První test: Nový Fiat Panda vyrostl a konečně nahrazuje kdysi oblíbené Punto. Je neskutečně hravá a za jednu vlastnost ji Češi budou milovat

Fiat Grande Panda Electric La Prima 2025

Fiat Panda patří mezi nejúspěšnější automobily italské produkce, s více než osmi miliony vyrobených aut za tři generace. Jednoduchost a praktičnost si našla řadu příznivců, a tak nejen v domovské Itálii pořád v hojném množství potkáte i původní Pandu z osmdesátých let. Obliba modelu je taková, že je vlastně s podivem, že Fiatu trvalo tak dlouho udělat z Pandy celou rodinu modelů. To se nyní mění a „mini“ Pandu doplňuje Grande Panda, po níž bude následovat minimálně jeden další, větší model. Nový Fiat Grande Panda nyní oficiálně přichází na český trh, a tak nastala ideální příležitost ji poprvé vyzkoušet.

Design: Hravost, kam se podíváš

Původní Panda proslula svými hranatými tvary, na které později navázaly i další generace. Využívá je tak i nová Grande Panda. Nejde však jen o retro a návrat zpět, známé prvky jsou oživeny futuristickými detaily.

Novinka je přitom skvělým důkazem, že i levné auto může být pohledné. Grande Panda je hravým autem, jehož některé detaily budete objevovat až v průběhu doby. Primárně se inspirovaly oválným okruhem na střeše legendární továrny Lingotto, ale také třeba prolisy na původní Pandě nebo tzv. Pixel artem z osmdesátých let. Výsledek má vyvolávat radost a štěstí, což se nadmíru daří. Grande Panda působí mile, vyvolává úsměv na tváři, zároveň zůstává robustní. Znát je to i na paletě nabízených barev dle hesla no more gray, konkrétně třeba zajímavá modrá metalíza Lago je inspirovaná italskými ledovcovými jezery.

Velikostně Grande Panda navzdory svému jménu spadá do kategorie malých aut. Přídomek Grande, tedy veliká, má nicméně upozornit na to, že jde o dosud největší Pandu v historii tohoto modelu. Na délku se však pořád vejde do čtyř metrů, patří tak mezi spíše mezi ty malé městské hatchbacky segmentu B. De facto jde tak za náhradu za někdejší Punto, které skončilo v roce 2018. Výškou 1.615 mm pak pokukuje po segmentu městských SUV.

Bude tu však ještě větší model, SUV Pandissima. Zůstává i dosavadní “miniaturní” Panda segmentu A, nově vzhledem ke svým kompaktním rozměrům přezdívaná Pandina. Ta tu s námi bude minimálně do roku 2029, i protože zůstává v domovské Itálii pořád nejprodávanějším modelem na trhu.

Interiér: Šikovné detaily

Stejně hravý je také interiér. Dvouramenný volant, zajímavé výdechy ventilace nebo bambusový textil Bambox Fiber Tex testované verze La Prima jsou detaily, které lahodí oku.

Použité plasty jsou tvrdé, vůbec však nepůsobí lacině, naopak i díky použití modré barvy nejen v testované verzi La Prima vypadají hodnotně. Uvnitř Grande Pandy se tak budete cítit vážně skvěle.

Hodně pak chválím separátní tlačítka pro vypnutí otravného hlídání jízdy v pruzích a zvukového upozornění na překročení povolené rychlosti, které jsou dnes povinnými prvky. Umístění v dolní části středového panelu možná není tak po ruce, hlavně že však tyto otravnosti lze tak snadno vypnout. Podobně kvituji velké ovladače pro nastavení teploty ventilace, což usnadňuje ovládání během jízdy.

Infotainment je jednoduchý, tolik funkcí jako vyspělejší systémy nemá, cílové skupině však bude vyhovovat. Je přehledný, s rychlými reakcemi. Tomu pomáhá fakt, že jeho funkce nejsou propojeny s digitálním přístrojovým štítem, každá z těchto obrazovek funguje separátně. Parkovací kamera je však spíše průměrná.

Na zadní sedadla se vcelku slušně poskládá i dospělý. Nad hlavou mám s výškou 185 cm ještě lehkou rezervu, při posazení “za sebe” se však už koleny tlačím do předních sedadel. Vzhledem k velikosti to však není překvapením a vlastně Grande Panda patří mezi ty prostornější vozy v rámci segmentu, slušný prostor je i v oblasti ramen.

To kufr vzhledem k vnějším rozměrům parádní, s udávaným objemem 361 litrů elektrické verze, respektive 412 litrů u hybridu, což patří mezi nejvyšší hodnoty v segmentu. Smířit se však musíte s tím, že objem nahání hlavně svou výškou. Nakládací hrana je pak umístěna poměrně vysoko. Uvnitř však oceníte hned dvě schránky před spolujezdcem doplněné o praktickou poličku. Nechybí ani loketní opěrka pro řidiče s odkládací schránkou.

Citroën C3 1.2 Turbo Plus (2025)

Recenze: Dacia se musí mít na pozoru. Švihák od Citroënu cílí na Sandero a sází na několik trumfů

Nadnárodní skupina Stellantis dnes zahrnuje 14 automobilových značek, které pokrývají kompletní spektrum nabídky, od cenově nejdostupnějších vozů po luxusní a …

Motor: Pro městské auto dostatečný

Fiat Grande Panda na český trh zprvu přichází výhradně jako elektromobil, již zanedlouho však dorazí i ve formě hybridu a hlavně čistě spalovacího motoru 1.2 Turbo s manuálem, který pro českou klientelu bude přece jen lákavější volbou. Na tuzemské prezentaci nicméně byla k dispozici výhradně Grande Panda Electric.

Ta používá nový elektromotor o výkonu 83 kW a točivém momentu 180 Nm, který zaujme nízkou hmotností pouhých 47,5 kg, což je asi polovina, než je běžné. Energii čerpá z lithium-iontové baterie tvořené dvěma moduly o kapacitě 44 kWh, která zajišťuje udávaný kombinovaný dojezd 320 km dle metodiky WLTP. Do budoucna však dorazí i větší sada akumulátoru s kapacitou 54 kWh pro dojezd až 400 km.

Na chování je znát, že Grande Panda myslí hlavně na cenu. Výkonově to zkrátka není žádná sláva, tradičního odpichu elektromobilu se zde nedočkáte. Však údaj zrychlí z 0-100 km/h činí u testované varianty 11,5 sekundy, což je na poměry elektroaut pomalé. Maximální rychlost pak činí jen 132 km/h. Na druhou stranu, v realitě skutečného městského provozu je pořád dynamika optimální a plně dostačující. S autem jsem nicméně jezdil jen po Praze, bez výletu na okresky či snad dálnici.

Zároveň však konstruktéři dokázali, že i u levného elektromobilu nechtějí využívat laciné detaily. Je tu tak možnost dobíjení stejnosměrným proudem o výkonu až 100 kW, díky němuž baterie z 20 na 80 % kapacity dobijete za pouhých 27 minut.

Hlavně je tu ale možnost integrovaného dobíjecího kabelu v přední masce, který usnadňuje nabíjení např. na wallboxech. Není totiž potřeba v kufru vozit nabíjecí kabely a omezovat si tak přepravní kapacitu, stačí kabel vytáhnout z přední masky. Je mimochodem samonavíjecí a pomocí pružné spirály je ho možné natáhnout až na 4,5 metru. Dosáhne tak k nabíječce i v komplikovanějších prostorech.

Jízdní vlastnosti: Za podvozek Pandu Češi budou milovat

Fiat Grande Panda rozhodně nemá ambice být nějakým sporťákem, a tak ji konstruktéři naladili hlavně s ohledem na komfort. A to se skvěle povedlo, měkký podvozek na 17″ kolech testovaného exempláře s přehledem zvládá i rozbité cesty. Za tohle ji čeští zákazníci budou chválit, protože nástrahy tuzemských silnic hravě zvládne.

Řízení je spíše lehčí, jak je u Fiatů zvykem. Pro auto do města je to ale ideální, protože manévrování je opravdu hračka.

Renault 5 E-Tech na E-Salonu 2024

Sháníte auto na elektřinu? Teď je vhodná doba, mnohé výrazně zlevnily. Tohle jsou ty nejlevnější elektromobily na českém trhu

Elektromobily jsou i na českém trhu stále důležitějšími typy vozidel. Výrobci musejí snižovat flotilové emise svých modelových řad, navíc zákazníci …

Sdílet článek:

Fiat Panda Electric: Základní technická data

VerzeElectric
Rok2025
Výkon (kW)83
Točivý moment (Nm)180
Převodovka1A
Maximální rychlost (km/h)132
Zrychlení z 0-100 km/h (s)11,5
Spotřeba energie – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km)16,8
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)0
Dojezd – kombinovaný dle WLTP (km)320
Hmotnost pohotovostní/užitečná (kg)1457/431

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *