SsangYong Korando je již tradičním zástupcem této jihokorejské značky. Jestliže v minulosti toto jméno nesl třídveřový offroad, poslední léta jde o kompaktní SUV. Současná čtvrtá generace je navíc na českém trhu mimořádně prodejně úspěšná. A po týdenním testu se ani nedivíme, Korando je totiž povedené auto.
Design SsangYongů v minulosti překvapoval ryze asijským stylem a neobvyklými nápady. Takové časy už jsou ale dávno pryč. Korando sice nadále nezapře asijský původ (hlavně bohatým chromováním na zádi), celkově jde ale o pohledné auto, blízké evropskému vkusu. Zároveň zůstává originální a s jinými SUV od konkurence si ho nespletete.
Parádní interiér
Povedený je také interiér, který vsadil na příkladné zpracování a parádní materiály. Ty vzhledem k dostupné ceně neváhám nazvat luxusními. Koncepce potěší především tradicionalisty. Korando si totiž uchovává klasické ovladače, díky čemuž je ovládání auta snadné i během jízdy a hned na první dobrou intuitivní. Tady zkrátka žádné ovladače nehledáte.
To ale neznamená, že by se zapomnělo na moderní prvky. Líbí se mně neobvyklé ambientní osvětlení vytvářející ve dveřích prostorový efekt. Zkoušená specifikace využívá digitální přístrojový štít, s neotřelou grafikou (lze si ale zvolit i konvenční budíky) a hlavně možností zobrazit informace z mobilu, třeba z navigace, na přístrojový štít, což je unikátní možnost. Displej infotainmentu je vzhledem k dnešní módě umístěn spíše níže, je ale pěkně po ruce. Ovládání možná není z nejjednodušších (nastavení barvy ambientního osvětlení jsem dlouho hledal), opět tu jsou ale zajímavé funkce. U průjezdových radarů auto ukazuje průměrnou rychlost, abyste věděli, zda nepřekračujete limit, parkovací kamera má pak perfektní detailní obraz, který by Korandu mohly závidět mnohé vozy.
Vedle prémiového nádechu kabina Koranda potěší také svou prostorností. Vzadu mají habaděj místa i dospělý, jen je lavice poměrně nízko ukotvena, a tak vysokým cestujícím se tu nesedí příliš pohodlně. Naopak zavazadelník je v rámci segmentu spíše průměr, zvlášť pokud mluvíme o výchozím prostoru, bez části ukryté pod podlážkou. Právě podlahu lze ale šikovně ukrýt u zadních sedadel. Naopak mě mrzí pomalé otevírání elektricky ovládaného víka.
Primárně pohodář
Nabídka motorů pro Korando dnes čítá jen benzinový čtyřválec 1.5 T-GDI s úctyhodným výkonem 120 kW. Vzhledem k tomu, že jde o jediný motor v aktuální nabídce, je to už slušná síla. Pro předjíždění i pohyb na dálnici je to více než dostatečná rezerva.
Jedinou nevýhodou je tak vysoká spotřeba. Testovaný kousek měl na svém kontě jen asi 2000 km na svém kontě, běžnou praxí tak byl 10litrový průměr, ať už mluvíme o pohybu po městě, nebo dálničních přesunech. Zástupci značky nicméně dlouhodobě říkají, že se u zajetých exemplářů ustálí na nižších hodnotách.
Co se týče jízdních vlastností, je znát, že SsangYong Korando je pohodář, bez sportovních ambicí. Podvozek primárně sází na komfort. Kola měkce tlumí nerovnosti a práce podvozku není prakticky slyšet. Opět vzhledem k ceně až nečekaná vlastnost. To samé platí pro příplatkový šestistupňový automat, který mění převod naprosto hladce.
Při rychlejším tempu auto naopak znervózní, karoserie se v oblouku naklání a obecně vůz není tolik jistý. Stejně tak automat začne v tomto případě poněkud zmatkovat. Ve vyšší rychlosti, třeba na dálnici, pak počítejte s šumem vanoucího větru kolem karoserie, což souvisí s celkem hranatou karoserií. Naopak ve tmě si můžete užívat parádně svítících LED světlometů.
Další recenze vozu SsangYong Korando
Pan tajemný: + Krásně zpracovaný interiér, slušný zavazadelník, velkorysý vnitřní prostor, intuitivní ovládání, originální design, atraktivní cenovka, pohodlný podvozek, široká výbava – Nepříliš povedení sladění 1.6 e-XDI s automatem, aerodynamický hluk na dálnici, vyšší spotřeba 1.6 e-XDI, zastaralý infotainment
Janek: Kategorie kompaktních SUV je dnes nabitá k prasknutí, přesto SsangYong Korando umí v náročné konkurenci zaujmout. Primárně cenou, která je v daném segmentu velice zajímavá, zvlášť když auto nadále nabízí i bohatou výbavu nebo výtečné terénní schopnosti, díky dostupnému pohonu všech kol. Druhotně také skvěle zpracovaným, až prémiově působícím interiérem, který je navíc nečekaně prostorný, a to včetně slušného zavazadelníku. Mnohé osloví také jízdní vlastnosti, primárně orientované na komfort. S tím ale souvisí poněkud nekomunikativní řízení nebo povážlivé náklony karoserie v zatáčkách. Největší slabinou tak zůstávají motory. Benzinové 1.5 e-XGI i dieselové 1.6 e-XDI jsou poměrně žravé, v případě patnáctistovky moc nepotěší ani průměrné sladění s automatem. Není zrovna hladké a dokáže zazmatkovat, což se stává také u turbodieselu, u něhož naopak řazení hladké je. Hranatá karoserie pak má vliv na výraznější aerodynamický šum při jízdě na dálnici. V dnešní době nepotěší ani zastaralý, pomaleji reagující infotainment, který navíc není lokalizovaný do češtiny.
Tomáš Devera, Roadblog.cz: Korando ve mně zanechalo dobrý dojem. Za málo peněz nabídne hodně prostoru, komfortu a kvality. Spotřeba by mohla být možná o něco nižší a systém by si zasloužil češtinu, ale i tak… takhle velké a vybavené auto pod půl milionu? Navíc s pětiletou zárukou a logem, na které se vás bude každý druhý ptát? To se vyplatí!
Mr. Tykev: Super auto, pohodlné, prostorné, hezké a za dobrou cenu. Doporučuju.
Dominik Parajka: SsangYong Korando 1.5 GDI Turbo 2022: Plusy štýlový dizajn, veľa priestoru na zadných sedadlách, hodnotne spracovaný interiér, veľmi dobrý virtuálny prístrojový štít, príjemné naladenie prevodovky, dobre fungujúce asistenčné systémy, vynikajúci pomer ceny/hodnoty; Mínusy chýbajúce výduchy ventilácie pre zadných pasažierov, miestami pomalšie reakcie infotainmentu
Pavel Žižka, Vezpetnemzrcatku.cz Klíčové ale je, jak takové rodinné auto jezdí. Rozčilovat se u levného kompaktního SUV, že si zatáčkovitou okresku nedává jako předkrm, by asi nebylo fér. Stejně tak by nebylo fér, kdybych po tak krátkém testu psal o spotřebě. Co vím, je, že auto skvěle filtruje nerovnosti, a to i akusticky. Podvozek i motor je na korejské poměry vůbec velmi dobře odhlučněný. Motor je pak silný tak, jak si jen u vznětové šestnáctistovky představuji. Na kilometr s pevným startem bych volil jiné auto, ale v běžném provozu cítíte slušnou výkonovou rezervu. Pro rodinu ideál. Dobrou zprávou je i fakt, že s automatem si tenhle agregát celkem rozumí. Rodinné pohodě tak nemá co bránit.
Filip Suchomel, Autodays.cz: Ssangyong Korando je povedené a až nebezpečně konkurence schopné auto. Po stránce pohonné jednotky, podvozku motoru a odhlučnění nelze téměř nic vytknout. Ano, ta spotřeba by mohla být nižší. Je to však daň za vyšší karoserii a pohon všech kol. Velmi příjemně mne překvapila flotila citlivě fungujících asistenčních systémů nebo ventilované přední sedačky.