Škoda Tudor byla první poválečná škodovka. Vznikala v utajení a stala se hitem

Mladoboleslavská automobilka Škoda, dříve Laurin & Klement, se v třicátých letech stala největším výrobcem automobilů v Československu, což byla pozice, kterou si po válce dále utužila. Pomohl tomu i první poválečný model, Škoda 1101, přezdívaná Tudor, která se začala vyrábět v roce 1946. V roce 2021 tak slaví 75 let své existence.

Základ v Popularu

Automobil byl vyvíjen už během války, a to v utajení. Využil přitom za základ předválečný model Popular, který Škodě pomohl už před válkou utužit pozici největšího výrobce aut v Československu. Základ tudíž tvořil tuhý a přitom poměrně lehký páteřový rám podvozku s nezávislým zavěšením všech kol. Hlavním rozdílem byl vzhled karoserie, který odpovídal tehdejší době. Auto tak dostalo třeba zapuštěné světlomety. Rozhodně to ale nebyla změna jediná.

Důraz na zvýšení bezpečnosti provozu vedl k aplikaci účinnějšího provedení hydraulických brzd. Úroveň komfortu umocnily kapalinové tlumiče pérování na přední nápravě. Kombinace výdřevy karoserie, vlněného čalounění a přírodních tlumicích materiálů pak přispěla k akustické pohodě v interiéru.

Pohon zajišťoval benzinový čtyřválec OHV objemu 1089 cm3 s vyměnitelnými „mokrými“ vložkami válců, přímo chlazenými kapalinou a usnadňujícími servis. Ten poskytoval při 4600 otáčkách výkon 32 k (23,6 kW) a byl nově spárován s čtyřstupňovou převodovkou. V případě základního čtyřmístného provedení s dvoudveřovou uzavřenou karoserií vnějších rozměrů 4050 x 1500 x 1520 mm si musel poradit s asi 940 kg hmotnosti. Na většinou nepříliš kvalitních poválečných silnicích dosahoval Tudor tehdy plně dostačující rychlosti až 100 km/h při zhruba osmilitrové spotřebě. Světlá výška 200 mm spolu s robustní konstrukcí podvozku pak umožnila průjezd i lehčím terénem, což Škodě 1101 otevřelo cestu také na americké, africké či asijské trhy.

První zástupce modelové řady Škoda 1101 Tudor sjel z mladoboleslavské linky v pondělí 6. května 1946. Tehdy byla Škoda 1101 na československém trhu prodávána za 67 700 korun, nedostatkové pneumatiky však nebyly součástí dodávky. Vzhledem k nelehké poválečné situaci museli zákazníci předložit speciální poukaz opravňující ke koupi nového vozu.

Pestrá nabídka

Díky široké nabídce přitom šlo doslova o modelovou řadu než samotný model. Základ pestré nabídky představoval zmíněný dvoudveřový uzavřený vůz, anglicky „twodoor“ – odtud přezdívka „Tudor“. Ve snaze vyhovět rozmanitým potřebám zákazníků doma i v cizině však k němu přibyla čtyřdveřová karoserie sedan, usnadňující nastupování na druhou řadu sedadel. Nabídka otevřených karoserií zahrnovala oblíbené „tudor-kabriolety“ s dveřmi v pevných rámech a stahovatelným textilním dílem střechy nebo elegantní roadstery.

Praktičnost pak prokázaly dodávkové karoserie s jedním párem bočních oken či kombi Station Wagon, tedy STW. Sklopením jeho zadní lavice totiž vznikla ložná plocha o délce až 1.490 mm a šířce 980–1.380 mm. V tomto směru nechyběla ani sanitní varianta.

Existovaly i verze pro bezpečnostní složky, Škoda 1101 VO (vojenský otevřený), přezdívaná tudor bojový, a 1101 P (pohotovostní). Základ Tudoru využily i závodní speciály Škoda Sport a Škoda Supersport.

Výroba do roku 1952

Škoda 1101 Tudor se nakonec podle dobové evidence vyrobených vozidel stavěla až do roku 1952. Vedle Mladé Boleslavi vznikala i v nově přičleněných pobočných závodech v Kvasinách a Vrchlabí. Ty se součástí výrobce staly díky tehdejšímu znárodnění a vzniku AZNP, Automobilové závody, národní podnik, zajišťující v poválečném Československu výrobu osobních vozidel. Paradoxně tak nakonec překonala v produkci inovovaný model Škoda 1102 Tudor uvedený v roce 1948. Ten se na první pohled mimo jiné lišil upravenými nárazníky či méně členitou maskou chladiče. Přemístění řadicí páky na sloupek řízení uvolnilo místo pro nohy řidiče se spolujezdcem.

Nakonec v období let 1946 až 1952 vzniklo 66.904 kusů „Tudoru“ v civilní verzi. Více než čtyři tisíce aut připadalo na speciály pro bezpečnostní složky. Automobil se stal přitom notně populární v zahraničí, do ostatních zemí bylo vyvezeno více než 65 % vozů modelové řady 1101/1102. Třeba v roce 1951 šlo již o 76 států. K nejvýznamnějším národním trhům patřilo Polsko, Nizozemsko, Belgie či Spolková republika Německo. Ze vzdálenějších destinací připomeňme Austrálii, Brazílii, Indii, Jihoafrickou unii či Kanadu.

V nabídce značky pak Tudor nahradila Škoda 1200/1201 přezdívaná sedan, která převzala upravený motor i podvozek předchůdce.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít