Volkswagen Golf 8 (2019-)
Volkswagen Golf 8 je osmá generace modelu nižší střední třídy, která se představila v roce 2019. Automobil debutoval ve formě pětidveřového hatchbacku, v září 2020 následoval kombík Golf Variant. Naopak třídveřová varianta kvůli nízkému zájmu zcela skončila, stejně jako kabriolet. Kombi však nadále bylo dostupné i ve zvýšené oplastované variantě (tzv. Golf Alltrack). Podobně jako Golf sedmé generace má osmičkový Golf ambici stát se nejprodávanějším autem v Evropě.
Design automobilu se oproti předchůdci změnil výrazněji, než bylo u Golfu zvykem. Příď se díky novému nárazníku nebo nízkým světlometům protaženým do boků karoserie stala opticky širší, což zdůraznilo sportovní vizáž auta. Výsledné tvary navíc pomohly rovněž aerodynamice, součinitel aerodynamického odporu činí 0,275, zatímco u Golfu sedmé generace to bylo 0,3.
K nejvýraznějším změnám nicméně došlo uvnitř. Golf přešel na dotykové ovládání, když už v základu se ovladače soustředily do 8,25″ displeje infotainmentu. Za příplatek ho může nahradit 10,25″ obrazovka, digitální může být též přístrojový štít. Novinkou use pak stal i volič automatické převodovky, využívající techniku shift-by-wire. Za tvary mimochodem stojí tým šéfdesignéra Volkswagenu Klause Bischoffa.
To z hlediska rozměrů se nic zásadního nestalo. Rozvor hatchbacku se mezigeneračně prodloužil o 16 mm, celková délka narostla o 26 mm. Zároveň je auto o 36 mm nižší a o milimetr užší než sedmá generace Golfu. To později uvedené kombi se ve srovnání s hatchbackem dále natáhlo. Konkrétně rozvor o 67 mm na 2.686 mm, což mělo pozitivní vliv na prostor na zadních sedadlech i objem zavazadelníku. Alltrack se pak od kombíku vedle oplastované karoserie liší také o 15 mm zvýšeným podvozkem.
Bohatá nabídka
Nabídka motorů byla opět bohatá, Volkswagen hovořil při premiéře o nabídnutí hned osmi jednotek. Tradiční benzínové a naftové motory doplnily rovněž jednotky uzpůsobené pro spalování CNG, mild hybridy i plug-in hybridy. Nabídka se rovněž postupně rozšířila také o sportovní deriváty; benzinový Golf GTI, naftový Golf GTD, plug-in hybridní Golf GTE a vrcholný Golf R.
Konkrétně byly z benzinových motorů k dispozici tříválec 1.0 TSI (66 kW a 81 kW), čtyřválec 1.5 TSI (96 a 110 kW), které v kombinaci s automatem byly mildhybridy, 1.0 eTSI, respektive 1.5 eTSI. Turbodiesely zastupoval 2.0 TDI (85 kW a 110 kW). Dále nechybělo ani 1.5 TGI (96 kW) na stlačený zemní plyn nebo plug-in hybrid s 1.4 TSI o celkovém výkonu 150 kW. GTI se spolehlo na benzinový dvoulitr se 180 kW, GTD na turbodiesel se 147 kW a GTE na plug-in hybrid se 180 kW.
Vrcholem se pak stal Golf R se čtyřválcem 2.0 TSI o výkonu 245 kW a pohonem všech kol s dvěma spojkami u zadní nápravy pro vektorování točivého momentu.
Základem se stala modulární platforma MQB v inovované verzi Evo, více přizpůsobené zástavbě elektrifikovaného pohonu a nového softwaru. Podvozek tudíž standardně tvořily vzpěry MacPherson se spodními trojúhelníkovými příčnými rameny s centrálně umístěným pomocným rámem vpředu a zadní vlečená ramena s torzní příčkou vzadu. Motory od výkonu 110 kW (včetně) však dostaly víceprvek. Použitá architektura umožnila rovněž zástavbu pohonu všech kol.
Volkswagen Golf 8 se stejně jako předchozí generace stal globálním modelem. Vozy pro Evropu vznikají v domovské továrně značky ve Wolfsburgu.
Volkswagen Golf: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4284 x 1789 x 1456 x 2636 mm (hatchback), 4633 x 1789 x 1455 x 2686 mm (kombi)
- Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů (hatchback), 611 litrů (kombi)
- Výroba: 2019- (Wolfsburg, Německo)
Design
4
Technika
4
Jízdní vlastnosti
4.5
Cena
4
Celkový dojem
4
+ Kultivovaný, úsporný a silný čtyřválec 1.5 eTSI, hladce řadící automat u 1.5 eTSI, skvěle pracující adaptivní podvozek, výkonné diodové světlomety, slušný vnitřní prostor, slušný zavazadelník, pohodlné sedačky ErgoActive
– Kontroverzní vzhled, složitý infotainment, obyčejný interiér, místy laciné detaily
Design
4
Technika
4
Jízdní vlastnosti
4.5
Cena
4
Celkový dojem
4
Volkswagen Golf GTI je léta esencí kompaktních hot hatchů. Pokud takové auto chápete jako univerzála, který s přehledem zvládá každodenní život i víkendové hrátky, není jeho nejnovější generaci vlastně co vytknout. Na jednu stranu je naprosto pohodlný, což oceníte při každodenních jízdách za povinnostmi, na druhou stranu je velice rychlý a účinně jezdící. Ano, možná to díky takové neskutečné jistotě a účinnosti není taková zábava jako u jiných hot hatchů, jenže právě ona univerzálnost dělá gétéíčko gétéíčkem. Prostě je to volba rozumu.
Za mě má vlastně jen dvě chyby – jeho vzhled je i přes změněnou příď pro mě zkrátka až příliš obyčejný a na ten nový multimediální systém si pořád nedovedu zvyknout. Oboje bych ale vlastně hodil za hlavu, protože jinak je Golf GTI skvělé. Ostatně jako vždy bylo…
Více na: https://www.auto.cz/poprve-za-volantem-s-novym-vw-golf-gti-porad-je-to-uzasny-hot-hatch-135593
Design
3.5
Technika
4
Jízdní vlastnosti
4.5
Cena
3.5
Celkový dojem
4
Auto během jízdy je velmi pohodlné, ačkoliv nepatří mezi největší kousky, disponuje dostatečně objemným kufrem a prostornou kabinou. Nízká spotřeba auta je perfektní. Převodovka pěkně řadí, za mě jediné negativum bylo dotykové ovládání takřka všeho včetně klimatizace – za jízdy dost nepraktické.