Suzuki Vitara LY je malé pětidveřové SUV vyráběné japonskou automobilkou od roku 2015. Jedná se v pořadí o již čtvrtou generaci modelu pojmenovaného jako Vitara, který však v průběhu let měnil svoji koncepci. Z původního offroadu se stalo SUV, druhá a třetí generace pak kvůli nárůstu rozměrů nesly označení Grand Vitara. Ve čtvrté generaci LY se ale vůz opět zmenšil a vrátil se ke jménu Suzuki Vitara.
Automobil se v rámci mezigenerační proměny opravdu zásadně změnil, což mělo zdůraznit právě jméno bez přídomku Grand. Skončila třídveřová verze, Vitara LY je už dostupná výhradně jako pětidveřový model. Auto se proti předchůdci zkrátilo o významných 326 mm a navíc změnilo koncepci. Z offroadu se samonosnou karoserií vyztuženou pomocným rámem a stálým pohonem všech kol s uzávěrou mezinápravového diferenciálu s redukcí se stalo typické SUV se samonosnou karoserií, motorem vpředu napříč a ve standardu pohonem předních kol.
Technický základ dodal o 125 mm delší model S-Cross, což znamená zadní nápravu tvořenou torzní příčkou a vlečenými rameny i v případě pohonu všech kol. Systém s obchodním označením AllGrip tvoří elektromagnetická mezinápravová spojka, jejíž chování lze upravit v několika režimech.
Oproti S-Crossu se pak Vitara liší drsnější vizáží a celkovou orientací, více zaměřenou na jízdní schopnosti v terénu, čímž nezapomíná na své předchůdce. Design tohoto SUV mimochodem poprvé prezentoval koncept iV-4 v roce 2013.
Změna motorů
Do prodeje Vitara v roce 2015 vstoupila se zážehovým čtyřválcem 1.6 VVT a vznětovým čtyřválcem 1.6 DDiS, se shodným výkonem 88 kW. V průběhu let se však nabídka motorizací měnila. Ještě v roce 2015 nabídku obohatil přeplňovaný čtyřválec 1.4 BoosterJet (103 kW) ve verzi Vitara S.
Modernizace v roce 2018 pak znamenala vedle přepracované přídě přechod čistě na turbomotory, když atmosférickou šestnáctistovku nahradil tříválec 1.0 BoosterJet (81 kW). Ten ale z nabídky postupně zase zmizel, stejně jako turbodiesel.
Pro rok 2020 se pak Vitara proměnila v mildhybrid, když nabídla výhradně čtyřválec 1.4 BoosterJet Hybrid (95 kW). Pro rok 2022 pak debutoval nově vyvinutý full-hybrid nazvaný Strong Hybrid. Ten zkombinoval nový zážehový čtyřválec o objemu 1,5 litru (75 kW) s elektromotorem (24 kW) a šestistupňovým automatem. Celkový výkon tohoto ústrojí činí 85 kW. Zajímavostí tohoto řešení je umístění motor-generátoru na výstupní část převodovky AGS, která má konstrukci podobnou manuální převodovce, řazení a ovládání spojky však probíhá automaticky.
Další facelift v roce 2024
Pro rok 2024 se Suzuki Vitara dočkala další modernizace. Ta byla spíše decentního ražení, vpředu se změnil nárazník, s nově řešenými diodami denního svícení. uvnitř se pak stal hlavní novinkou nový multimediální systém s 9″ obrazovkou. Nabídka motorů byla zachována, Vitara tak nadále nabídla mild-hybrid 1.4 BoosterJet (95 kW) a full-hybrid 1.5 DualJet (85 kW).
Suzuki Vitara LY se pro evropské trhy vyrábí v maďarském závodě značky Ostřihom (Esztergom). Předchozí Grand Vitara (JT) se díky odlišné koncepci ještě nějakou dobu prodávala po jejím boku.
Suzuki Vitara (LY): Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4175 x 1775 x 1610 x 2500 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 375 litrů
- Výroba: 2015- (Ostřihom, Maďarsko)
Suzuki Vitara je automobil, který za dob své existence několikrát měnil svoji nabídku motorů. Já s ním jezdil ještě v době, kdy nabízel turbodiesel 1.6 DDiS. A vůbec to nebyla špatná volba, ba naopak. Motor původem od Fiatu potěší svým elánem, stejně jako příznivou spotřebou (dlouhodobě kolem pěti litrů na 100 km), stejně jako přesným manuálním řazením s příjemně krátkými drahami, díky čemuž za hlavou hodíte jeho jadrnější zvukový projev. Potěší i bytelná konstrukce, díky níž se rázy od kol nepřenášejí do karoserie (kola jsou mimochodem upevněna na pěti šroubech), nebo možnost zástavby pohonu všech kol, která v kombinaci se slušnou světlostí znamená, že se Vitara nezalekne ani terénu. Auto je navíc velice mrštné, s komunikativním řízením. Interiér je ale přece jen poněkud zastaralý a lacině působící, byť ve skutečnosti hodně bytelný.
Suuzki Vitara generace LY patří mezi nejžádanější nová SUV u nás, díky čemuž už je po letech také oblíbeným vozem z autobazaru. Tam je vcelku žádaný, a tak se ojetiny tolik nepodbízí svými cenami. Na druhou stranu díky kvalitám se není čemu divit. Vitara i po letech skvěle jezdí, je obratná a je radost ji řídit. Plusem je i spolehlivost, a to hlavně, co se týče benzinové atmosférické jedna šestky. Ani o řetězových rozvodech do nějakých 300.000 km nebudete vědět. Díky nepřímému vstřikování jí nevadí ani krátké trasy. Vyplatí se však se vyhnout přestavbám na LPG. Špatnou volbou nejsou ani přeplňované motory 1.0 BoosterJet a 1.4 BoosterJet, které postupně přišly místo atmosférické šestnáctistovky, nekarbonizují, vyplatí se však do nich tankovat kvalitnější palivo. Co se týče turbodieselu, vyhnout se 1.6 DDiS nemusíte, hodí se ale zkontrolovat servisní historii.
Hodně aut se prodalo s pohonem jedné nápravy, velkým lákadlem je ale čtyřkolka, kterou nabízí málokteré takto malé SUV. U takových aut je ale vhodné prověřit si jejich stav, často totiž byly využívány právě na nezpevněných cestách, kde mohlo dojít k nějaké menší úhoně. Samotný pohon 4×4 je ale spolehlivý, olej pak v diferenciálu nicméně měňte po nějakých 160.000 km. To samé platí také pro automat, když v něm budete měnit v daných intervalech olej, vydrží také hodně.
+ Originální design, živý a dobře odhlučněný motor 1.4 BoosterJet Hybrid se solidní spotřebou, tužší, ale poctivé manuální řazení, bytelně působící interiér, bytelná konstrukce karoserie, výtečně naladěný podvozek, hbité jízdní vlastnosti, schopné auto i mimo zpevněné cesty, vyšší posaz usnadňuje výhled do stran
– Lacinější detaily, zastaralá navigace, hluk od podvozku, aerodynamický šum při jízdě na dálnici, poněkud lehké řízení