Cupra Formentor (2020-)

Cupra Formentor je sportovně stylizovaný crossover této španělské značky, představený v roce 2020 jako novinka v nabídce. Jedná se o vůbec první svébytný model značky Cupra, všechny předcházející modely měly svůj základ v vozech SEAT. Jméno odkazuje na stejnojmenný poloostrov na španělském ostrově Mallorca.

Vzhled automobilu byl poprvé prezentován prostřednictvím stejnojmenného konceptu vystavovaného na ženevském autosalonu 2019. Tehdy poprvé vyšlo najevo, že design naváže na tehdy nový stylistický směr SEATu, bratrské značky Cupry. Příď je tudíž definována šestiúhelníkovou maskou chladiče, zamračené světlomety doplňují oddělené kulaté mlhovky. Kola mohou být až 19″, přičemž koncová světla jsou propojená vodorovnou linkou, což je další prvek shodný třeba se soudobým SEATem Tarraco nebo SEATem Leon čtvrté generace. Součástí široké nabídky laků jsou pak i netradiční matné odstíny Petrol Blue Matt a Magnetic Tech Matt. S délkou 4.450 mm tento crossover spadá do kompaktní třídy.

Interiér využívá podobných motivů jako soudobý SEAT Leon. Přístrojový štít je digitální, s 10,25″ obrazovkou s rozlišením 1280 x 480 pixelů, zatímco na vrchu středového panelu je volně stojící 12″ displej multimediálního systému, s rozlišením 1560 x 700 pixelů. Svébytným prvkem Cupry je volant se startovacím tlačítkem motoru a přepínáním jízdních módů. Jsou tu navíc i větší pádla automatické převodovky. Za příplatek lze objednat hudební systém BeatsAudio s 10 reproduktory o výkonu 340 W.

Široká nabídka motorů

Nabídka motorů se od představení postupně rozšiřovala, přičemž byla rozdělena na dvě kategorie, základní Cupru a vrcholnou Cupru VZ (Veloz – španělsky rychlý), která měla agregáty s výkonem přes 180 kW. Mezi běžné varianty spadal turbodiesel 2.0 TDI (110 kW), benzinový čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) a plug-in hybrid e-Hybrid s kombinovaným výkonem 150 kW, tvořeným kombinací 1.4 TSI a elektromotoru.

Rodinu VZ pak zastupovaly benzinový agregát 2.0 TSI (180 kW), plug-in hybrid e-Hybrid s kombinovaným výkonem 180 kW (opět 1.4 TSI a elektromotor) a 2.0 TSI (228 kW). Ten sloužil v době premiéry jako vrchol nabídky, který dokonce přišel na trh jako první.

V roce 2021 však debutoval nový vrchol v podobě Cupry Formentor VZ5, poháněné benzinovým pětiválcem 2.5 TSI naladěným dokonce na 287 kW. Tento derivát se odlišil i brzdami Akebono, 20″ koly, širšími pneumatiky nebo ještě agresivnější vizáží. Šlo každopádně o limitovanou edici, s výrobou omezenou na 7.000 exemplářů.

Základem je platforma MQB Evo sdílená se SEATem Leon čtvrté generace. Podvozek tudíž vpředu tvoří vzpěry McPherson, vzadu je torzní příčka, respektive víceprvkové zavěšení, u motorů s výkonem vyšší než 110 kW. Architektura umí zástavbu pohonu všech kol, s elektronickou vícekotoučovou spojkou, který je standardem pro jednotky 2.0 TSI (228 kW) a 2.5 TSI (287 kW). K dispozici jsou též adaptivní tlumiče s nastavením v 15 režimech.

Cupra Formentor: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4450 x 1839 x 1511 x 2680 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 450 litrů (420 litrů s pohonem všech kol, 345 litrů u plug-in hybridů)
  • Výroba: 2020- (Martorell, Španělsko)

Ohodnoťte Cupru Formentor i vy, v komentářích pod článkem

Cupra Formentor

4.4

Design

4.8/5

Technika

4.3/5

Jízdní vlastnosti

4.5/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.5/5

2 komentáře: „Cupra Formentor (2020-)

  • 25 května, 2021 (08:51)
    Trvalý odkaz

    Design

    4.5

    Technika

    4.5

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    + Stylový vzhled, rychle reagující a přehledný infotainment, supersilný motor 2.0 TSI (228 kW) se slušnou spotřebou, skvěle fungující brzdiče Brembo, univerzální schopnosti, hezky zpracovaná kabina, navzdory koncepci prostorná kabina, rychle a hladce řadící převodovka
    – Prakticky jen dotykové ovládání, umělý zvuk 2.0 TSI (228 kW), samočinně řadící automat při dosažení omezovače, vyšší pořizovací cena, průměrné odhlučnění

    Reagovat
  • 27 srpna, 2021 (19:12)
    Trvalý odkaz

    Design

    5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4.5

    Formentor je první pravověrný model nově založené značky Cupra. A musím říct, že mě zaujal mnohem více než dříve zkoušená Cupra Ateca. Už první pohled stojí za to, Formentor vypadá prostě fantasticky, obzvlášť v té petrolejové modré. Také interiér zaujme, za volantem se pěkně sedí, volant zdobí tlačítka pro jízdní režimy a řadicí páčky jsou pěkně velké. Také při jízdě je Formentor fantastický, podvozek perfektně tlumí nerovnosti, zároveň je ale dostatečně jistý i při sportovní jízdě a brzdiče Brembo účinně brzdí. Kabina pak prostorná a hezky zpracovaná. Chybky se ale najdou, jinak famózní a nesmírně silný motor 2.0 TSI (228 kW) má umělý zvuk a infotainment občas softwarově zazlobí.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít