Recenze: Citroën Berlingo M Max 1.5 BlueHDi (2024)

Citroën Berlingo M Max XTR 1.5 BlueHDi 2024

Citroën Berlingo léta patří mezi oblíbené rodinné vozy, díky výtečné praktičnosti a dostupné ceně se stal populární alternativou k MPV. Pak ale koncern Stellantis kvůli emisním normám nabídku omezil na elektrický model a osobní užitkovou verzi, což zákazníkům nevyhovovalo, a tak se prodeje vozu propadly. Pro rok 2024 se však Berlingo dočkalo faceliftu a tím i návratu konvenčních motorů. Co dalšího modernizace změnila a jak se tyto úpravy povedly, jsem zjišťoval během týdenního testu verze s turbodieselem, který se pořád jeví jako optimální volba pro tento typ vozu.

Design: Konzervativnější příď

Design automobilu se v rámci faceliftu výrazně proměnil. Extravagantní příď s rozdělenými světlomety, částečně navazujícími na logo výrobce nahradilo konvenčnější řešení inspirované konceptem Oli. Berlingo tak sjednocuje své tvary s nejnovější generací vozů Citroën, jako je nová generace C3. Naopak boky a zadní partie zůstaly zachovány, nadále tak jde o účelně navržené auto. Však má shodný základ se stejnojmennou dodávkou.

Testovaná verze byla tou kratší v nabídce. V aktuálním ceníku se jmenuje Berlingo M a je dlouhá 4403 mm s rozvorem 2785 mm. Delší provedení Berlingo XL se liší nataženým rozvorem i prodlouženým zadním převisem. Výsledkem je u něj délku 4753 mm a rozvor 2975 mm, hlavním benefitem je tak možnost třetí řady sedadel, pro níž je tu díky délce dostatek místa.

Interiér: I krátké Berlingo je prostorné

To koncepce interiéru zůstala zachována s dosavadní variantou. Hlavní změnou je tak nová generace multimediálního systému, která je mnohem modernější než dosavadní varianta, díky kvalitnímu displeji, moderní grafice nebo pokročilým funkcím. Nechybí třeba ani jednoduché hry pro zabavení se třeba při čekání někde na parkovišti. Plusem je i možnost individualizace domovské obrazovky. Pravdou ale je, že reakce systému jsou někdy pomalejší.

Dobrou zprávou je zachování klasických ovladačů. Nechybí tak klasický panel ovládání klimatizace nebo tlačítka doprovázející obrazovku infotainmentu pro přímý vstup na domovskou obrazovku a nastavení jízdních asistentů, což urychluje jejich vypnutí.

Celkově řečeno, je nutné podotknout, že modernizace vylepšila kvalitu použitých materiálů, Berlingo nicméně pořád nezapře dodávkový původ, hlavně kvůli použitým tvrdým plastům na palubní desce. U rodinného auta nicméně takové prakticky bytelné řešení není na škodu. Navíc je tu i neobvyklý plastový dekor s modrými třpytkami, u paketu XTR se zase dočkáte zajímavého čalounění.

Opel Combo XL Elegance Plus 1.5 CDTI AT8 2024

Recenze: Opel Combo XL Elegance Plus 1.5 CDTI AT8 (2024)

Segment klasických MPV je v Evropě dnes už prakticky mrtvý, zájemci o ryze rodinné auto tak musejí hledat mezi alternativami …

Testovaná kratší varianta přitom neznamená omezený vnitřní prostor. I na zadních sedadlech má pořád dostatek místa také dospělý, a to jak nad hlavou, tak před koleny. Skvělý je pravidelně tvarovaný zavazadelník, dostatečně dlouhý i náramně vysoký. Však má udávaný objem 597 litrů, při vyskládání po strop dokonce 983 litrů.

Rozměrné víko a nízká nakládací hrana pak usnadňují nakládku i vykládku bagáže. V tomto směru se jasně projevuje výhoda základu v užitkovém vozu. Rodina s dítětem se sem zkrátka hravě zabalí. Vedle kočárku s korbičkou se sem vejde ještě množství další bagáže.

Praktický je také interiér. Šikovná je schránka za přístrojovým štítem, kterou třeba bratrský Peugeot Rifter kvůli jinému řešení budíků postrádá. Zmínit musím rovněž odkládací prostor za displejem infotainmentu, poličku nad předními sedadly nebo hned dvě schránky před spolujezdcem. K dispozici je také 230V zásuvka v prostoru u spolujezdce, v kufru je zase 12V zásuvka.

Motor: Turbodiesel 1.5 BlueHDi jako ideál

Citroën Berlingo M dnes už opět pořídíte s benzinovým tříválcem 1.2 PureTech, s dvěma variantami turbodieselu 1.5 BlueHDi nebo jako elektromobil. Přestože vznětové motory dnes u osobních aut stojí trochu stranou zájmu, pro tento typ automobilu se pořád jeví jako optimální pohon.

Osobní dodávky koncernu Stellantis

Osobní dodávky jako náhrada za MPV: Kompletní nabídka

Osobní dodávky zažily v uplynulých letech obrovský rozmach. Kdysi bývaly levnou alternativou k MPV, postupně je ale na evropských trzích …

Testovaná silnější verze 1.5 BlueHDi s výkonem 96 kW už má dostatek síly, působí rozhodně jistěji než u prodloužené varianty, u níž se už hlavně na dálnici projevují výkonnostní limity, zvlášť při plném naložení.

Spárování s příplatkovým osmistupňovým automatem je příkladné. Převodovka řadí hladce a logicky, nechybí ani páčky pod volantem, když byste se z jakéhokoliv důvodu rozhodli pro manuální volbu.

Spotřeba paliva se u tohoto již dobře známého motoru drží na vcelku nízké úrovni. Ta dlouhodobá se pohybuje do 6 l/100 km. Dálniční přesuny znamenají 6,5 l/100 km, na okreskách jezdíte běžným tempem za 6 l/100 km a při městském popojíždění se apetit pohybuje okolo 7 l/100 km.

Jízdní vlastnosti: Slušný komfort

Jízdní vlastnosti Berlinga odpovídají očekávanému charakteru takového vozidla a nijak se neliší od sourozenců. Řízení je lehké, podvozek sází hlavně na komfortní notu. Benefitem je, že ani s prázdnou kabinou zadní náprava se 17” koly testovacího exempláře nijak zvlášť nebouchá.

Na dálnici se však připravte na to, že uslyšíte vrnění dieselového motoru a šum větru vanoucího okolo vysoké karoserie. Stačí však zpomalit na 100 km/h a je auto klidné. Navíc mi odhlučnění přišlo o chlup lepší než u bratrského Peugeotu Rifter, který jsem v prodloužené verzi testoval jen krátce před Berlingem. V tomto srovnání se také jeví fakt, že krátký model je náchylnější na boční vítr.

Citroën Berlingo: Základní technická data

Motor1.5 BlueHDi
Rok2024
Obsah motoru (ccm)1499
Výkon (kW)96
Točivý moment (Nm)300
Převodovka8A
Maximální rychlost (km/h)184
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)5,5
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)145
Objem palivové nádrže (l)50
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1546/554

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *