Renault Clio je malý hatchback, jeden z nejprodávanějších vozů v Evropě, který v roce 2019 dorazil na trhu již ve své páté generaci. Vyvíjen byl podle motta evoluce & revoluce, což znamenalo kombinaci lehce proměněné karoserie s kompletně přepracovaným interiérem. Na rozdíl od předchůdce je Clio V dostupné výhradně jako pětidveřový hatchback, kombi Clio Grandtour kvůli nízkému zájmu skončilo.
Design opět navrhnul tým Laurense van den Ackera, který Cliu vtiskl upravené vnější tvary, navazujícími na větší Mégane. S ním Renault Clio V sdílí podobně řešené světlomety, s protaženými kly denního svícení, naopak záď opticky navázala na Clio čtvrté generace. Revoluční proměna podle Renaultu nebyla třeba, jelikož si styl Clia zákazníci zamilovali. Renault Clio páté generace se mimochodem mezigeneračně zkrátil o 14 mm, čímž kráčel proti trendu.
To interiér naopak doslova revoluční změnou prošel. Měnila se jak koncepce, tak použité materiály, které jsou výrazně luxusnější než u předchozí generace. Interiér Clia páté generace automobilka nazývá Smart Cockpit, jeho součástí je dotyková obrazovka infotainmentu na středovém panelu, která ve vrcholné formě nabízí úhlopříčku 9,3 palce, což v době premiéry bylo u vozů Renault vůbec nejvíce.
V rámci mezigenerační změny se změnila také použitá architektura, kterou je modulární platforma CMF-B. Navzdory obdobné siluetě je 85 % použitých dílů zcela nových, architektura je navíc proti předchůdci o 50 kilogramů lehčí, zajišťuje více vnitřního prostoru a umožňuje nasazení nových elektronických asistentů, které u předcházející generace nebylo možné použít.
Nabízené motory
Do prodeje vůz vstoupil s nabídkou čtyř motorů. Ty benzinové zastupovaly tříválce, atmosférický 1.0 SCe (48 kW) a přeplňovaný 1.0 TCe (74 kW), a čtyřválec 1.3 TCe (96 kW). Nabídka turbodieselů se omezila na 1.5 Blue dCi (85 kW).
V roce 2020 nabídku doplnil tříválec 1.0 TCe (74 kW) na LPG a hybrid E-Tech s atmosférickou šestnáctistovkou, dvěma elektromotory a unikátní multimódovou převodovkou bez spojky s dvěma stupni pro elektromotor a čtyřmi stupni pro spalovací jednotku. Naopak 1.3 TCe a 1.5 Blue dCi skončily a 1.0 TCe oslabil na 67 kW.
Nástup faceliftu
Pro rok 2023 se Renault Clio dočkal modernizace. Tu poznáte podle přepracované přídě, s nově řešenými světlomety inspirovanými logem výrobce, stejně jako se zvětšenou maskou s dominantním znakem Renaultu. Koncová světla jsou pak nově čirá, zatímco uvnitř najdeme jiné materiály a modernější digitální přístrojový štít.
Nabídka motorů Renaultu Clio 2023 se pak omezila na tři jednotky. Základem je benzinový tříválec 1.0 TCe s 66 kW, doplněný o 1.0 TCe na LPG o výkonu 74 kW a 1.6 E-Tech Full Hybrid (107 kW).
Renault Clio: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4050 x 1798 x 1440 x 2583 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 340 litrů
- Výroba: 2019- (Bursa, Turecko; Flins, Francie; Novo Mesto, Slovinsko)
Renault Clio ve své páté generaci možná zvenku vypadá skoro stejně jako předchůdce, uvnitř ale nezůstal kámen na kameni. Automobilka konečně zareagovala na kritiku laciného interiéru předcházející generace, a tak Clio V obdrželo hodnotně pojatou palubní desku s měkčenými plasty nebo kvalitním čalouněním podle nejnovější módy. Snad jen infotainment Easy Link je poněkud chaotický a nereaguje na pokyn tak hbitě, jak bychom si představovali a jak je dnes zvykem i v kategorii malých automobilů. Alespoň že podporuje Android Auto i Apple Car Play. Vnitřní prostor pak odpovídá kategorii, na zadních sedadlech to dospělý bude mít poněkud těsnější. Zavazadelník je však více než slušný, potěší i pravidelným tvarováním. Clio jsem zkoušel s tříválcem 1.0 TCe (74 kW), který potěší slušným odpichem i spotřebou. I při svižnější jízdě se totiž pohybujete kolem 6 l/100 km. Jen ho musíte držet nad 2000 otáčkami, pod hranicí 1500 otáček je poněkud letargický a vibruje. Tužší naladění pak sice oceníte při svižnějším svezení, na kostkách ve městě ale Clio působí trochu prkeně. Jízdu na dálnici ale zvládá důstojně, díky slušnému odhlučnění.
Renault Clio je podle mého názoru dost možná v roce 2021 nejlepší malý hatchback na trhu. Možná vypadá stejně jako předchůdce, hezký je a navíc udělal velký skok kupředu z hlediska interiéru. Ten navozuje mnohem luxusnější dojem než minulá generace, díky pečlivějšímu výběru materiálů a jejich zpracování. Navíc poskytne dostatek prostoru. Plusem zůstává také dostupná cenovka a slušná výbava už v základu. Pozitivně hodnotím také hybridní derivát. Unikátní kombinace atmosférické šestnáctistovky, dvou elektromotorů a systému dvou převodovek v jednom těle se náramně povedla v praxi funguje mnohem lépe než konkurenční řešení Toyoty. Clio je s ním velice agilní, akceleraci však nedoprovází nepříjemné hučení, a to i díky skvělému odhlučnění. Sladění pohonu je dokonalé a nízká je též spotřeba, která se ve městě pohybuje kolem čtyř litrů a na dálnici kolem sedmi. V režimu B je pak silná rekuperace brzdné energie, a tak s trochou předvídání lze Clio ovládat jedním pedálem. V praxi mně na hybridu možná vadil jen zbytečný ukazatel stavu baterie v přístrojovém štítu a výrazně menší zavazadelník než u konvenčních verzí, s 299 litry. Podvozkově pak Clio působí neskutečně dospěle, se 17″ koly přehledem tlumí nerovnosti, bez zásadních ran. Celkově tak na Cliu lze kritizovat jen málo, snad jen mnohdy malá písmenka na infotainmentu zhoršující čitelnost nebo omezující vysoký středový tunel.
Auto v porovnání se staršími modely je komfortní, z venku vypadá dobře, interiér je pěkný, nevypadá vůbec lacině jako u předchůdců. Jízdní vlastnosti a pohodlí během jízdy se dá přirovnat jízdě ve Škodě Scala, podvozek není tvrdý. Kufr není úplně malý, interiér též prostorný. Fajn do města i na delší cesty.
Renault Clio E-Tech 2021
Renault Clio E-Tech osobne považujem za najlepšiu verziu nového Clia, a to nielen pre to, že je najvýkonnejšou verziou, akú si v aktuálnej dobe môžete kúpiť. Hybridný systém okrem úspory paliva a emisií prináša viacero používateľských benefitov. Počnúc rýchlou reakciou na zošliapnutie plynového pedála, možnosťou rekuperácie a šetrenia brzdových platničiek, cez tichú prevádzku a plynulé rozjazdy, až po potenciálne vysokú spoľahlivosť atmosférického motora. Clio E-Tech je fakt veľmi dobre vyladené. Áno, je drahšie ako verzie s čisto spaľovacím motorom. No ak pasuje do vášho rozpočtu, veľmi intenzívne by som nad ním uvažoval. Renault Clio ako taký ma prekvapil slušnými jazdnými vlastnosťami, skvelým interiérom a bohatou výbavou, ktorá nesklame ani náročných používateľov. Za všetko spomeniem napríklad fantastický kamerový systém pri parkovaní, ktorý považujem za jeden z najlepších v triede.
Více info a video na: https://dominiccars.sk/test-renault-clio-e-tech-hybrid/