Škoda Octavia NX (2019-)

Škoda Octavia je model nižší střední třídy, který se v roce 2019 představil ve své čtvrté generaci, s interním označením NX. Ta opět nabídla dvě karosářské verze, liftback a kombi. Z globálního hlediska je Octavia nejprodávanější model Škoda. Zároveň je Škoda Octavia 4 nejprodávanější auto na českém trhu vůbec.

Design vozu rozpracoval ještě tým Josefa Kabaně, po jeho odchodu k BMW jej dopracoval Oliver Stefani se svým týmem. Octavia si zachovala spíše ostré rysy, ve čtvrté generaci se však opět zbavila rozdělených světlometů. Příď opticky navázala na menší Scalu, záď zase na větší Superb. Světlomety jsou standardně diodové, za příplatek Matrix LED. Součinitel odporu vzduchu u liftbacku činí 0,24 cx, v případě kombíku 0,26 cx.

Technický základ poskytla inovovaná platforma MQB Evo, sdílená třeba se čtvrtou generaci SEATu Leon. S ní vůz sdílí i rozvor 2.686 mm, který je shodný pro obě karosářské varianty. Shoduje se i délka obou karosářských derivátů, 4.689 mm. Ta je mezigeneračně o 19 mm delší u liftbacku, respektive 22 mm u kombi.

Podvozek se pak liší v závislosti na výkonnostní variantě. Do výkonu 110 kW včetně má Octavia zadní jednoduchou nápravu, silnější provedení vzadu sázejí na víceprvkovou nápravu. Opět jsou k dispozici adaptivní tlumiče nebo pohon všech kol. Ten využívá mezinápravovou elektronicky ovládanou spojku Haldex šesté generace, využívající přepracované komponenty, díky nimž je ústrojí o 0,8 kilogramu lehčí.

Spousta motoru i verzí

S architekturou souvisí i nabídka motorů, která se postupně rozšiřuje. Základem je tříválec 1.0 TSI (81 kW), doplňují ho čtyřválce 1.5 TSI (110 kW) a 2.0 TSI (140 kW). V kombinaci s automatem jsou pak litr a patnactistovka mildhybridy, s označením e-Tec. Turbodiesely zastupuje 2.0 TDI ve variantách 85 kW, 110 kW a 147 kW. G-Tec je pak derivát na CNG s 1.5 TSI (96 kW), zatímco Octavia iV je plug-in hybrid s kombinovaným výkonem 150 kW.

Tradičním vrcholem je Octavia RS, u níž se tentokrát počítá s třemi různými motory. Benzínové 2.0 TSI (180 kW) a turbodiesel 2.0 TDI (147 kW) poprvé doplní plug-in hybrid, se systémovým výkonem 180 kW. Kombi pak opět též debutovalo ve verzi Octavia Scout s oplastovanou karoserií a o 15 mm zvýšenou světlostí.

Škoda Octavia 4. generace se pro evropské trhy vyrábí v domovské továrně značky v Mladé Boleslavi. Na evropských trzích čtvrtá generace přímo nahradila tu třetí, v Rusku, Indii nebo Číně se Octavia III vyráběla nějakou dobu souběžně s nástupcem.

Škoda Octavia: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4689 x 1829 x 1470 x 2686 mm (Octavia), 4689 x 1829 x 1468 x 2686 mm (Octavia Combi)
  • Objem zavazadlového prostoru: 600 litrů (Octavia), 640 litrů (Octavia Combi)
  • Výroba: 2019- (Mladá Boleslav, Česká republika)

Ohodnoťte Škodu Octavia i vy, v komentářích pod článkem:

Škoda Octavia

4.05

Design

4.0/5

Technika

3.8/5

Jízdní vlastnosti

4.3/5

Cena

3.8/5

Celkový dojem

4.2/5

3 komentáře: „Škoda Octavia NX (2019-)

  • 7 října, 2021 (19:04)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    Škoda Octavia Scout je opět zajímavou alternativou pro lidi, kterým se líbí oplastované kombíky s nádechem offroadů. Od nové generace však nečekejte žádnou velkou revoluci, protože základní koncept auta zůstává stejný. Stále je to prostorný a praktický kombík na zvýšeném podvozku, který se svými jízdními vlastnostmi příliš neliší od standardního modelu. Nejvíce jej ocení řidiči, kteří častěji jezdí po nezpevněných cestách, ale stačí jim auto, které si snadno poradí s běžnou polní cestou. Když se ale neřadíte k fanouškům sportovnějších škodovek RS, může být Scout zajímavou alternativou na dálniční cestování, zejména kvůli silnému turbodieselu pod kapotou.

    Více na: https://templeofspeed.cz/skoda-octavia-scout-2-0-tdi-test/

    Reagovat
  • 21 ledna, 2022 (07:10)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Motor 1.5 TSI je již taková ověřená klasika. Jedná se o čtyřválec s příjemným projevem a automatickým odpojováním dvou válců. To je v případě Octavie naprosto neznatelné, pokud si nevšimnete ikony, která vám to oznamuje, nevíte o tom. Výkon 150 koní má totožný s naftovým protějškem, točivý moment ale samozřejmě nižší. Rozhodně nepůsobí nijak sportovně, nebo extra výkonně.

    Manuální převodovka je přesně taková, jakou očekáváte od auta značky Škoda. Řazení je tedy přesné, dráhy jsou krátké a je celkově hodně příjemné. Není to to nejlepší řazení na světě, ale důvodů ke kritice moc neposkytuje.

    Auto se nehoupe, silnici ale žehlí naprosto parádně. V zatáčkách podrží a cestovat na dlouhé vzdálenosti je s ním radost. Takže co víc si přát? Jasně, to ticho, jak to s ním je?

    I pokud jedete nad náš dálniční limit, nemusíte v autě zvyšovat hlas. Myslím tedy rozumně nad limit, tedy nějakých 140 km/h, při 190 km/h to už asi taková pohoda nebude, ale to jsem nezkoušel.

    A co ta úspornost? V této disciplíně bude samozřejmě naftový motor lepší. Já jsem za týden ježdění ukončil na průměrné spotřebě 6,5 l/100 km. Což na to, že naprostá převaha kilometrů byla v plném obsazení na dálnici, není vůbec špatná hodnota!

    Více na: https://www.roadblog.cz/test-skoda-octavia-combi-1-5-tsi-2020-video/

    Reagovat
  • 27 února, 2022 (14:01)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    Škoda Octavia je takovým standardem ve flotilách firem v Čechách. Také já ji mám, jako služební vozidlo, již třetí v řadě. Mimo první generaci jsem vystřídal všechny následující, takže dávám pár postřehů, jak se mi nyní jezdí. Vzhled je vždy věcí názoru, hodně subjektivní, ale přesto si neodpustím svůj pohled. Z bočního a ze zadního pohledu se mi hodně líbí. Asi nejhezčí Octavia. Taková sportovní, trochu i připomíná současné BMW 3. Ale co se týče předku, tak na ten si pořád nemohu zvyknout a vůbec mi nesedí. Předek je jakoby ohnutý dolů a ten černý lem kolem masky? Brr. Mám pocit, jakoby to auto někdo lehce naboural a pak to trochu zamaskoval, aby to nebylo moc vidět a utekl od toho. Že by Kabaň? Jízdní vlastnosti, kvalita podvozku, prostor – nemám připomínek. Motor 2.0 TDI 110 kW s převodovkou DSG. Podle mě krok zpět. Asi kvůli emisním normám se mi zdá přiškrcený a než mu dojde, že má jet, tak to chvilku trvá. Otáčky drží dost nízko a brzy řadí nahoru, občas zase se vytočí, asi aby se ukázal, ale potom zase nic. Jo a větší spotřeba, tak kolem 6.5 l/100. V předchozím autě bez automatu byl stejný motor živější a spotřeba kolem 6l, tedy za vyšší peníze slabší motor s vyšší spotřebou. Takže zde jednoznačně krok zpět. Poslední věcí je interiér. Z mého pohledu největší problém. Ani ne tak kvůli kvalitě, materiálům a celkovému pocitu, i když se mi předchozí generace zdála kvalitou a materiály malinko lepší, ale problém vidím v ovládání. Z hlediska bezpečnosti je to průšvih. U předchozích aut sednete, nastartujete, jedete, nepřemýšlíte, prostě sáhnete, zmáčknete, otočíte, vše po paměti, nemusíte se dívat na palubovku a věci jsou tam kde jste zvyklý. Tady? I po půl roce sem si nezvykl. Sednete, nastartujete a … čekáte, co na to počítač. Mlčí. Pak nastavím klimatizací, navigací a jedu. Když chci změnu, nasadím brýle, koukám, kde to asi je? Kam se ti čerchmanti schovali? Neschovali, jsou tam, ale musím se k nim proklikat a správně se prstem trefit. Takže bezpečnost jde do hajzlu. Ale to je bohužel současný trend, s tím nic neudělám a Škoda asi také ne. Snad to někdy někomu dojde.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.