Cupra Leon je sportovně stylizovaný model nižší střední třídy nabízený od roku 2020. Odvozen byl od čtvrté generace SEATu Leon, jak ostatně naznačuje jeho jméno. Na trh vstoupil ve formě pětidveřového hatchbacku a kombi, jakožto náhrada za dosavadní SEAT Leon Cupra.
Automobil vznikl v rámci osamostatnění dřívější sportovní divize Cupra do samostatné značky, sesterské značky SEATu, nabízející prémiová, sportovně laděná auta.
Cupra Leon se světu poprvé představila na začátku roku 2020. Oproti výchozímu SEATu Leon se primárně odlišila sportovnějším designem i technikou.
Novinkou v nabídce se stal plug-in hybrid. Verze nazvaná e-Hybrid zkombinovala benzínový čtyřválec 1.4 TSI (110 kW) s elektromotorem (85 kW) o kombinovaném výkonu 150 kW nebo 180 kW dle verze. Ústrojí doplňuje dále šestistupňová převodovka a lithium-iontová baterie s kapacitou 13 kWh. Vedle toho tu byl zážehový čtyřválec 2.0 TSI hned ve třech výkonnostních verzích, se 180 kW, 221 kW a 228 kW. Vrchol je přitom dostupný výhradně jako kombi, s pohonem všech kol.
Pro rok 2020 se pak Cupra Leon dočkal nových základních motorů. Kombi i pětidveřový hatchback byly nově k dispozici též s motory 1.5 TSI (110 kW) v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou, mild-hybridním 1.5 eTSI (110 kW) DSG a 2.0 TSI 140 kW DSG. Nabídka pohonů se tak díky tomu nově téměř shodovala s modelovou řadou Formentor. Cílem tohoto kroku bylo nabídnout zákazníkům pestřejší výběr pohonů a hlavně dále navýšit prodeje značky.
Facelift pro rok 2024
V roce 2024 se Cupra Leon dočkala očekávaného faceliftu, díky němuž se opticky výrazně odlišila od výchozího SEATu. Přední partie je totiž zcela nově řešená, s motivem žraločího nosu, jejíž agresivní vzhled umocňují trojúhelníkové světlomety Matrix LED, spolu s velkým, výrazným spodním otvorem připomínajícím rozevřenou tlamu predátora. Také koncová světla se dočkala trojúhelníkového vzoru, logo na zádi je navíc podsvícené.
Uvnitř jsou například skořepinová sedadla, čalouněná buď tkaninou z mikrovlákna obsahujícího 73 % recyklátu, nebo ekologicky zpracovanou kůží. Novinkou je i pokročilá digitalizace, 12,9“ displej informačního a zábavního systému je větší, navíc nyní zobrazuje také osvětlený posuvník v retro stylu.
Nabídku motorů pak v případě kombi Cupra Leon Sportstourer doplnil nový zážehový motor s výkonem 245 kW. Součástí portfolia je i plug-in hybrid nové generace s výkonem 200 kW.
Cupra Leon: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4398 x 1799 x 1442 x 2683 mm (Leon), 4657 x 1799 x 1463 x 2683 mm (Leon Sportstourer)
- Objem zavazadlového prostoru: 380 litrů (Leon), 270 litrů (Leon e-Hybrid), 620 litrů (Leon ST), 470 litrů (Leon ST eHybrid)
- Výroba: 2017- (Martorell, Španělsko)
Cupra Leon Sportstourer 2.0 TSI DSG (140 kW)
Plusy
Nízká spotřeba
Kultivovaný projev motoru
Rychlá dvouspojková převodovka
Skvělá sedadla
Praktičnost
Minusy
Zmatené hlasové ovládání
Nepodsvícené dotykové ovladače klimatizace
Slabé odhlučnění
Vysoká cena
Více na: https://www.wikicars.cz/test-cupra-leon-sportstourer-2-0-tsi-dsg-140-kw-jedinecne-kombi-nebo-drazsi-seat-leon/