SEAT Arona (2017-)

SEAT Arona je malé městské SUV nabízené španělskou automobilkou od roku 2017. Automobil s technikou Ibizy páté generace se stal nepřímým nástupcem malého kombi Ibiza ST, které kvůli nízkému zájmu skončilo spolu s koncem čtvrté generace tohoto malého modelu. Příchodem malého SUV naopak SEAT reagoval na rostoucí odbyt těchto automobilů. Jednalo se dokonce o vůbec první sériové malé SUV koncernu VW Group.

Design automobilu tvořený týmem tehdejšího šéfdesignéra SEATu Alejandra Mesonera-Romanose následoval soudobý stylistický trend španělské značky, přímo navazoval na Ibizu 5, s níž sdílel podobně řešenou příď. Prakticky shodný byl také interiér s obrazovkou multimediálního systému zabudovanou do palubní desky a možností digitálního přístrojového štítu. Sedí se však výše, a to o 52 mm vpředu, respektive o 62 mm vzadu. Ve srovnání s Ibizou je Arona o 79 milimetrů delší a 99 mm vyšší a má o 2 milimetry delší rozvor. Světlá výška narostla o 15 mm.

Technickým základem se stala modulární platforma MQB ve verzi A0 vyvinuté pro malé automobily. Tu SEAT Arona konkrétně sdílí se soudobou Ibizou, s níž má dokonce shodnou šířku. Znamená to výhradně pohon předních kol, jelikož MQB A0 zástavbu čtyřkolky neumožňuje.

Do prodeje vůz vstoupil výhradně s benzinovým tříválcem 1.0 TSI, ve verzích se 70 kW a 85 kW. Později však dorazil i čtyřválec 1.5 TSI (110 kW), zatímco silnější litr oslabil v rámci emisních změn na 81 kW. V roce 2018 nabídku doplnila i verze na CNG s tříválcem 1.0 TGI (66 kW).

Robustnější vizáž

V roce 2021 se SEAT Arona dočkal modernizace. Ta zdůraznila hlavně robustní charakter SUV. Platí to především pro terénně laděnou verzi Xperience jako náhradou za Xcellence, která se může dále odlišit novými kulatými mlhovkami, dodávanými za příplatek. Záď inovoval nový spoiler a difusor, po vzoru soudobého Leonu je tu nápis Arona v novém fontu na víku zavazadelníku. Světlomety jsou standardně diodové.

Výrazně se změnil také interiér využívající novou koncepci. Zvětšená obrazovka multimediálního systému (8,25″ nebo 9,2″ podle verze) se přesunula výše a je volně stojící, výdechy ventilace jsou naopak pod ní. Celek doplňují hodnotnější materiály nebo nový volant.

Naopak nabídka motorů se v rámci modernizace nezměnila. Nadále tak Arona nabízela výběr mezi tříválcem 1.0 TSI (70 kW a 81 kW), čtyřválcem 1.5 TSI (110 kW) a 1.0 TGI (66 kW) na CNG.

Jméno navázalo na trend značky, využívá tedy španělského geografického názvu, konkrétně města Arona na ostrově Tenerife. Výrobu má pak na starosti domovský závod značky v Martorellu.

SEAT Arona: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4138 x 1780 x 1543 x 2566 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 400 litrů
  • Výroba: 2017- (Martorell, Španělsko)

Ohodnoťte SEAT Arona i vy, v komentářích pod článkem

Seat Arona

4

Design

4.0/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

Jeden myslel na “SEAT Arona (2017-)

  • 3 listopadu, 2021 (08:06)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Segment malých SUV je v dnešní době opravdu nabitý, a tak leckdo může vlastně zapomenout, že takové auto nabízí také SEAT. Jeho Arona bývala trochu přehlédnutelným vozem, jižanský styl v tomto případě není tak výrazný jako u jiných modelů značky, čemuž pomohl facelift z roku 2021. To se Arona dostala kulatých mlhovek, které její design konečně ozvláštnily. Modernizace výrazně proměnila také interiér, vedle upravené koncepce, s posunutou obrazovkou infotainmentu výše, se zlepšovaly také použité materiály, díky čemuž kabina působí konečně hodnotněji. Pořád tu jsou ale laciné detaily, kterých si všimnete už při zavírání dveří nebo schránky před spolujezdcem. Nový multimediální systém pak nadchne hezkou grafikou, slušnými reakcemi i přehledným ovládáním, stále ho ale trápí občasné zamrzávání. Z hlediska prostornosti však Aroně není co vytknout, také sedačky jsou pohodlné, zavazadelník má pak pravidelné tvary. Co se týče motorů, měl jsem tu čest s vrcholným 1.5 TSI se 110 kW. Síly má na rozdávání, v normálním režimu ale jeho elán trochu tupí převodovka DSG, která řadí spíše na komfortní notu a pro nižší spotřebu. Ve sportovním režimu se ale už síla motoru plně projeví a při ostřejších rozjezdech si Arona leckdy prohrábne koly. Spotřeba se pak v dlouhodobém horizontu pohybuje kolem 7,5 l/100 km. Podvozek je pak spíše tužší, jak je u SEATu zvykem. Na dálnici pak musíte počítat s lehkým aerodynamickým šumem.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít