Cupra Formentor je sportovně stylizovaný crossover této španělské značky, představený v roce 2020 jako novinka v nabídce. Jedná se o vůbec první svébytný model značky Cupra, všechny předcházející modely měly svůj základ v vozech SEAT. Jméno odkazuje na stejnojmenný poloostrov na španělském ostrově Mallorca.
Vzhled automobilu byl poprvé prezentován prostřednictvím stejnojmenného konceptu vystavovaného na ženevském autosalonu 2019. Tehdy poprvé vyšlo najevo, že design naváže na tehdy nový stylistický směr SEATu, bratrské značky Cupry. Příď je tudíž definována šestiúhelníkovou maskou chladiče, zamračené světlomety doplňují oddělené kulaté mlhovky. Kola mohou být až 19″, přičemž koncová světla jsou propojená vodorovnou linkou, což je další prvek shodný třeba se soudobým SEATem Tarraco nebo SEATem Leon čtvrté generace. Součástí široké nabídky laků jsou pak i netradiční matné odstíny Petrol Blue Matt a Magnetic Tech Matt. S délkou 4.450 mm tento crossover spadá do kompaktní třídy.
Interiér využívá podobných motivů jako soudobý SEAT Leon. Přístrojový štít je digitální, s 10,25″ obrazovkou s rozlišením 1280 x 480 pixelů, zatímco na vrchu středového panelu je volně stojící 12″ displej multimediálního systému, s rozlišením 1560 x 700 pixelů. Svébytným prvkem Cupry je volant se startovacím tlačítkem motoru a přepínáním jízdních módů. Jsou tu navíc i větší pádla automatické převodovky. Za příplatek lze objednat hudební systém BeatsAudio s 10 reproduktory o výkonu 340 W.
Široká nabídka motorů
Nabídka motorů se od představení postupně rozšiřovala, přičemž byla rozdělena na dvě kategorie, základní Cupru a vrcholnou Cupru VZ (Veloz – španělsky rychlý), která měla agregáty s výkonem přes 180 kW. Mezi běžné varianty spadal turbodiesel 2.0 TDI (110 kW), benzinový čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) a plug-in hybrid e-Hybrid s kombinovaným výkonem 150 kW, tvořeným kombinací 1.4 TSI a elektromotoru.
Rodinu VZ pak zastupovaly benzinový agregát 2.0 TSI (180 kW), plug-in hybrid e-Hybrid s kombinovaným výkonem 180 kW (opět 1.4 TSI a elektromotor) a 2.0 TSI (228 kW). Ten sloužil v době premiéry jako vrchol nabídky, který dokonce přišel na trh jako první.
V roce 2021 však debutoval nový vrchol v podobě Cupry Formentor VZ5, poháněné benzinovým pětiválcem 2.5 TSI naladěným dokonce na 287 kW. Tento derivát se odlišil i brzdami Akebono, 20″ koly, širšími pneumatiky nebo ještě agresivnější vizáží. Šlo každopádně o limitovanou edici, s výrobou omezenou na 7.000 exemplářů.
Základem je platforma MQB Evo sdílená se SEATem Leon čtvrté generace. Podvozek tudíž vpředu tvoří vzpěry McPherson, vzadu je torzní příčka, respektive víceprvkové zavěšení, u motorů s výkonem vyšší než 110 kW. Architektura umí zástavbu pohonu všech kol, s elektronickou vícekotoučovou spojkou, který je standardem pro jednotky 2.0 TSI (228 kW) a 2.5 TSI (287 kW). K dispozici jsou též adaptivní tlumiče s nastavením v 15 režimech.
Formentor pro rok 2024
V roce 2024 se Cupra Formentor dočkala očekávané modernizace. Poznávacím znakem se stala upravená příď s motivem žraločího nosu, kterou tvoří nové trojúhelníkové Matrix LED světlomety a výrazná maska chladiče. Motiv trojúhelníku využívají i koncová světla, které doplňuje osvětlené logo.
Uvnitř jsou použité nové materiály zdůrazňující udržitelný princip, například skořepinová sedadla jsou čalouněna buď tkaninou z mikrovlákna obsahujícího 73 % recyklátu, nebo ekologicky zpracovanou kůží. Nabídka motorů nově čítá benzinový agregát s výkonem 245 kW, stejně jako plug-in hybrid nové generace s výkonem 200 kW.
Cupra Formentor: Základní technická data
- Délka x šířka x výška x rozvor: 4450 x 1839 x 1511 x 2680 mm
- Objem zavazadlového prostoru: 450 litrů (420 litrů s pohonem všech kol, 345 litrů u plug-in hybridů)
- Výroba: 2020- (Martorell, Španělsko)
+ Stylový vzhled, rychle reagující a přehledný infotainment, supersilný motor 2.0 TSI (228 kW) se slušnou spotřebou, skvěle fungující brzdiče Brembo, univerzální schopnosti, hezky zpracovaná kabina, navzdory koncepci prostorná kabina, rychle a hladce řadící převodovka
– Prakticky jen dotykové ovládání, umělý zvuk 2.0 TSI (228 kW), samočinně řadící automat při dosažení omezovače, vyšší pořizovací cena, průměrné odhlučnění
Formentor je první pravověrný model nově založené značky Cupra. A musím říct, že mě zaujal mnohem více než dříve zkoušená Cupra Ateca. Už první pohled stojí za to, Formentor vypadá prostě fantasticky, obzvlášť v té petrolejové modré. Také interiér zaujme, za volantem se pěkně sedí, volant zdobí tlačítka pro jízdní režimy a řadicí páčky jsou pěkně velké. Také při jízdě je Formentor fantastický, podvozek perfektně tlumí nerovnosti, zároveň je ale dostatečně jistý i při sportovní jízdě a brzdiče Brembo účinně brzdí. Kabina pak prostorná a hezky zpracovaná. Chybky se ale najdou, jinak famózní a nesmírně silný motor 2.0 TSI (228 kW) má umělý zvuk a infotainment občas softwarově zazlobí.
Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k (2022)
Plusy
neprehliadnuteľný štýlový dizajn
praktické riešenia v kufri
vzhľadom na veľkosť auta veľa priestoru na zadných sedadlách
kvalitné spracovanie interiéru
výborná ergonómia v interiéri
skvelý infotainment
prehľadný virtuálny prístrojový štít
pekný zvuk z výfuku v športovom režime
vynikajúci dynamický prejav motora
super naladenie pohonu všetkých 4 kolies
výborné naladenie podvozka
skvelé fungovanie DSG prevodovky
silné brzdy
Mínusy
aj v športom režime pomerne ľahké riadenie
Více info a video na: https://dominiccars.sk/test-cupra-formentor-vz-2-0-tsi-310k/
Cupra Formentor VZ
Cupra Formentor je zatraceně povedené auto, které ač je uvařeno z koncernových surovin, dokáže díky tajné přísadě z Martorellu chutnat daleko lépe než cokoliv jiného. Auto v testované konfiguraci jezdilo skutečně excelentně, dokonce až bylo těžké věřit tomu, že je to vlastně SUV. Souhra motoru, pohonu všech kol a podvozku mne fascinovala pokaždé, když jsem se vrhl do ostřejší zatáčky. O to víc jsem byl překvapen při pohledu na tachometr…
Jednu věc jsem si nechával právě pro tento okamžik. Tou je perfektní, sportovní posed za volantem, díky kterému auto opravdu cítíte a to je zkrátka nezbytné. Co mne naopak zamrzelo byla absence Head-Up displeje, jež jsem vůbec v ceníku neobjevil nebo aktivní systém Stop&Start v ostrém režimu Cupra. Ten totiž vesele vypínal i rozpáleny motor po dynamické jízdě!
Po stránce infotainmentu a konektivity je Formentor vybaven v souladu s požadavky dnešního uživatele-řidiče, moderně. Jako hlavní highlight vnímám bezdrátovou konektivitu nebo mobilní aplikaci pro přístup k vozu.
Více na: https://autodays.cz/2022/09/20/cupra-formentor-vz-je-tohle-jeste-suv/
Cupra Formentor 2.0 TDI
Plusy
neprehliadnuteľný štýlový dizajn
praktické riešenia v kufri
vzhľadom na veľkosť auta veľa priestoru na zadných sedadlách
kvalitné spracovanie interiéru
výborná ergonómia v interiéri
skvelý infotainment
prehľadný virtuálny prístrojový štít
príjemný prejav motora
výborné naladenie podvozka
presné dráhy manuálnej prevodovky
nízka spotreba paliva
Mínusy
aj v športom režime pomerne ľahké riadenie
Více na: https://dominiccars.sk/test-cupra-formentor-2-0-tdi/