Opel Adam byl prémiově laděný minivůz vyráběný německou automobilkou mezi lety 2012 a 2019. Nesl jméno zakladatele automobilky Adama Opela. Po něm následoval další minivůz Opel Karl, pojmenovaný po nejstarším synovi Adama Opela. Adam neměl přímého předchůdce a kvůli klesajícím prodejům v segmentu A se nedočkal ani nástupce.
Výhradně třídveřový automobil navrhnul Darren Luke, který vozu vtiskl stylovou tvář. Původně se očekávalo využití nápadů z konceptu Trixx, nakonec se ale Adam proti němu zcela odlišil. Příď s vysoko umístěnými hlavními světlomety následně využil i Opel Corsa generace E z roku 2014. Adam ostatně použil stejné útroby, v podobě platformy SCCS, vyvinuté ve spolupráci s Fiatem. Vnitřek pak sázel na vcelku luxusní pojetí, s odkazem na celkový stylový charakter auta.
Součástí nabídky motorů byly v době uvedení výhradně benzinové atmosférické čtyřválce, s objemem 1,2 nebo 1,4 litru, známé z tehdejší Corsy. Později se ale přidal i přeplňovaný tříválec 1.0 Turbo, vyvinutý ve spolupráci s čínským SAIC, přeplňovaná čtrnáctistovka nebo verze na LPG.
Opel Adam vsadil na široké možnosti individualizace vzhledu, proto nabídl různorodé barevné kombinace. Nabídku doplnil též sportovně laděný Adam S a oplastovaný Adam Rocks. Ten měl navíc o 15 mm zvýšený podvozek a plátěnou stahovací střechu ve stylu Fiatu 500C, která se k C sloupkům dokázala stáhnout za pět sekund. V době příchodu auto kupovaly hlavně ženy (70 % všech zákazníků byly v tu dobu něžného pohlaví), na což Rocks měl reagovat – k Adamu měl přilákat více mužů. Existovala i závodní verze pro rallye.
Opel Adam: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 3698 x 1720 x 1484 x 2311 mm (Adam), 3747 x 1720 x 1493 x 2311 mm (Adam Rocks)
- Objem zavazadlového prostoru: 170 litrů
- Výroba: 2012-2019 (Eisenach, Německo)
Opel Adam se na českém trhu prodával jen v desítkách kusů ročně, a tak z českého pohledu není překvapením, že tahle německá variace na Fiat 500 skončila bez nástupce po jedné jediné generaci. Jenže kdo Adama někdy vyzkoušel, zjistil, že je to nadmíru povedené autíčko. Mělo svůj originální styl, pěkně zpracovaný interiér a parádně jezdilo. Unikátní byla i oplastovaná verze s plátěnou stahovací střechou. Jenže nikdy si nevybudoval takovou image jako Fiat 500 nebo Mini, a tak si nemohl obhájit svoji vyšší cenovku. Jak ale říkám, je to škoda, objektivně vzato to byl vážný konkurent pro zmíněné Mini a pětistovku. Někdy ale ani povedená technika nemusí stačit…