Novinky

Škoda Enyaq iV odhaluje detaily. Co už víme o elektrickém SUV z Boleslavi?

Škoda se již čile připravuje na premiéru elektrického SUV Enyaq iV a postupně uvolňuje detaily o této novince. Po odhalení jména prozradila bližší informace také o technice. Co o Škodě Enyaq iV už všechno víme?

Technika

Základem nového elektromobilu mladoboleslavského výrobce bude koncernová platforma MEB, speciálně vyvinutá pro potřeby vozů s elektrickým pohonem. To bude znamenat pohon zadních kol v základu, který je u elektromobilů výhodnější. Silnější varianty však dostanou pohon všech kol, s jedním elektromotorem u každé nápravy. Obě jednotky přitom budou pracovat nezávisle na sobě, v extrémních případech tak vůz teoreticky může jet výhradně na pohon předních kol, nebo naopak jen těch zadních.

Zatímco zadní elektromotor bude vždy synchronní, přední bude naopak asynchronní. Jelikož hraje jen pomocnou roli, může se díky odlišné konstrukci rotoru volně protáčet bez nároku na příděl elektřiny, což je v takovém případně výhodnější.

Pět výkonových stupňů

Enyaq iV bude podobně jako konvenční automobily dostupný v různých variantách, přičemž automobilka už nyní hovoří hned o třech úrovních kapacity baterie a pěti výkonových stupních.

Základní výkonovou verzí je tzv. Enyaq iV 50 s elektromotorem vzadu o výkonu 109 kW a lithium-iontovou baterií s kapacitou 55 kWh, která umožní dojezd až 340 km.

Verze Enyaq iV 60 se systémovým výkonem 132 kW a baterií s kapacitou 62 kWh nabízí dojezd až 390 km, zatímco Enyaq iV 80 s výkonem 150 kW, pohonem zadních kol a bateriemi s kapacitou 82 kWh zvládne ujet až 500 km. Nadto tu bude ještě Enyaq iV 80X s pohonem všech kol o výkonu 195 kW a vrcholný model RS s výkonem 225 kW. U všech variant bude kvůli spotřebě energie omezena maximální rychlost na 160 km/h. Jen RS zvládne jet až rychlostí 180 km/h.

Dobíjení

Li-ion baterie budou pocházet z polské továrny LG Chem a nabíjet je bude možné třemi způsoby. První možností je samozřejmě dobíjení z běžné domácí 230V zásuvky na střídavý proud o výkonu 2,3 kW. To ale bude trvat příliš dlouho, a tak bude výhodnějším řešením dobíjení pomocí wallboxu s výkonem až 11 kW, které v závislosti na kapacitě baterie potrvá 6 až 8 hodin.

Nejrychlejší možností bude využití rychlonabíjecích stanic na stejnosměrný proud s výkonem až 125 kW, v nichž dobíjení baterie z 10 % na 80 % kapacity potrvá v ideálním případě pouze 40 minut.

Design

Tvary automobilu zatím Škoda ukrývá pod vrstvou kamufláže, my však už víme, že se tvary inspirují konceptem Vision iV. Specialitou navíc bude podsvícení masky podobně jako u aktuálního BMW X6. S délkou 4.648 mm a rozvorem 2.765 mm pak Enyaq iV bude o chlup kratší než SUV Škoda Kodiaq.

Na koncept Vision iV naváže také koncepce interiéru. Před řidičem bude jen malý přístrojový štít s digitální obrazovkou o úhlopříčce 5,3″, který však bude moci doplnit head-up displej s promítáním na čelní sklo s rozšířenou realitou. Středový panel ozdobí obrazovka multimediálního systému, v základu s úhlopříčkou 10″, za příplatek dokonce 13″.

Jméno

Jméno novinky je odvozeno od irského slova „enya“ a znamená „zdroj života“. Samotné slovo enya pochází z původního irského slova „Eithne“ a lze je volně přeložit jako esence, duch, princip.

Výrobce svým prvním čistě elektrickým SUV zakládá i novou rodinu jmen, spojující písmeno „E“, odkazující právě na elektromobilitu, s písmenem „Q“, charakteristickým pro jména SUV mladoboleslavské značky. Dá se proto očekávat, že i další elektrická SUV firmy budou začínat na „E“ a končit na „Q“.

Výroba a prodej

Automobilka už dříve oznámila, že se Enyaq iV bude vyrábět v její domovské továrně v Mladé Boleslavi. Jako první dorazí ve formě typického SUV, později se však počítá také s SUV kupé, jehož koncepci právě avizoval koncept Vision iV.

Výroba odstartuje ještě letos, unikátem bude produkce na stejné lince jako vozy s platformou MQB, tedy s konvenčním pohonem. K prvním zákazníkům se pak Enyaq iV dostane na začátku roku 2021. Prodej přitom odstartuje úvodní edicí Founders Edition se specifickým vzhledem a výbavou, která oslaví letošní výročí 125 let od založení mladoboleslavské automobilky. Na počest roku vzniku Škody Auto vznikne jen 1895 exemplářů této edice.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *