Toyota Prius XW60 (2022-)

Toyota Prius s interním označením XW60 je pátá generace takto pojmenovaného modelu japonské značky představená v roce 2022. Nahradila čtvrtou generaci Priusu (XW50) s tím, že pro Evropu se už počítá jen s plug-in hybridem. Na evropské trhy bude uvedena na jaře 2023.

Jednoduchý design

Design navazuje na nejnovější modely značky. Návrháři odstranili všechny zbytné tvary a křivky, kdy ponechali pouze jednoduchý a čistý celkový design, jehož předobrazem bylo přirozené proudění vzduchu.

Nechybí však charakteristicky klínovitý tvar karoserie. Do motivu kladiva na přídi vozu jsou začleněna světla ke zvýraznění uvedeného tvaru. Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž poukazuje na pokrokový design a přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.

K markantnímu tvaru přispívá i delší rozvor, který se oproti předchozí generaci zvětšil o 50 mm. Celková délka vozu se však současně zmenšila o 46 mm. silueta karoserie je nyní o 50 mm nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy směrem dozadu.

Interiér vozu je rozdělen do tří zón v souladu s novou „ostrovní architekturou“ modelu Prius: okolní prostředí, modul řidiče a plovoucí přístrojový panel.
Modulu řidiče dominuje 7″ obrazovka typu TFT přímo v zorném poli. Nově koncipovaný přístrojový panel klade důraz na pohodlí v kabině, čisté uspořádání s co nejmenším blokováním výhledu řidiče směrem vpřed. Jeho součástí je centrální obrazovka ve spodní části a subtilní ovladače klimatizace. Osvětlení přístrojového štítu je pak propojeno s oznámeními bezpečnostního systému Toyota Safety Sense včetně zobrazování výstrah formou úpravy barev.

V Evropě jen plug-in hybrid

Pro evropské trhy Prius páté generace debutuje jen jako plug- in hybrid. Nová generace hybridního systému pohonu přitom znamená dalšího zlepšení jízdního chování plug-in hybridního provedení včetně vyššího výkonu a nižší spotřeby. Spalovací motor 2,0 litru disponuje výkonem 111 kW a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 120 kW. Maximální systémový výkon pak činí 164 kW. Oproti dosavadnímu plug-in hybridu s maximálním výkonem 90 kW tak nová generace přináší dynamičtější zrychlování.

Cílem konstruktérů bylo, aby vůz umožňoval absolvovat většinu každodenních přesunů v elektrickém režimu, a tak je čistě elektrický dojezd ve srovnání s předchozí generací o více než 50 % delší. Hlavní podíl v tom má nová lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh. Články s vyšší hustotou energie umožnily optimalizovat zástavbu bateriového modulu, který se díky kompaktnějším rozměrům vměstnal pod zadní sedadlo, což samo o sobě přispělo ke snížení těžiště vozu. Snahu o maximální hospodárnost dokládá i skutečnost, že čistou energii lze získávat prostřednictvím příplatkových fotovoltaických článků na střeše.

V domovském Japonsku ale Prius XW60 debutoval také jako full-hybrid. Na výběr jsou dokonce dvě verze, s dvoulitrem o kombinovaném výkonu 144 kW a osmnáctistovkou.

Vůz je postaven na druhé generaci podvozkové architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) velikostní kategorie GA-C, přinášející nižší hmotnost a vyšší tuhost. K nižšímu těžišti vozu přispívá optimalizace zaměřená na zástavbu baterie a palivové nádrže ve prospěch větší zábavy za volantem a tichého cestování. Podvozek tvoří vzpěry McPherson vpředu a lichoběžníkové zavěšení vzadu.

Toyota Prius (XW60): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4495 x 1782 x 1440 x 2750 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: ?
  • Výroba: 2022- (Japonsko)

DB

David Bureš je vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *