DS 3 je malý prémiový hatchback vyráběný mezi lety 2009 až 2019. Do roku 2016 se prodával jako Citroën DS 3, jednalo se o vůbec prvního zástupce této prémiové řady DS (Different Spirit) pojmenované po slavném Citroënu DS. Po osamostatnění této řady do samostatné značky se přejmenoval na DS 3 a ve výrobě nadále vydržel do roku 2019. Tehdy byl nepřímo nahrazen městským SUV DS 3 Crossback.
Francouzská stylovka
Automobil na trh vstupoval jako nepřímá náhrada ta dřívější Citroën C2, také v jeho případě šlo o stylovější, třídveřovou alternativu k malému hatchbacku Citroën C3. Poprvé se představil ve formě konceptu DS Inside na ženevském autosalonu 2009, sériová verze následovala o půl roku později na tehdejším frankfurtském autosalonu. Design tvořil tým Marka Lloyda, který vsadil na elegantní styl, později převzatý i dalšími modely řady Citroën DS. Horní část přídě byla sdílená s tehdejším Citroënem C3, boky a zadní partie ale byly jiné. Doménou auta pak byly široké možnosti individualizace vzhledu, což dále podpořily různé limitované edice v průběhu životního cyklu.
Pro rok 2013 pak nabídku obohatil Citroën DS 3 Cabrio. Nešlo však o klasický kabriolet, jako spíše hatchback s plátěnou stahovací střechou. Ta se stahovala včetně zadního okna. Celý proces zabral 16 sekund a bylo ho možné provádět až do rychlosti 160 km/h. Mechanismus střechy přitom přidal asi 25 kg hmotnosti.
Technický základ pak byl ryze mainstreamový, šlo o platformu PF1 Skupiny PSA, kterou použil i tehdy uvedený Citroën C3 druhé generace (interně SC). To se ostatně podepsalo i na shodně řešené palubní desce uvnitř. Podvozek tvořily vzpěry McPherson vpředu a vlečená náprava s torzní tyčí vzadu.
Nabídka motorů v době premiéry čítala benzinové čtyřválce 1.4 VTi (70 kW), 1.6 VTi (88 kW) a 1.6 THP (110 kW), doplněné o turbodiesely 1.4 HDI (50 kW) a 1.6 HDI (68 kW a 82 kW). Později téhož roku dorazil i vrcholný 1.6 THP se 152 kW pro limitovanou ostrou verzi DS 3 Racing. Tu tvořila tehdejší závodní divize Citroën Racing, která vůz upravila i pro šampionát WRC. V něm nastupoval od roku 2011.
Rok 2012 byl pak ve znamení nového základního tříválce 1.2 VTi (60 kW), později přejmenovaného na 1.2 PureTech. Postupně přibývaly i vznětové verze e-HDI, což byly mikrohybridy, vozy doplněné o rekuperaci brzdné energie a start-stop systém.
Facelift ještě v éře Citroënu
Ještě před změnou v DS 3 automobil prošel v roce 2014 modernizací. Tehdy se Citroën DS 3 dočkal nové optiky předních světlometů, která se inspirovala koncepty Numéro 9 a Wild Rubis a zkombinovala xenony, LED a sekvenční směrovky. Rozšířila se také paleta individualizačních prvků, které od počátku byly jedním z prodejních artiklů vozu.
Došlo ale i k motorovým inovacím. Nový turbodiesel 1.6 BlueHDi splňoval normu Euro 5 a nabídl nižší spotřebu při vyšším výkonu. K dispozici byl ve verzích se 73 kW a 88 kW. Motory 1.6 THP ve variantách se 115 kW a 152 kW pak nahradilo jediné provedení, se 121 kW. Přibyl i přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech (VTi) s 81 kW.
Z Citroënu jen DS
Když se pak v roce 2015 řada DS osamostatnila do svébytné značky, zastihlo to i Citroën DS 3 nově přejmenovaný jen na DS 3. Rok nato byl vůz modernizován, a to po vzoru větších modelů, nově nazvaných DS 4 a DS 5. Příď ozdobila šestiúhelníková maska chladiče a inovované světlomety kombinující xenony s LED moduly, uvnitř se zase objevila sedmipalcová dotyková obrazovka infotainmentu.
Opět se pak upravovala nabídka motorů. Benzinové tříválce 1.2 PureTech (VTi) doplnila nejsilnější verze s 96 kW, na vrchol nabídky se postavilo 1.6 THP se 153 kW pro vrcholný model nově nazvaný DS 3 Performance.
DS 3: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 3948 x 1715 x 1458 x 2464 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 285 litrů (hatchback), 245 litrů (Cabrio)
- Výroba: 2009-2019 (Poissy, Francie)
První dílo řady DS se snažilo být francouzskou alternativou k Mini, kterou je dodnes i jako ojetina. Nadále tak láká na osobitý vzhled, který díky individualizačním prvkům není snad u dvou kousků stejný. Ceny ale nadále bývají vyšší, i kvůli omezené nabídce. Zajímavostí je přitom fakt, že s konkurenčním Mini Citroën DS 3, od roku 2016 jen DS 3, sdílelo čtyřválcové motory. Právě u jednotek se však vyplatí pečlivě vybírat. Nejlepší volbou je paradoxně tříválec 1.2 (VTi) PureTech. Čtyřválce 1.4 VTi a 1.6 VTi sice jezdí skvěle, mají ale komplikovaný rozvod s plynule měnitelným zdvihem sacích ventilů. Servisně se pak může prodražit i vrcholné 1.6 THP nebo turbodiesely 1.4 HDi a 1.6 HDi s nevhodně tvarovanou olejovou vanou. Na druhou stranu už naštěstí nejde o starší, méně spolehlivé verze Euro 4. Jako auto však DS 3 vyloženě nadchne. I po letech vypadá skvěle a i jeho jízdní projev je na jedničku. Na větších nerovnostech se sice dočkáte rázů, celkově je ale komfortnější než Mini, jemuž je alternativou. Vedle jízdních vlastností potěší i přesné řazení. Negativa pak vyplývají z charakteru stylovky, vzadu není moc prostoru a dozadu zkrátka není tolik vidět.