SEAT Arona je malé městské SUV nabízené španělskou automobilkou od roku 2017. Automobil s technikou Ibizy páté generace se stal nepřímým nástupcem malého kombi Ibiza ST, které kvůli nízkému zájmu skončilo spolu s koncem čtvrté generace tohoto malého modelu. Příchodem malého SUV naopak SEAT reagoval na rostoucí odbyt těchto automobilů. Jednalo se dokonce o vůbec první sériové malé SUV koncernu VW Group.
Design automobilu tvořený týmem tehdejšího šéfdesignéra SEATu Alejandra Mesonera-Romanose následoval soudobý stylistický trend španělské značky, přímo navazoval na Ibizu 5, s níž sdílel podobně řešenou příď. Prakticky shodný byl také interiér s obrazovkou multimediálního systému zabudovanou do palubní desky a možností digitálního přístrojového štítu. Sedí se však výše, a to o 52 mm vpředu, respektive o 62 mm vzadu. Ve srovnání s Ibizou je Arona o 79 milimetrů delší a 99 mm vyšší a má o 2 milimetry delší rozvor. Světlá výška narostla o 15 mm.
Technickým základem se stala modulární platforma MQB ve verzi A0 vyvinuté pro malé automobily. Tu SEAT Arona konkrétně sdílí se soudobou Ibizou, s níž má dokonce shodnou šířku. Znamená to výhradně pohon předních kol, jelikož MQB A0 zástavbu čtyřkolky neumožňuje.
Do prodeje vůz vstoupil výhradně s benzinovým tříválcem 1.0 TSI, ve verzích se 70 kW a 85 kW. Později však dorazil i čtyřválec 1.5 TSI (110 kW), zatímco silnější litr oslabil v rámci emisních změn na 81 kW. V roce 2018 nabídku doplnila i verze na CNG s tříválcem 1.0 TGI (66 kW).
Robustnější vizáž
V roce 2021 se SEAT Arona dočkal modernizace. Ta zdůraznila hlavně robustní charakter SUV. Platí to především pro terénně laděnou verzi Xperience jako náhradou za Xcellence, která se může dále odlišit novými kulatými mlhovkami, dodávanými za příplatek. Záď inovoval nový spoiler a difusor, po vzoru soudobého Leonu je tu nápis Arona v novém fontu na víku zavazadelníku. Světlomety jsou standardně diodové.
Výrazně se změnil také interiér využívající novou koncepci. Zvětšená obrazovka multimediálního systému (8,25″ nebo 9,2″ podle verze) se přesunula výše a je volně stojící, výdechy ventilace jsou naopak pod ní. Celek doplňují hodnotnější materiály nebo nový volant.
Naopak nabídka motorů se v rámci modernizace nezměnila. Nadále tak Arona nabízela výběr mezi tříválcem 1.0 TSI (70 kW a 81 kW), čtyřválcem 1.5 TSI (110 kW) a 1.0 TGI (66 kW) na CNG.
Jméno navázalo na trend značky, využívá tedy španělského geografického názvu, konkrétně města Arona na ostrově Tenerife. Výrobu má pak na starosti domovský závod značky v Martorellu.
SEAT Arona: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4138 x 1780 x 1543 x 2566 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 400 litrů
- Výroba: 2017- (Martorell, Španělsko)
Segment malých SUV je v dnešní době opravdu nabitý, a tak leckdo může vlastně zapomenout, že takové auto nabízí také SEAT. Jeho Arona bývala trochu přehlédnutelným vozem, jižanský styl v tomto případě není tak výrazný jako u jiných modelů značky, čemuž pomohl facelift z roku 2021. To se Arona dostala kulatých mlhovek, které její design konečně ozvláštnily. Modernizace výrazně proměnila také interiér, vedle upravené koncepce, s posunutou obrazovkou infotainmentu výše, se zlepšovaly také použité materiály, díky čemuž kabina působí konečně hodnotněji. Pořád tu jsou ale laciné detaily, kterých si všimnete už při zavírání dveří nebo schránky před spolujezdcem. Nový multimediální systém pak nadchne hezkou grafikou, slušnými reakcemi i přehledným ovládáním, stále ho ale trápí občasné zamrzávání. Z hlediska prostornosti však Aroně není co vytknout, také sedačky jsou pohodlné, zavazadelník má pak pravidelné tvary. Co se týče motorů, měl jsem tu čest s vrcholným 1.5 TSI se 110 kW. Síly má na rozdávání, v normálním režimu ale jeho elán trochu tupí převodovka DSG, která řadí spíše na komfortní notu a pro nižší spotřebu. Ve sportovním režimu se ale už síla motoru plně projeví a při ostřejších rozjezdech si Arona leckdy prohrábne koly. Spotřeba se pak v dlouhodobém horizontu pohybuje kolem 7,5 l/100 km. Podvozek je pak spíše tužší, jak je u SEATu zvykem. Na dálnici pak musíte počítat s lehkým aerodynamickým šumem.
+ Po faceliftu zajímavý vzhled, 1.0 TSI se solidním elánem, solidní spotřebou paliva a pěkným manuálním řazením, 1.5 TSI s vysokým výkonem a hladce řadícím DSG, po faceliftu pěkně ztvárněná kabina, přehledný infotainment s pěkným displejem
– Tvrdší podvozek, zvlášť na 18″ kolech, u 1.5 TSI DSG tupí schopnosti motoru, jadrnější zvuk 1.0 TSI, lacinější detaily, hlučnější na dálnici
Seat Arona je v tuto chvíli nejžádanější model značky na českém trhu. A vlastně není divu. Jde o zástupce oblíbeného žánru malých SUV a hlavně, je to povedené auto.
Design je po faceliftu z roku 2022 konečně zajímavý, jak se na mladistvě orientovanou značku Seat sluší a patří, a to díky příplatkovým kulatým mlhovkám, ve stylu někdejší Škody Yeti.
Také interiér se v rámci modernizace polepšil. Palubní deska využívá hodnotněji působící materiály, které jsou zajímavě zdobené. Oba digitální displeje mají pěkný obraz a slušně rychlé reakce. Konkrétně digitální přístrojový štít nabízí výběr zajímavých grafických motivů. I menší obrazovka infotainmentu svou velikostí postačuje. Bohužel navigace se váže jen na větší řešení, v tomto případě si pro navigování musíte vystačit se zrcadlením telefonu.
Arona boduje i z hlediska vnitřního prostoru. Místa na zadních sedadlech je dostatek, více než dostatečný je také zavazadelník, navíc s pravidelným tvarováním. Plusem jsou i pohodlné přední sedačky, které zároveň optimálně podrží tělo.
Zkoušený tříválec 1.0 TSI (81 kW) je pak ideální pohon pro primární využití tohoto auta. Síly už má dostatek, i při jízdě mimo město, šestistupňová manuální převodovka má poctivý tuhý chod a přesné dráhy. Počítejte ale s typickým tříválcovým rykem při akceleraci, stejně jako s tím, že pro větší nadšení se musíte dostat přes 2000 otáček. Spotřeba se z dlouhodobého hlediska drží kolem šesti, sedmi litrů. Městské popojíždění zvýší apetit klidně k osmi litrům na 100 km, na dálnici si Arona v rámci povolených rychlostních řekne o sedm litrů na 100 km.
Jízdní vlastnosti pak skvěle maskují koncepci SUV. V pražských ulicích se naladění možná zdá poněkud tuhé, v podmínkách okresek je ale nastavení podvozku optimální. Arona je ve vyšším tempu dostatečně poddajná, zároveň ale komfortní. Přitom jistá, v zatáčkách se nenaklání, a tak skoro ani nepůsobí jako SUV. Na dálnici nicméně počítejte s šumem větru vanoucího kolem karoserie. Vnější zpětná zrcátka pak sice mají zajímavý styl, v praxi se ale jeví jako příliš malá. Do stran ale díky tenkým A-sloupkům vidíte dobře. Navíc oceňuji, že pro mě otravné hlídání v pruhů se dá snadno napořád vypnout.
Seat Arona je docela povedené auto pro poměrně širokou skupinu lidí. Dovedu si ho představit jako auto pro single, pro mladý pár s malým dítětem, jako druhé auto do rodiny pro manželku i pro starší pár, který vezme vnoučata na výlet. Prostě takový český univerzál. Velkým konkurentem je mu samozřejmě Škoda Kamiq, která je možná trochu líbivější, ale v Čechách zase tuctovější. Uvnitř je dostatek místa, sedačky pohodlné, palubní deska přehledná, má více možností nastavení vzhledu „budíků“ i možnost zrcadlení telefonu na středový displej, což mi více vyhovuje, než plnohodnotná navigace. Naštěstí ještě pořád ne plně dotykové ovládání, ale ovládání klasickými „točítky“. Motor 81 kW dostatečně živý, 6 st. manuál pěkně řadí, jen je lepší jej více držet v otáčkách a nenechat se ukecávat, že už si už mám přeřadit na vyšší stupeň. Kdybych striktně ten ukecávač měl dodržovat, tak auto bude líné, motor v nízkých otáčkách nepříjemný a bude se trápit. A že by spotřeba byla nižší, tomu moc nevěřím. Jízdní vlastnosti se mi také líbí, podvozek trochu tužší, ale není nepříjemný, v zatáčkách mám pocit jistoty. Prostě Seat Arona je dobrá volba.
Seat Arona FR 1.0 TSI DSG
Seat Arona FR vypadá skvěle, dobře jezdí, je praktický a má kompaktní rozměry. Živě si ho dokážu představit jako milovaného společníka žen mezi 20. a 40. rokem. Výraznější chyby nemá. Nelíbí se mi akorát osvícení výdechů klimatizace a pár lacinějších plastů, ale to jsou drobnosti, které u nejdostupnější kategorie crossoverů musíme prominout.
Více na: https://www.wikicars.cz/test-seat-arona-fr-1-0-tsi-dsg-styl-bez-starosti/
SEAT Arona 1.0 TSI FR
Plusy
štýlový dizajn so športovým charakterom
praktický batožinový priestor
príjemný posed na zadných sedadlách
komfortné predné sedačky
ergonomicky usporiadaný interiér
prehľadný a moderný infotainment
skvelý virtuálny prístrojový štít
príjemný prejav motora
super jazdné vlastnosti
výborné fungovanie asistenčných systémov
Mínusy
tvrdá lakťová opierka v zadných dverách
chýbajú kapsy v zadnej strane predných sedačiek
Více na: https://dominiccars.sk/test-seat-arona-1-0-tsi-fr/