Svět MPV je dnes na evropském trhu prakticky mrtvý. Kdo chce praktické a prostorné auto pro velkou rodinu, musí se spokojit s kombíkem nebo volit velké SUV či osobní dodávku. Změna trendů je znát i v nabídce Opelu, kdy se model Zafira v aktuální podobě proměnil z kompaktního MPV právě na osobní dodávku. Nedávno se Zafira dočkala faceliftu, a tak nastal vhodný čas ji vyzkoušet. Otestoval jsem ji s nejvhodnějším motorem pro tento vůz, turbodieselem 2.0 CDTI. Jaká s ním je?
Obsah recenze
Design: Osobitá příď Opelu
Opel Zafira býval svébytným automobilem, v dnešní formě jde však o člena rodiny středně velkých osobních dodávek koncernu Stellantis. Zafira je tak dnes sestra Citroënu SpaceTourer, Fiatu Ulysse nebo Peugeotu Traveller.
Hlavním rozdílem proti sourozencům je osobitá příď inspirovaná osobními vozy Opel. I Zafira tak vsadila tzv. Opel Vizor, což nevypadá špatně, jde o elegantní řešení. Zbytek karoserie už je prakticky stejný se sourozenci. Účelně navržený celek pak nezapře shodný základ s užitkovou verzí, prodávanou jako Opel Vivaro. Ten lze ostatně pořídit jako osobní Vivaro Combi, s jednodušší kabinou a jednodušší výbavou, než nabízí Zafira.
K dispozici jsou na českém trhu dvě délková provedení, testovaná Zafira M s délkou 4.939 mm a prodloužená Zafira XL dlouhá 5.333 mm, rozpoznatelná díky delšímu zadnímu převisu. Plusem je pak výška 1.910 mm, díky níž se s vozem vejdete do většiny klasických podzemních garáží, což u osobních dodávek této velikosti není vždy samozřejmostí.
Test: Peugeot e-Traveller Allure Standard (2023)
Interiér: Prostoru více jak dostatek
Také interiér nezapře shodný základ s užitkovým Vivarem. Daleko vpředu umístěné čelní sklo pomáhá vzdušnosti, stejně jako bohaté prosklení. Sedí se “dodávkově” vysoko, užitkový původ dokazují i tvrdé plasty na palubní desce.
Zafira se nicméně vnitřek snaží oživit moderními prvky. Model využívá digitální přístrojový štít s hezkým obrazem 8” displeje. Infotainment má 10” displej, který po faceliftu vystupuje z palubní desky. Ten má rovněž hezký obraz a kvalitní obraz parkovací kamery. Systém dobře známý třeba z Peugeotů je však pomalejší, několikrát se mi pak stalo, že navigace se ztratila a nevěděla, kde se vozidlo nachází.
Někdejší MPV navíc Zafira chce vyrovnat i bohatou výbavou na úrovni osobních automobilů. Zadní posuvné dveře jsou elektrické, nechybí tu prosklená střecha nebo kožené čalounění. Sedadlo řidiče může mít masážní funkci, byť není nijak silná a zajištěná jen pohybem bederní opěrky. Přední sedačky jsou každopádně pohodlné. Ideální pozici za volantem najdete i díky jeho širokému rozsahu jeho nastavení.
Recenze: Opel Combo XL Elegance Plus 1.5 CDTI AT8 (2024)
Nespornou výhodou Zafiry je vnitřní prostor. Dozadu se dá snadno projít mezi předními sedadly. V druhé řadě sedadel je hromadu místa všemi směry, přičemž ani není potřeba tolik řešit polohu posuvné lavice. Plusem je i vysoko ukotvený sedák pomáhající jízdními komfortu nebo elektricky ovládané posuvné dveře usnadňující nastupování i vystupování. Dostatek místa na kolena a nad hlavou je i v třetí řadě. Naopak už tu je trochu omezené místo v oblasti ramenou, šířka tu kvůli masivnějším plastům pod okny není taková. Potěší však variabilita typická pro tento typ vozu, obě zadní lavice lze snadno posouvat v podélném směru nebo sklápět.
To zavazadlový prostor je kvůli sedmimístné konfiguraci u testované verze M omezený. Při využití všech tří řad tu moc místa na zavazadla nezbývá.
Přístup do kufru je díky rozměrnému víku snadný, čemuž pomáhá i nízká nakládací hrana. Jen bych ocenil elektricky ovládané dveře, kvůli svým rozměrům jsou těžké, a tak se hůře otevírají. Bohužel je však Zafira nenabízí.
Motor: 2.0 CDTI je ideální volba
Aktuální nabídka motorů pro Zafiru dokazuje, jak jsou dnešní emisní normy nemilosrdné. Kdo chce takhle velký rodinný Opel, může volit mezi dvěma elektrickými verzemi se 100 kW, s dvěma různými sadami baterií, a jedním turbodieselem, v podobě vrcholného čtyřválce 2.0 CDTI. Poskytuje výkon 130 kW a točivý moment 400 Nm, přičemž standardem je spárování s osmistupňovým automatem.
Agregát se ukazuje jako ideální volba pro tento model. Díky své síle umí tohle velké a těžké auto už slušně rozpohybovat, ať už je prázdné nebo naplněné.
Recenze: VW Caddy Maxi dnes musí zaujmout všechny rodiny hledající praktické auto. Daří se mu to s nejsilnějším 2.0 TDI?
K chování převodovky nemám výhrad. Sladění s motorem je příkladné. Automat řadí hladce a logicky. Start-stop je hezky tichý. To motor uslyšíte, po nastartování se projeví charakteristickým dieselovým klapotem. Po zahřátí se však už uklidní a prakticky o něm nevíte.
Spotřeba se pak ve většině případů pohybuje okolo 7-8 l/100 km, ať už jezdíte ve městě nebo po dálnici, tedy v rámci povolených limitů, což je vzhledem v velikosti a váze auta slušná hodnota. Však Zafira váží více než 1,9 tuny.
Jízdní vlastnosti: Přesně takové, jaké byste čekali
Co se týče jízdních vlastností, Opel Zafira jezdí přesně tak, jak byste od takového auta očekávali. Sází hlavně na komfort. Podvozek je houpavý, vcelku pohodlný i při nízkém naložení, bez hlasitých ran na nerovnostech, čemuž pomáhají i 17” kola testovaného exempláře.
Osobní dodávky jako náhrada za MPV: Kompletní nabídka
Na slušné úrovni v rámci segmentu se drží odhlučnění, jak z hlediska okolního ruchu nebo podvozek. Při 130 km/h uslyšíte jen lehký šum kolem vysoké karoserie. Také naftový motor je slyšet jen za studena, po zahřátí už se hlučnost drží v mezích. Řízení je pak vcelku dlouhé, jak je u dodávek zvykem.
Sdílet článek:
Opel Zafira 2.0 CDTI: Základní technická data
Motor | 2.0 CDTI |
---|---|
Rok | 2025 |
Objem motoru (ccm) | 1997 |
Výkon (kW) | 130 |
Točivý moment (Nm) | 400 |
Převodovka | 8A |
Maximální rychlost (km/h) | 185 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 10,6 |
Teoretický dojezd (km) | 958 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 7,2 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 188 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1946/924 |