Volkswagen Brouk slaví 75 let. Dodnes je nejprodávanějším autem historie

Volkswagen Brouk patří mezi legendy automobilového světa. Dnes je to přesně 75 let od chvíle, kdy se 27. prosince 1945 začal sériově vyrábět v továrně ve Wolfsburgu. Tehdy se oficiálně jmenoval Volkswagen Typ 1. Přezdívku Brouk (anglicky Beetle, německy Käfer) mu dali fanoušci až podle jeho tvarů.

Dnes legendární automobil se přitom nerodil snadno. Původně se měl začít vyrábět již na konci třicátých let, vznikal totiž jako projekt lidového vozidla nacistického Německa. Jenže nově vybudovaná továrna v městě tehdy budovatelsky pojmenovaném Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben v době války od roku 1939 primárně vyráběla produkty pro zbrojní průmysl. A tak tu do roku 1945 vzniklo jen 630 kusů automobilu tehdy pojmenovaného ještě jako KdF-Wagen.

Zachránili ho Britové

Po válce, pod novým vedením, bylo potřeba na nacistickou minulost zapomenout, a tak vůz dostal jiné jméno. Znělo Volkswagen, tedy lidový vůz, podle původního projektu tohoto automobilu. Typ 1 odkazoval zkrátka na to, že byl prvním vozem této automobilky.

Jenže to už byl výsledek práce, k níž původně nemuselo vůbec dojít. Původně měl být totiž za války poničený nacistický závod zdemolován. Američané, ani Rusové o něj neměli zájem, a tak hrozil jeho rychlý konec. Zachránili ho tak Britové, kterým se zalíbila myšlenka vyrábět zde auta, jež by mohla pomoci s nezbytnou dopravou po tamější okupační zóně.

Mimořádnou roli přitom sehrál major Ivan Hirst. Byla to jeho prozíravost spolu s improvizačním talentem, která umožnila začátek výroby automobilů v letech regulovaného hospodářství charakterizovaného všeobecným nedostatkem. Svým nadšením pro techniku a automobily, velkou činorodostí a jasným postojem se mu podařilo přeměnit bývalý zbrojní podnik v pozoruhodně krátké době na civilní výrobní společnost.

Problémy při rozjezdu produkce

Již v srpnu 1945 tak pověřila britská vojenská vláda podnik výrobou 20.000 vozidel. Zahájení výroby bylo v továrně, která byla na konci války z velké části zničená, zřetelným znamením nového začátku a naděje. Navrhované řešení bylo navíc v souladu s pozdější britskou politikou v poválečném Německu, která považovala materiální zajištění a budoucí perspektivy pro obyvatelstvo za zásadní stavební kameny pro výstavbu demokratických struktur. Demokracie nyní probíhala i v závodě Volkswagen. Dne 27. listopadu 1945 se uskutečnilo ustavující zasedání demokraticky zvoleného podnikového zastoupení.

Zpočátku se však musely řešit i související problémy než samotná výroba. Vedení řešilo, jak zajistit potraviny a bydlení pro zaměstnance, potíží byly i váznoucí dodávky materiálu a energií. Navzdory těžkým okolnostem však sjel krátce po Vánocích 1945 z montážní linky první sedan Volkswagen, později známý jako brouk. Wolfsburg a Volkswagenwerk GmbH tak prožily opožděný vánoční zázrak, protože od konce války tehdy uběhlo pouhých osm měsíců. Do konce roku 1945 bylo vyrobeno celkem 55 vozidel.

Úspěšná kariéra

Od roku 1946 se tu vyrábělo už zhruba 1000 vozidel měsíčně. Vyšší výrobní počty ani nebyly možné vzhledem k přetrvávajícímu nedostatku surovin, materiálu i personálu. Správci, kteří nesli za podnik odpovědnost až do podzimu 1949, však připravili potřebné podmínky pro pozdější růst společnosti. Založili oddělení zákaznického servisu, vybudovali systém prodeje a v létě 1947 zahájili vývoz sedanu Volkswagen do zahraničí.

Rozjela se tak slibná kariéra vozu, která nakonec trvala až do roku 2003. To už se Volkswagen Brouk dávno nevyráběl v domovském Wolfsburgu, ale v Mexiku, kde nakonec vznikl vůbec poslední vyrobený kousek. Bylo jich celkem 21.529.464 kusů, které vznikaly v různých zemích, v domovském Německu bylo postaveno asi 15,8 milionu z nich. S více než 21,5 milionu vyrobených kusů tak Brouk zůstává nejprodávanějším automobilem na světě. A jen tak ho někdo nepřekoná. Dnešním trendem je širší paleta modelů a také častější modernizace nebo mezigenerační proměny. To Volkswagen Typ 1 se za celou svoji kariéru změnil vlastně jen minimálně.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.