Mercedes-Benz EQS je luxusní velký elektromobil stuttgartské značky představený v roce 2021 jako vlajková loď její elektrické řady EQ. Právě na zdůraznění této rodiny mu automobilka říká též Mercedes-EQ S. Automobil s interním označením V297 využil tu nejmodernější techniku, aby v době představení byl technologickou špičkou.
Design automobilu poprvé naznačila studie Mercedes-Benz Vision EQS v roce 2019. Do sériové verze se toho ale ještě mnohé změnilo, hlavně z hlediska světlometů. Celková ladná silueta ve stylu čtyřdveřových kupé ale zůstala zachována, dveře jsou bezrámové. Designérské prvky pak odkázaly na ostatní modely elektrické řady EQ. Konkrétně jde hlavně o tvar předních světlometů nebo koncová světla propojená vodorovnou linkou.
Do tvarů výrazně promluvila aerodynamika, která je opravdu špičková, s udávaným součinitelem aerodynamického odporu 0,20 bylo EQS v době premiéry sériové auto s nejlepší aerodynamikou na světě. I to napomáhá dojezdu, který navzdory elektrickému pohonu má činit až 770 kilometrů podle metodiky WLTP, což už je na úrovni konvenčních aut se spalovacím motorem. Za tak skvělým číslem je nejen celkový tvar, ale také optimalizovaná geometrie, pneumatiky nebo speciální spoilery a lamely.
Velikostně EQS spadá do luxusní třídy. Na délku ostatně měří 5.216 mm, což odpovídá konvenční třídě S. EQS je právě elektrickou alternativou k třídě S nabízené jako mildhybrid a plug-in hybrid, její technický základ je ale zcela jiný. V útrobách EQS se totiž nachází nově vyvinutá platforma EVA 2.0 určená výhradně pro vozy s elektrickým pohonem. Podvozek tvoří čtyřprvkové zavěšení vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu, standardem je i vzduchové odpružení nebo natáčení zadní nápravy pro zlepšení agility i stability.
Nejmodernější technika
Právě jako vlajková loď elektrické řady EQS využívá tu nejmodernější technologii. Unikátem jsou třeba příplatkové automatické komfortní dveře. Ty při přiblížení se posádky k autu samočinně vysunou kliky a při ještě bližším přiblížení se dokonce samočinně otevřou pro usnadnění nástupu. Ostatně v závislosti na výbavě EQS využívá až 350 senzorů ovládající různé prvky auta. K dispozici je třeba automatický parkovací asistent s dálkovým ovládáním prostřednictvím mobilu, případně digitální světlomety, které pomocí promítání výstražných ukazatelů mohou řidiče varovat před hrozícím nebezpečím.
Uvnitř je pak klíčovou novinkou tzv. MBUX Hyperscreen. Jedná se o obří zahnutý displej, který se rozprostírá takřka po celé šíři palubní desky. Tvoří ho tři obrazovky, které opticky tvoří jeden celek. Sám spolujezdec má tak k dispozici velký 12″ OLED displej, který si může sám ovládat a nastavovat. Infotainment lze přitom aktivovat „vzduchem“, tedy bez nutnosti navštívit servis.
Zapracovalo se také na pečlivém odhlučnění kabiny, a to hlavně s ohledem na fakt, že u elektromobilů je okolí slyšet o to více, kvůli tichému pohonu. Jsou tu tak nové těsnící materiály třeba ve dveřích nebo u A sloupků.
Dvě verze doplnilo AMG
Mercedes-Benz EQS debutoval s dvěma variantami pohonu. EQS 450+ je zadokolka se synchronním elektromotorem s permanentním magnetem o maximálním výkonu 245 kW. Vrcholné EQS 580 4Matic je pak čtyřkolkou s kombinovaným výkonem až 385 kW. V obou případech v útrobách najdeme baterie s královskou využitelnou kapacitou 107,8 kWh.
Stejnosměrným proudem je baterie možné nabíjet až výkonem 200 kW. Díky tomu lze vůz nabít už za 31 minut.
Už v době premiéry automobilka avizovala také příchod výkonnějšího provedení s výkonem až 560 kW, které debutovalo v září 2021. Taková verze se jmenuje Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+ a jde o první sériový elektromobil z Affalterbachu. Používá dva elektromotory, jeden u každé nápravy s tím, že základní verze má celkový výkon 484 kW. Na přání dodávaná sada AMG Dynamic Plus však zvýší nejvyšší výkon v režimu Race Start krátkodobě až na 560 kW. Baterie této verze pak rovněž mají kapacitu 107,8 kWh.
Výroba probíhá v továrně 56 v německém Sindelfingenu, kde EQS vzniká po boku Mercedesu třídy S.
Mercedes-Benz EQS: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 5216 x 1926 x 1512 x ? mm
- Objem zavazadlového prostoru: 610 litrů
- Výroba: 2021- (Sindelfingen, Německo)