Citroën v rámci portfolia skupiny Stellatis hraje roli spíše cenově dostupné značky. Platí to přitom jak pro jeho vozy se spalovacími motory, tak pro elektrifikované vozy, včetně bateriových elektromobilů. Jedním z nich je i Citroën ë-C4, který na českém trhu patří mezi nejlevnější elektromobily. Bojuje však elektrická C4 i jinými vlastnostmi, než je dostupná cenovka? To jsem zjišťoval v rámci týdenního testu.
Plusem auta je na první pohled jednoznačně vzhled. Citroën C4 je v současné generaci originálním automobilem, který si s jiným kompaktem jen tak nespletete. To platí i pro elektrický derivát ë-C4, který se oproti verzi se spalovacími motory prakticky nezměnil. Příď s motivem „motýlích křídel“ je nezaměnitelná, stejně jako řešení zádě s rozděleným zadním oknem. A vlastně i samotná koncepce je svébytná. Citroën C4 se prezentuje jako kompaktní hatchback, siluetou má ale blíže fastbackům, vyšší stavba pak evokuje crossovery. To přitom platí i pro sedan Citroën C4 X, který v rámci segmentu je dnes už také značně nezvyklý – kompaktních sedanů se v Evropě dnes už moc neprodává.
Komfortní i dostatečně prostorný
Také kabina se proti neelektrické variantě prakticky nezměnila. Zůstává minimalistická, což v některých případech je možná už trochu na škodu. Malý přístrojový štít znamená, že tu jsou prezentovány jen ty nejdůležitější informace, navíc některé číslovky jsou spíše malé a tudíž hůře čitelné. Naštěstí si však ë-C4 uchovala klasická, fyzická tlačítka pro ovládání klimatizace, což manipulaci s ní usnadňuje. Jinak je tu klasických ovladačů minimum, většina funkcí se ovládá skrze dotykový displej infotainmentu. Multimediální systém v testovacím voze zůstává ještě ten starší generace, odvozené C4 X už má modernější řešení, známé třeba z aktuálního Peugeotu 308. To znamená u C4 už poměrně starší grafiku, stejně jako pomalejší reakce.
Každopádně je znát, že Citroën také v kompaktní třídě myslí na pohodlí. Také pro ë-C4 tak lze pořídit i takové prvky, jako je vyhřívaný volant, masážní funkce sedadel nebo třeba vyhřívané čelní sklo. Konkrétně sedačky jsou komfortně měkká a prakticky bez bočního vedení. Některé použité plasty jsou pak tvrdšího ražení, v tomto směru Citroën dokazuje důraz na nízkou cenu, třeba dekor před spolujezdcem je ale zajímavý.
Posaz za volantem je obecně vyšší, čemuž pomáhá vyšší stavba karoserie, díky čemuž se C4 opticky blíží světu crossoverů. Důsledkem je toho i dobrý výhled ven. Výjimkou je však pohled vzad, který je kvůli spoileru rozdělujícímu zadní okno omezený. A to zvlášť za deště, kdy se zadní okno rychle špiní, i kvůli absenci stírače.
Silueta blízká fastbackům by mohla naznačovat omezený prostor na zadních sedadlech, v praxi tomu tak ale není. Jen nastupování trochu omezují nižší dveře. Průměrně vzrostlý dospělý má nicméně vzadu stále lehkou rezervu, a to ať už mluvíme o místu před koleny nebo nad hlavou. Citroën si nicméně pomáhá níže ukotvenou zadní lavicí, což znamená nepříliš pohodlnou pozici. Navíc zadní opěradla by mohla být vyšší.
Co se týče zavazadelníku, velikostně stačí. Objem 380 litrů je přitom shodný s verzí se spalovacím motorem. U elektromobilu nicméně musíte počítat s tím, že část prostoru zabere nutná kabeláž pro dobíjení. Plusem jsou nicméně odkládací schránky v kabině. Zaujme především hned dvojice schránek před spolujezdcem, z nichž ta horní se otevírá jako šuplík a ta dolní je nadmíru objemná. Šikovný je i držák na tablet, stejně jako jsou praktické rozměrné kapsy ve dveřích.
