Citroën C1 je minivůz francouzské značky vyráběný v kolínské továrně TPCA (později TMMCZ). V roce 2014 dorazil ve své druhé generaci, která se stala sourozencem Peugeotu 108 a druhé generace Toyoty Aygo. Podobně jako ony byl nabízen ve formě třídveřového a pětidveřového hatchbacku. Na konci roku 2021 výroba vozu skončí bez přímé náhrady. Mezitím však Citroën začal na vybraných trzích nabízet mikromobil Ami.
Automobil se světu poprvé představil na ženevském autosalonu 2014. Oproti předchůdci se trio miniaut vyráběná v Kolíně výrazněji odlišila svým vnějším vzhledem. Citroën C1 tak ve stylu větších modelů vsadil na avantgardní tvary, s rozdělenými předními světlomety, které v tomto případě působily značně roztomile. Prosklené víko zase navázalo na předchůdce, zatímco koncová světla opět na větší modely značky. Od sourozenců se přitom vůz výrazně odlišil, jsou tu třeba jen stejné dveře a sedadla, stejně jako klimatizace nebo některé ovladače.
Centrem kabiny se mohl stát příplatkový sedmipalcový dotykový displej na středovém panelu, pomocí něhož se ovládají klíčové funkce auta. Díky v době premiéry moderní funkce Mirror Screen vůz navíc umožnil zobrazit obsah chytrého telefonu a ovládat jej přes dotykovou obrazovkou.
Podvozek byl sdílen se zmíněným Aygem a 108. V rámci mezigenerační proměny přitom došlo k výrazným změnám. Konkrétně se tu objevil silnější přední stabilizátor, tužší tlumiče nebo zcela nová torzní příčka zadní nápravy. V duchu doby i přísnější legislativy se pak součástí základní výbavy stala elektronická stabilizace VSC rozšířená o asistent rozjezdu do kopce.
Výhradně tříválce
V době premiéry vůz nabídl výběr ze dvou motorů, v obou případech šlo o atmosférické zážehové tříválce. Základem byl 1.0 VTi s 51 kW, nad nímž stál 1.2 VTi s 60 kW, známý i z tehdejší generace malého hatchbacku C3. Standardem byl pětistupňový manuál, pro litr byl k dispozici rovněž pětistupňový robotizovaný automat ETG.
V roce 2018 pak Citroën C1 prošel modernizací. Ta se dotkla hlavně motorové palety. Základní tříválec 1.0 VTi nově posílil na 53 kW. Naopak 1.2 VTi v nabídce skončil. Upravený litr svými úpravami reagoval na tehdy nové emisní normy. Proto měl jiné vstřikování, vyšší kompresní poměr nebo systém recirkulace výfukových plynů (EGR). Konstruktéři rovněž snížili vnitřní tření agregátu, upravená vyvažovací hřídel zase měla lépe potlačit vibrace při volnoběhu.
Z tria kolínských modelů měla C1 na svém kontě vždy nejméně vyrobených kusů. Druhé generace bylo mezi lety 2014 až 2021 vyrobeno přes 355.000 kusů. Nepřímým nástupcem se na vybraných trzích stalo mikrovozítko Citroën Ami. Z hlediska ceny pak sám výrobce za nepřímého nástupce C1 považoval i levnější verze malého hatchbacku C3.
Citroën C1: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 3460 x 1615 x 1460 x 2340 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 196 litrů
- Výroba: 2014-2021 (Kolín-Ovčáry, Česká republika)
Český trh miniautům zrovna nepřeje, do českých krajin jsou taková auta zkrátka příliš malá, a tak se tu ani výrazněji neprosadila v Kolíně vyráběná trojice. Druhá generace těchto aut, nabízená jako Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 108, přitom po letech dokazují, že jsou zajímavou volbou. Jako nové na západě lákaly mladé řidiče, díky dostupným cenám, po letech pak zaujmou vysokou spolehlivostí. Ta souvisí s jednoduchou technikou, na níž se toho nemá tolik co pokazit. Podvozek je robustní a s lehkým autem si hravě poradí. Ani motory nemají zásadní chyby, počítejte ale s kratší životností spojky, pokud auto často popojíždělo ve městě. Většinu ojetin každopádně seženete s litrem, původem od Toyoty, větší dvanáctistovka z dílny PSA byla totiž dodávána jen pro C1 a 108. To je spolu s designem jediný zásadní rozdíl mezi tímto triem, z mechanického hlediska jsou totožné, stejně jako z hlediska naladění. Výběr tak můžete nechat na osobních preferencích, konkrétně Citroën C1 sází na hravou příď. Jen pozor, technický základ dodala Toyota, což je znatelné na náhradních dílech. Pro aygo jsou totiž zpravidla levnější než pro 108 nebo C1. I výběr ojetin bude u ayga nejširší, už jen proto, že se jich vyrobilo nejvíce.