Novinky

Nejlepší auta v Evropě podle prodejů: I v roce 2021 jedničkou Golf

Volkswagen Golf se i v roce 2021 stal nejprodávanějším automobilem v Evropě, a to přestože v několika měsících o tuto pozici přišel a v měsících na konci roku dokonce vypadl z nejlepší desítky modelů. Nejlepší auta v Evropě podle prodejů odhalují statistiky registrací analytické společnosti JATO Dynamics. Ta počítá registrace nových vozidel v 28 zemích Evropy, 25 vybraných států Evropské unie doplňuje o Norsko, Švýcarsko a Velkou Británii.

Golf tak opět dokázal, jak silnou pozici má na evropském trhu, kde léta drží pozici nejprodávanějšího modelu. Loni byl s 205.408 evidovanými kousky jedničkou, i přestože jeho registrace meziročně klesly o 21,9 % % a proti roku 2019 se propadly dokonce na polovinu.

To pořadí na dalších příčkách je hodně vyrovnané. O výsledcích rozhodly jen stovky aut. Ostatně posuďte sami. Peugeot 208 je druhý se 196.869 kusy, Dacia Sandero třetí se 196.792 exempláři a Renault Clio čtvrtý se 196.243 kousky. Malé hatchbacky tak nadále patří mezi nejžádanější vozy v Evropě. Malá auta byla loni druhým nejprodávanějším segmentem Evropy, 2.083.853 registrací bylo však o 7,7 % méně než v roce 2020. Nejúspěšnější kategorií byla kompaktní SUV, s 2.339.415 registracemi.

Úspěšná Tesla

Do nejlepší desítky se dostal i stařičký Fiat 500, který prodejně stále překonává moderního bratra s elektropohonem. Top 10 pak uzavírá Citroën C3.

Volkswagen Golf na pozici nejprodávanějšího auta Evropy v některých měsících roku 2021 vystřídala Dacia Sandero, která třetím místem za celý rok dokázala, že o její současnou generaci je velký zájem. Jedničkou v září nebo v prosinci byla také Tesla Model 3. Ta v celkovém pořadí skončila na 17. příčce. I to je úspěch, žádné jiné auto americké značky se tak vysoko nedostalo, stejně jako žádný elektromobil. Vysoký počet registrací jen v některých měsících nicméně souvisel s dovozem aut Tesly do Evropy jednou za čtvrtletí.

Jen o příčku před Teslou Model 3 byla Škoda Octavia se 143.268 kusy, což bylo meziročně o 21,9 % méně. Dařilo se však jinému vozu vyráběnému v České republice. Nošovický Hyundai Tucson s 149.170 kusy byl 13. nejprodávanější auto v Evropě a zároveň prodejně nejúspěšnější kompaktní SUV.

Celkem bylo v Evropě podle statistiky JATO Dynamics za rok 2021 registrováno jen 11,75 milionu nových automobilů. To byl nejhorší výsledek od roku 1985. Proti covidovému roku 2020 se počet registrací snížil o 1,6 %, oproti předcovidovému roku 2019 se registrace propadly o 26 %. Tak málo automobilů nebylo v Evropě registrováno ani v době globální hospodářské krize, v roce 2013 registrace dosáhly na 12,31 milionu aut.

Co může za pokles?

Krize za krizí měla negativní dopad na poptávku a registrace na trhu. Pokračující nejistota pandemie covid-19 spolu s dlouhotrvajícím nedostatkem polovodičů vytvořila v loňském roce dokonalou bouři pro výrobce aut,” komentuje výsledky globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz. Automobilky se sice na začátku roku 2021 rychle oklepaly z pandemické situace a jejich registrace rychle rostly, stejně jako počet objednávek. Jenže v polovině roku je dostihly důsledky pandemie koronaviru. Kvůli omezené produkci najednou automobilky neměly dostatek výrobních dílů, hlavně plastových granulátů a polovodičů. Najednou tak nestíhaly vyrábět, výroba klesala, mnohdy dokonce i stála, což následně negativně ovlivnilo i odbyt.

Výhodu tak měly automobilky, které si dokázaly zajistit dostatek komponentů. Konkrétně šlo o Toyotu, Teslu nebo korejské výrobce Hyundai a Kia. Naopak evropské značky s tím měly velký problém, vedle koncernu Stellantis také zástupci Volkswagen Group. Právě z toho důvodu meziročně tak spadl odbyt Golfu nebo Octavie.

I optimistické scénáře přitom počítají s tím, že se situace s nedostatkem komponentů dostane do normálu až v polovině roku 2022. Odbyt tak nadále bude negativně ovlivňovat omezená produkce.

Zdroj: JATO Dynamics

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *