Opel Meriva B (2010-2017)

Opel Meriva je malé MPV, které německá automobilka vyráběla mezi lety 2010 a 2017 v jeho druhé generaci, s interním označením B (někdy též S10). Automobil v roce 2010 nahradil první generaci tohoto vozu, o něco menší Merivu A, o sedm let později pak byla nepřímo nahrazena městským crossoverem Crossland. Ten chtěl nabídnout stejný praktický charakter jako Meriva, avšak zabalený do tehdy oblíbenější karoserie crossoveru.

Druhá generace Merivy se v lecčems změnila. Jednak jde o design, který navazoval na tehdejší Insignii generace A, respektive Astru J (P10). Hlavně tu ale byly nově koncipované dveře, poprvé avizované na stejnojmenném konceptu z roku 2008, když se ty zadní otevíraly proti směru jízdy. Podle Opelu toto řešení nazvané FlexDoors mělo usnadňovat nastupování vzad, případně manipulaci s dětskou autosedačkou. Navíc to byl odlišující prvek od konkurence, která se od příchodu Merivy A značně rozšířila. Právě na odlišení od jiných, nově příchozích malých MPV Meriva druhá generace značně narostla. Na délku měří Opel Meriva B 4.288 mm, což bylo o zásadních 235 mm více než v případě předchůdce. Auto to navíc velikostně posunulo na vrchol svého segmentu.

Interiér vsadil na praktičnost, typickou vlastnost velkoprostorových aut. Uvnitř tak je k dispozici až 32 odkládacích prostorů. Unikátním prvkem je třeba systém FlexRail, originálně konstruovaná středová konzole, skládající se z posuvných a odnímatelných schránek na kolejničkách mezi předními sedadly. Zadní sedačky typu FlexSpace zase lze přeměnit z třímístné na dvoumístnou lavici.

V době premiéry vůz z hlediska zážehových motorů vsadil výhradně na čtrnáctistovky. Základ byl nový atmosférický čtyřválec s litinovou hlavou a hliníkovým blokem 1.4 Twinport (74 kW), nad nímž stál přeplňovaný čtyřválec 1.4 Turbo ve verzích s 88 kW a 103 kW. Turbodiesely zastupovaly 1.3 CDTI (55 kW a 70 kW) a 1.7 CDTI (postupně 74 kW, 81 kW a 95 kW). V roce 2011 nabídku doplnilo i 1.4 Turbo LPG (88 kW) schopné spalovat zkapalněný ropný plyn.

Poháněná byla výhradně přední kola, základ v podobě platformy GM Fiat Small vyvinuté ve spolupráci amerického koncernu General Motors s automobilkou Fiat Meriva B sdílí třeba s tehdejší Corsou D (S07).

Nový turbodiesel

K modernizaci auta došlo pro rok 2014. Opel Meriva B se tehdy dočkala přepracované přídě navazující svým řešením na tehdy rovněž modernizovanou Insignii A. Silná vodorovná lišta v masce chladiče se tak snížila. Uvnitř se zase objevil nový multimediální systém IntelliLink se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou.

Hlavně se ale v rámci faceliftu proměnila nabídka motorů. V té se objevil turbodiesel 1.6 CDTI, dříve uvedený v Zafiře B, který byl v tomto případě dostupný ve třech výkonových variantách se 70 kW, 81 kW a 100 kW. Nahradil tudíž dosavadní 1.6 CDTI.

Opel Meriva: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4288 x 1812 x 1615 x 2644 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 400 litrů
  • Výroba: 2010-2017 (Zaragoza, Španělsko)

Ohodnoťte Opel Meriva i vy, v komentářích pod článkem:

Opel Meriva

3.8

Design

4.0/5

Technika

3.5/5

Jízdní vlastnosti

3.5/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

Jeden myslel na “Opel Meriva B (2010-2017)

  • 15 ledna, 2021 (14:20)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Segment malých MPV sice kvůli klesajícím prodejům v Evropě postupně vymřel, po letech se ale taková auta stávají oblíbenými ojetinami, díky jejich silné vlastnosti v podobě prostorného interiéru. Platí to také třeba pro druhou generaci Opelu Meriva. Ta sice takových prodejů jako ta první nedosáhla, je to ale způsobeno spíše tehdy širší konkurencí než její nekvalitou. Potíží jsou nicméně motory, u nichž je těžké vybírat. Základní atmosférická čtrnáctistovka s litinovým blokem je sice spolehlivá, zase ale moc nejede a po letech vyžádá nové řetězové rozvody. To přeplňovaná čtrnáctistovka už sice jede, zase je však citlivá na kvalitu benzinu a servis. Lepší to není ani u turbodieselů, vozy s 1.3 CDTI díky obvykle fleetové kariéře bývají v horším stavu, navíc je to hlučný motor. To 1.6 CDTI je kultivovaný, mívá však potíže s rozvody, které navíc bývají hůře přístupné. 1.7 CDTI se pak hodí primárně pro dlouhé trasy, ve městě může vadit výrazný turboefekt. U převodovek zase dávejte pozor na prosakování oleje či ložiska. Nákladná je i výměna spojky. Charakteristické zadní dveře otevírané proti směru jízdy v praxi usnadňují manipulaci s dětmi v autosedačkách, praktičnosti pomáhají i praktické schránky po stranách zavazadelníku nebo příplatkový výsuvný nosič jízdních kol. Pokud jej však předchozí majitel často využíval, může po letech rachtat. Při jízdě oceníte tenčí A sloupky než u předchůdce, stejně jako lepší odhlučnění. Auto navíc bylo méně náchylné na boční vítr.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít