SEAT Ibiza 6J je čtvrtá generace malého modelu španělské značky, vyráběná mezi lety 2008 a 2017. Nabízená byla stejně jako předchůdce ve formě třídveřového (tzv. Ibiza SC) a pětidveřového hatchbacku, které nově doplnilo také kombi Ibiza ST. Po jedné generaci ale opět skončilo, nastupující pátá generace Ibizy už byla dostupná výhradně jako pětidveřový hatch. Zbytek karosářských verzí skončil kvůli nedostatečnému zájmu, kombík nepřímo nahradilo malé SUV Arona.
Čtvrtá generace Seatu Ibiza vznikala v dobách, kdy designu španělské značky šéfoval Luc Donckerwolke, známý i ze svého působení u automobilky Škoda. Sám výrobce hovořil o šípovitém designu, součástí karoserie bylo množství ostrých hran.
Auto kvůli vcelku dlouhému životnímu cyklu prošlo hned dvěma facelifty, v letech 2012 a 2015, které jej proměnily po vzoru modernějších modelů značky. Postupně inovován byl také interiér. A měnila se též nabídka motorů – k dispozici každopádně byly zážehové i vznětové, stejně jako varianta na LPG.
Základem byla koncernová platforma PQ25 (známá též jako A05), kterou Seat Ibiza 6J sdílel třeba s Volkswagenem Polo páté generace. K dispozici byla též ostrá varianta Ibiza Cupra, nejprve poháněná 1.4 TSI s přeplňováním kompresorem i turbodmychadlem, od roku 2015 přeplňovaným čtyřválcem 1.8 TSI. O výrobu Ibizy pro Evropu se starala domovská továrna Seatu v Martorellu, auto ale vznikalo též v Alžírsku.
SEAT Ibiza: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4034 x 1693 x 1428 x 2469 mm (Ibiza), 4236 x 1693 x 1445 x 2469 mm (Ibiza ST)
- Objem zavazadlového prostoru: 292 litrů (Ibiza), 480 litrů (Ibiza ST)
- Výroba: 2008-2017 (Martorell, Španělsko)
S dnes už minulou generací Seatu Ibiza jsem jezdil ve vrcholné variantě Cupra. Z hlediska jízdních vlastností nebo motoru (šlo už o pofaceliftovou verzi s 1.8 TSI) nebylo autu co vytknout. V zatáčkách bylo naprosto rychlé a jezdilo jak z praku. Jenže chyběla mu jiskra, kterou od hot hatchů vždy očekávám. Zkrátka to byla tak trochu nuda. Univerzální charakter auta je výhodou, tahle Ibiza Cupra je dostatečně pohodlná pro každodenní ježdění, jenže takový hot hatch už VW Group ve svém portfoliu měl, VW Polo GTI. A tak bych od Ibizy Cupra očekával více rošťáckého charakteru. Za tu cenu to ale bývala výtečná volba.
Hot hatche jsou automobily, které mají nabídnout každodenní využitelnost a zábavu o víkendech. A právě v tom podle mě vězí hlavní problém Ibizy Cupra. Je naprosto skvělým univerzálem, ale nepobaví.
Auto bych si uměl představit používat každý den. Podvozek je ideální kompromis mezi sportovností a komfortem, také manuální převodovka příkladně funguje. Jenže zároveň je ibiza až příliš nudná, a to nejen vzhledem, ale i jízdou. Za jejím volantem jsem se prostě nijak zvlášť nebavil, což mě mrzelo zvlášť s ohledem na zážitky s větším Leonem Cupra, se kterým jsem měl chuť jezdit dál a dál, až do vyčerpání nádrže a pak po dotankování vyrazit ještě dál. Takový pocit se v ibize nedostavil, s ní jsem raději do cíle dojel co nejrychleji, než abych to vzal oklikou přes klikatou okresku. Ba co víc, Volkswagen Group už jednoho takového malého univerzála ve svém portfoliu má – Polo GTI – a proto by podle mého Ibize Cupra sedl ostřejší image. Jestli ale chcete Polo GTI v jiném kabátku, může být Ibiza Cupra volbou pro vás.
Více na: https://www.auto.cz/seat-ibiza-cupra-skvely-ale-co-ta-radost-96622
Seat Ibiza Cupra 1.8 TSI
Pomalý Seat Ibiza Cupra rozhodně není. Na rovince zatopí kdejakému výkonnějšímu autu a o velmi rychlého společníka jde i na okreskách. Jen při opravdu rychlé jízdě už je znát měkčí podvozek a jeho bezpečné naladění. Za zhoršeného počasí mi extrémně chyběl samosvor. Je to dobré auto na každodenní jezdění a svižnější jízdu, ale hot-hatch v pravém slova smyslu to bohužel není. Chybí tady emoce, které má správný hot-hatch poskytnout. Nebavil jsem se tu o nic víc, ne-li míň než v nové Fabii 1.5 TSI.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-seat-ibiza-cupra-1-8-tsi-opravdovy-hot-hatch-nebo-jen-rychle-auto-do-mesta/