Vedení automobilky Renault loni převzal dosavadní šéf Seatu Luca de Meo s jediným cílem, vytyčit nový budoucí směr značky, s cílem více zaujmout v náročném období a hlavně konečně výrazněji vydělávat. Nyní už de Meo novou strategii oficiálně prezentoval. Jak tedy bude budoucnost Renaultu vypadat?
Konkrétně bude ve znamení 14 nových modelů, které dorazí do roku 2025. Sedm z nich vsadí na čistě elektrický pohon, zároveň polovina bude pocházet ze segmentů C a D, tedy z nižší střední třídy a střední třídy, v nichž nové vedení vidí velký obchodní potenciál. De Meo navíc tvrdí, že se Renaultu už dnes nedaří tolik využívat potenciál těchto kategorií jako kdysi, což chce změnit. Renault navíc zcela opustí segment levných automobilů, který přenechá Dacii. Místo toho se stane typickým mainstreamem, zatímco roli vlajkové lodi francouzské skupiny bude hrát značka Alpine.
Sdílení techniky
Na nových automobilech hodlá de Meo více vydělávat. Toho se má jednak podařit efektivnějším vývojem novinek, který se díky novým procesům zkrátil o rok, jednak efektivnější produkcí. Renault mimo jiné sníží celkovou výrobní kapacitu svých továren, z 3,9 na 3,1 milionu aut ročně, což přispěje k zefektivnění výroby. Třeba francouzský závod Flins se tak má stát do budoucna centrem recyklace, když bude po letech měnit díly na již postavených automobilech, aby je inovoval pro moderní dobu.
K větší efektivitě pomůže také ještě rozsáhlejší sdílení techniky. V následujících letech má 80 % všech aut aliance (tedy vedle Renaultu také Nissanu, Dacie nebo třeba Lady) má využít jen tři architektury. Konkrétně CMF-B bude určena pro malá auta, CMF-CD pro středně velké vozy a CMF-EV pro elektromobily.
Nový tříválec a praktický konec turbodieselů
S tím souvisí také zjednodušení nabídky motorizací. Jestliže dnes skupina využívá osm motorových rodin, do roku 2025 to budou jen čtyři. Budoucnost Renaultu tedy bude primárně elektrická. Zatímco elektromotory budou k dispozici v rámci dvou rodin, zážehové agregáty nově zahrne jediná rodina. Půjde o novou generaci jednotek, jejíž součástí má být nově vyvinutý tříválec 1.2 TCe a od něj odvozený čtyřválec 1.5 TCe. V případě těchto modulárních agregátů se počítá s rozsáhlou elektrifikací, když budou nabídnuty jako mildhybridy, tak jako plug-in hybridy a full-hybridy. Právě v modelech s přídomkem E-Tech do budoucna nahradí dnešní atmosférickou šestnáctistovku.
Naopak s turbodiesely Renault v následujících letech už pod kapotou osobních automobilů nepočítá. Zůstane jen 2.0 Blue dCi určený pro použití v užitkových vozidlech. V dodávkách nicméně bude nasazen také vodíkový pohon.
Nové modely
Budoucnost Renaultu nicméně bude také o nových modelech. Jak už jsme uvedli v úvodu, de Meo věří hlavně kompaktům a střední třídě, a tak novinky můžeme očekávat hlavně v těchto segmentech. Už letos na evropské trhy dorazí nové SUV kupé Arkana nebo nová generace Kangoo, tedy modely, které se představily už v loňském roce. Na konci roku je pak doplní elektrický kompaktní crossover vycházející z konceptu Mégane eVision.
Rok 2022 bude ve znamení nástupce Kadjaru. Nový kompaktní crossover bude mít za cíl jediné, prorazit v oblíbeném segmentu výrazněji než stávající zástupce, kterému se prodejně nedaří tak, jak Renault očekával. Konkrétně výrazně ztrácí na přímého rivala v podobě Peugeotu 3008. Právě v Kadjaru pro rok 2022 bude údajně debutovat nový zážehový tříválec 1.2 TCe, který se do budoucna rozšíří napříč nabídkou značky. Rok poté by pak měl debutovat sedmimístný derivát, u něhož není vyloučeno, že zároveň nahradí Koleos, Espace a Talisman.
V roce 2023 má dorazit také čistě elektrický crossover o velikosti Kadjaru, zřejmě inspirovaný konceptem Morphoz. Hlavně ale přijde sériová verze elektrického konceptu Renault 5. Tenhle elektromobil s retro stylem má hrát klíčovou roli v budoucnosti Renaultu. Má se stát stylovým, ale zároveň dostupným elektrovozem, má ambice se stát nejžádanějším vozem s elektrickým pohonem v Evropě. Postupně tak převezme roli Zoe, zároveň podle všeho postupně nahradí Twingo. S typickým minivozem totiž Renault už nepočítá.
Do roku 2025 se pak počítá rovněž s nahrazením Scénicu. Typické MPV to vzhledem k trendům v segmentu už asi nebude, očekává se tak další posun směrem ke crossoverům. Po bok Renaultu 5 pak v roce 2025 dorazí ještě jeden elektromobil segmentu B, v tomto případě zřejmě malé SUV.