Síla stačí, dojezd jak kdy
Citroën ë-C4 sice plánuje během roku 2023 rozšířit nabídku o druhou výkonovou verzi se 115 kW, já však otestoval ještě dosavadní provedení, jediné v nabídce. V útrobách testovaného kousku tak pracuje elektromotor o výkonu 100 kW a točivém momentu 260 Nm, který se spoléhá na „šťávu“ z 50kWh baterií. Jde tudíž o klasickou a již dobře známou techniku skupiny Stellantis pro elektromobily.
V případě kompaktních hatchbacku výkon 100 kW plně stačí, jak při popojíždění v městských ulicích, tak při výletech za město. Rezerva je tu i na nějaké to předjíždění, naladění je ale obecně spíše pohodové, než že byste se dočkali okamžitých reakcí a brutálního zrychlení jako u některých jiných elektroaut. To ale ničemu nevadí, protože pro každodenní ježdění je to ideální řešení.
Spotřeba je pak závislá na jízdním stylu a aktuálních podmínkách, jak už to tak u elektroaut bývá. Ve městě jsem pravidelně jezdil úsporně, za vcelku nízkých 13-14 kWh/100 km, měl jsem však štěstí na vcelku optimální podmínky, během týdenního testování nevládly ani vysoké teploty, ani kruté mrazy. Na okresních silnicích se apetit obvykle pohyboval kolem pořád akceptovatelných 17 kWh/100 km, zatímco na dálnici si ë-C4 při 120km/h tempu řeklo o rovných 20 kWh/100 km. To i přes vcelku slušnou hodnotu znamená, že v dálničním tempu na jedno nabití ujedete jen něco přes 200 km. Nabití pak na 11kW wallboxu trvá asi pět hodin, na rychlonabíječce 100kW nabíjením stejnosměrným proudem se z 10 na 80 % dostanete asi za 30 minut.
Využití tohoto auta je tak ryze městské a příměstské. Takové použití Citroënu ë-C4 nejvíce sedí. Díky lehkému řízení se s autem snadno manévruje, podvozek je pak naladěn vcelku měkce, a tak zvládá komfortně překonávat i větší nerovnosti. Na těch se však občas ozvou tupé rány od zadních kol, jak se tlumiče dostanou do dorazů. To platí hlavně na vyloženě rozbitých cestách, na nichž Citroën vyloženě znervózní. Měkce naladěný podvozek se podepisuje i na klesající zádi při prudkém brzdění.
Ostřejší tempo Citroën ë-C4 zkrátka neuznává. Ve vyšším tempu v zatáčkách znervózní a karoserie se začne naklánět. Jistotě při vyšším tempu moc nepomáhá ani měkký chod brzdového pedálu. Na dálnici pak uslyšíte šum od vanoucího větru kolem karoserie, kvůli tichému pohonu je tu slyšitelný i šum i od podvozku, na nekvalitním povrchu klidně už při 100km/h rychlosti.
Citroën ë-C4: Základní technická data
MOTOR | Elektromotor 100 kW |
---|---|
Výkon (kW) | 100 |
Točivý moment (Nm) | 260 |
Převodovka | 1A |
Maximální rychlost (km/h) | 150 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 9,7 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (kWh/100 km) | 18,3 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 0 |
Kapacita baterií celková/užitečná (kWh) | 50/45 |
Hmotnost provozní/užitečná (kg) | 1636/384 |
Další recenze Citroënu C4
David Bureš
Citroën si rád dělá věci po svém a na C4 je to jednoznačně znát. Tohle auto zkrátka budete milovat, nebo ho nepochopíte. Styl je individuální záležitost, C4 však objektivně nelze upřít pohodlný podvozek nebo úsporný turbodiesel 1.5 BlueHDi.
Pan tajemný
+ Neobvyklý vzhled, pohodlný podvozek, atraktivní cenovka, slušný elán 1.2 PureTech (96 kW) s hladce řadícím automatem, dostačující kufr, slušný vnitřní prostor
– Levnější řešení v kabině, vyšší spotřeba a jadrnější zvuk 1.2 PureTech (96 kW), mnohdy váhající automat, méně jisté jízdní vlastnosti při vyšším tempu
Karel
Aktuální C4 je takový typický Citroën, auto s extravagantním vzhledem a typicky francouzsky měkkým podvozkem. Originální design s prvky SUV-kupé doplňuje i svébytný interiér, který však kombinuje zajímavé materiály s některými lacinějšími řešeními. Potěší ale zachování konvenčních ovladačů ventilace, stejně jako polička pod dotykovou obrazovku pro opření dlaně při ovládání infotainmentu nebo držák na tablet před spolujezdcem. Sedí se výše, vzadu pak prostor nad hlavou omezuje klesající střecha. Zavazadelník je nicméně dostatečně velký. Tříválec 1.2 PureTech svým rykem prozradí svoji koncepci, verze s 96 kW má už slušný elán. Kombinace s příplatkovou samočinnou převodovkou s osmi stupni je pak ryze francouzská, s naprosto hladkým řazením. Spotřeba se pak pohybuje kolem sedmi, osmi litry. Jízda je díky měkce naladěnému podvozku komfortní, úseky se sérií nerovností jsou ale občas slyšet, stejně jako aerodynamický šum na dálnici.
Celkově vzato, C4 není univerzální auto pro každého, je ale dobře, že taková auta existují. A co víc, C4 potěší atraktivní cenovkou.
Tomáš Devera, Roadblog.cz
Podle mě je nový Citroën C4 opravdu povedeným autem. A to nejen vzhledem, ale i interiérem, pohodlím, prostorem a cenou.
K dispozici jsem měl výkonnější benzínový motor, tedy PureTech 130 s osmistupňovým automatem. A tato kombinace mi přijde ideální. Motor má dost síly, dobrou spotřebu (můj průměr byl 6 litrů na sto) a převodovka se postará o to, že se můžete plně soustředit na jízdu a ne na změnu rychlostních stupňů.
Tony
Citroën C4 jsem si koupil kvůli jeho nezvyklému stylu. Líbí se mně jak zvenku, tak minimalistický interiér. Citroëny navíc léta miluju pro jejích komfort, což platí i zde, jak pro sedačky, tak pro podvozek nebo řazení automatu. Tříválec 1.2 PureTech 130 mně stačí, žádný rychlík to ale není. Dlouhodobě jezdím za osm. Ocenil bych pak přece jen lepší materiály uvnitř. Zadní okno se pak bohužel rychle špiní.
Adam Václavek, Wikicars.cz
Citroën C4 Feel Pack 1.2 PureTech 130 8AT
Plusy: Dynamika motoru, Odhlučnění, Komfortní podvozek, Futuristický design, Spousta odkládacích ploch, Cena
Mínusy: Hrubší chod motoru, Chování podvozku při rychlejší jízdě, Pár lacinějších plastů v interiéru, Malý displej místo klasických budíků
Filip Suchomel, Autodays.cz
Citroën C4 mne fakt dostal! Již první usednutí za volant bylo komfortní a útulné. V interiéru se člověk cítí velmi příjemně, na vině bude použití opravdu kvalitních měkčených materiálů. Musím podotknout, že v tomto segmentu to není zatím až tak dobrým zvykem. C4 tak nastoluje poměrně revoluční přístup a skvělý poměr cena versus výkon a výbava. Auto je na první pohled atraktivní, moderní a bezesporu stylové. Některé linie nebudou konzervativním jedincům příliš po chuti, ale mne se prostě líbí. Navzdory vznětovému motoru nesmím opomenout perfektně odhlučněný motor a také extrémně pohodlný podvozek s hydraulickými dorazy.
Ani po stránce infotainmentu a konektivity nezůstala C4 nedotažená. Vzhledem k integrací palubní eSIM, online telematických služeb z dílny TomTomu, 3D navigaci nebo užitečné mobilní aplikaci dokáže Citroën utěšit poptávku i mladých a obecně náročnějších jedinců na které tak může bez obav cílit.