380 km, 444 km, které EVX umí ukázat po dobití, s vypnutou klimatizací, by už žádalo hodně lehkou práci s plynovým pedálem. Plusem je každopádně fakt, že lithium-železo-fosfátový (LFP) akumulátor můžete nabíjet až výkonem 300 kW (!), což mezi elektrovozy mainstreamových značek rozhodně není zvykem. Z 10 na 80 % kapacity se tak díky tomu umějí dobít už za 37 minut, z běžnější 100kW rychlonabíječky to trvá 42 minut.
Jízdní vlastnosti: Pohodář
Podvozek je jako u ostatních SsangYongů naladěn hlavně na komfortní notu. I s 20” koly testovaného kousku tak Torres EVX zůstává příkladně poddajný, byť takto velká kola jsou na rozbitých českých silnicích zkrátka někdy slyšet (logicky). V tuzemském prostředí by se tak hodila spíše o palec menší kola.
Rychlé tempo Torres EVX díky silnému motoru zvládá, nicméně působí poněkud těžkopádně. Ve vyšších rychlostech pak zaznamenáte šum okolního vzduchu způsobený majestátní karoserií. Celkově však mohu prohlásit, že je auto pohodlné.
Bohužel tomu pohodlí moc nepomáhají jízdní asistenty, které se v několika ohledech ukazují jako doslova otravné. Hlídání pozornosti řidiče je natolik citlivé, že vám radí pauzu už po pár minutách jízdy. Dnes bohužel povinné zvukové varování na překročení povolené rychlosti je otravné samo o sobě, zde je navíc složité ho vypnout – v infotainmentu se musíte proklikat pěti kroky! Navíc když ho vypnete, Torres už vás na překročení rychlosti neupozorní ani opticky. Tohle zbytečně kazí dojem z jinak povedeného auta.
SsangYong Torres EVX: Technická data
VERZE | FWD/152 kW |
---|---|
Rok | 2024 |
Výkon (kW) | 152 |
Točivý moment (Nm) | 339 |
Převodovka | 1A |
Maximální rychlost (km/h) | 175 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 8,1 |
Spotřeba energie – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 18,7 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 0 |
Kapacita baterií – celková (kWh) | 73,4 |
Dojezd – kombinovaný dle WLTP (km) | 462 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1915/495 |
SsangYong Torres: Další recenze
SsangYong Torres je zjev, a to nemyslím ten odvážný design, který nemusí sednout každému. Za tu cenu je to neskutečně lákavá nabídka, kterou by žádný zájemce o takto velké SUV neměl minout. Pravda, nízká cena je znát na některých detailech, jako třeba na pohonném ústrojí, kdy motor je poměrně žravý a automat by stálo zato doladit. Cílová klientela ale bude nadšena, ať už pro velkorysý vnitřní prostor, velký kufr nebo bohatou výbavu.