Novinky

Nový Renault 5 E-Tech Electric se odhaluje. V roce 2025 nahradí Zoe

Renault 5 patří mezi nejznámější vozy francouzského výrobce, vždyť tento pětidveřový hatchback, předchůdce prvního Clia, se vyráběl dlouhé roky, mezi lety 1972 a 1996. Po mnoha letech se vrací na scénu, a to v rámci strategie oživení některých slavných modelů z historie Renaultu a v rámci snahy o rozšíření nabídky elektromobilů. Do roku 2025 hodlá francouzský výrobce představit hned sedm elektroaut. Nový Renault 5 se nyní oficiálně představuje na ženevském autosalonu 2024. Do prodeje ale nakonec vstoupí až v roce 2025.

Náhrada za Zoe a možná i Clio

Nový Renault 5 dorazí na trh jako náhrada za model Zoe, který má skončit v roce 2024. Potvrdil to sám šéf Renaultu Luca de Meo. Zoe je sice nejžádanějším elektromobilem značky a zároveň patří mezi nejprodávanější elektromobily v Evropě, přesto Renault už nepočítá s jeho třetí generací. Vedení totiž věří, že stylově navržený Renault 5 zaujme zákazníky více než přece jen poněkud obyčejně působící Zoe.

Na některých trzích by navíc novodobá pětka mohla nahradit i Clio. Tím by se vlastně uzavřel kruh, vždyť původní pětku postupně nahradilo právě Clio. Luca de Meo přiznává, že automobilka řeší, jaká bude další budoucnost tohoto malého hatchbacku. I kvůli stále přísnějším emisním normám by se takto malé auto se spalovacími motory mohlo do budoucna prodávat jen mimo Evropskou unii. Samo o sobě totiž Clio šesté generace má přijít, otázka však zní, na které trhy to bude.

Design automobilu, v duchu logiky značky oficiálně nazvaného Renault 5 E-Tech Electric, navazuje na v roce 2021 představený koncept, který poprvé potvrdil myšlenku na oživení slavného modelu pět. Novinka tudíž využívá retro stylu s moderními prvky. Již dřívější snímky potvrdily tvary světel, stejně jako vtipný světelný indikátor nabití na kapotě, jehož grafika po dobití tvoří symbolickou číslici „5“.

Na originál odkazuje také nabídka laků, včetně ikonických odstínů žlutá Pop! a zelená Pop!, stejně jako třeba uvnitř čalounění. Vnitřek mimochodem sází na dvě horizontální obrazovky. Přístrojový štít má v základu 7″ a u vyšších verzí 10″, obrazovka infotainmentu má u všech verzí úhlopříčku 10″. Ve výbavových stupních Techno a Iconic využívá systém OpenR Link s integrovanými službami Google.

Příď zdobí nové logo Renaultu, které automobilka už využívá v propagačních materiálech a postupně uváděných nových modelech (např. Mégane E-Tech Electric). Co se týče rozměrů, tak nový Renault 5 E-Tech Electric je 3.920 mm dlouhým hatchbackem, s rozvorem 2.540 mm. Velikostí tak spadá pod Clio.

Stylový i dostupný

Technický základ poskytuje nově vyvinutá platforma AmpR Small (dříve nazývaná CMF-BEV), která v pětce debutuje. Ta bude určena primárně pro malé modely s tím, že jejím cílem je snížit výrobní a vývojové náklady na vznik elektromobilů. Automobilka totiž tvrdí, že výrobní náklady budou díky této architektuře o 30 % nižší než u Zoe.

Ve srovnání se Zoe by tak její nástupce mohl podle odhadů automobilky stát až o třetinu méně. Architektura technicky vychází z CMF-B známé z třeba aktuálního Clia, která je určená pro vozy s konvenčním pohonem. CMF-BEV s CMF-B sdílí 70 % komponentů, primárně ty, které nesouvisí přímo s elektrickým pohonem. Konkrétně přední náprava je odvozená z vozů Clio a Captur, ta zadní má však jedinečnou geometrii s víceprvkovým zavěšením, což u tak malého auta není zvykem. Tlumiče jsou přizpůsobeny těžkým bateriím, plusem má být i poloměr otáčení 10,3 m usnadňující manévrování ve městě.

Nový motor

Baterie budou nabídnuty ve dvou sadách, s kapacitou 40 kWh a 52 kWh. Obě využívají chemii NMC (nikl-mangan-kobalt). V závislosti na verzi tak nový Renault 5 slibuje ujetí až 400 kilometrů dle metriky WLTP bez nutnosti dobíjet. Renault 5 přechází z 12 modulů jako u Zoe na čtyři (tři u základní varianty), což architekturu zjednodušuje a pomáhá snížit váhu o 15 kg. Využívá nové uspořádání. Články v nich budou uloženy ve čtyřech velkých modulech, což má pomoci snížit právě hmotnost akumulátoru a zároveň zvýšit jeho energetickou hustotu. Nechybí pak funkce V2L (vehicle-to-load) pro připojení spotřebiče k baterii vozu a funkce V2G (vehicle-to-grid) pro dodávku elektřiny zpět do sítě a úsporu při domácím nabíjení.

Náklady má snížit také standardizovaný elektromotor. K dispozici budou hned tři výkonové verze, se 70 kW, 90 kW a 110 kW. Poháněná jsou přední kola. Automobilka již dříve potvrdila, že elektromotor bude vycházet z jednotek v Mégane E-Tech a Zoe. Má být však o 20 kg lehčí než ten v Zoe. Renault také zdůrazňuje jeho kompaktní rozměry, což má umožnit kompaktnější motorový prostor.

I díky základu může Renault tvrdit, že novodobá pětka bude nejen stylový, ale také dostupný automobil. Cena by se měla pohybovat kolem 20.000 až 30.000 eur (500.000 až 750.000 Kč) s tím, že cílem je být u tohoto projektu výdělečný. Objednávky v České republice budou otevřeny v druhé polovině roku s fyzickým uvedením na začátku roku 2025. To budou odhaleny i české ceny nového Renaultu 5.

Také jako Alpine

Malý elektrický hatchback navíc na trh nedorazí jen se znaky mateřského Renaultu, ale také s logy Alpine. Sportovní divize francouzské skupiny totiž již potvrdila, že součástí její budoucnosti bude právě i malý hot hatch, postavený na bázi Renaultu 5.

Elektrický hot hatch se bude jmenovat Alpine A290 se od výchozího auta odliší agresivnější vizáží zdůrazňující její sportovní charakter. Střechu zakončí výrazný spoiler, počítá se rovněž s rozšířením podvozku pro jistější jízdní vlastnosti.

Samozřejmostí bude také silnější motor, počítá se totiž s nasazením elektromotoru o výkonu 160 kW, převzatého z Mégane E-Tech Electric, crossoveru uvedeného v roce 2021. Baterie nabídnou kapacitu 52 kWh. Plusem má být na poměry elektroaut nízká hmotnost. Ta se u Apline A290 má vejít do hranice 1.500 kg.

O výrobu nového Renaultu 5 E-Tech Electric se postará takzvané ElectriCity, což je souhrnný název pro trio továren Douai, Maubeuge a Ruitz. Baterie bude pro produkci dodávat nový závod v Douai. Dřívější zprávy přitom naznačovaly, že chystaná novinka nepoužije původní název, ale bude se jmenovat Renault Echo5. Právě takové jméno si totiž automobilka nechala patentovat. Nakonec však auto ponese označení Renault 5 E-Tech electric.

Renault 5: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3920 x 1770 x 1500 x 2540 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 326 litrů (277 litrů dle VDA)
  • Výroba: 2024- (Douai, Francie)

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *