Toyota Prius XW50 (2015-)

Toyota Prius s interním označením XW50 je čtvrtá generace ekologického modelu japonské automobilky, která se vyrábí od roku 2015. Automobil koncepčně navázal na předchůdce, opět se tedy jednalo o pětidveřový kompaktní liftback s hybridním pohonem, technika v útrobách ale byla zcela nová. Jako první se vozu dočkali na konci roku 2015 v Japonsku, v Evropě se Prius XW50 prodává od roku 2016.

Design automobilu navázal na předchůdce co do celkové siluety (tu si vynucuje snaha o co nejlepší aerodynamiku), tak do futuristického pojetí, které je snad ještě bláznivější než u minulých generací. Konkrétně se styl inspiroval u vodíkového modelu Mirai první generace, cílem týmu Šunsaka Kodamy bylo udělat Prius více sexy. Facelift pro modelový rok 2019 pak přední partie lehce upravil, divoké tvary ale zůstaly.

Mezigeneračně se vůz natáhl o 60 mm, zároveň se však snížil o 20 mm. Součinitel aerodynamického odporu dosahuje hodnoty 0,24.

První s TNGA

Prius XW50 byl prvním modelem značky, který byl postaven na základech modulární platformy TNGA, která se postupně rozšířila napříč nabídkou značky. Konkrétně jde o variantu GA-C pro kompaktní vozy, sdílená například s SUV C-HR. Laděna byla s ohledem na snížení celkové hmotnosti, stejně jako těžiště, pro zlepšení jízdních vlastností. Zároveň však došlo ke zvýšení torzní tuhosti, která se konkrétně u Priusu zvýšila o 60 %. Vzadu je pak nově místo torzní příčky užita víceprková náprava.

Modulární platforma rovněž umožňuje zástavbu pohonu všech kol, který evropskou nabídku Priusu rozšířil v rámci faceliftu pro modelový rok 2019. Systém nazývaný E-Four (případně hybrid AWD-i) využívá dalšího elektromotoru u zadní nápravy, který se připojuje v případě potřeby.

Stejně jako u předchozích generací modelu je Toyota Prius XW50 výhradně hybridem. Před premiérou se spekulovalo o využití zcela nového ústrojí. Pod kapotou nicméně nadále pracuje atmosférický zážehový čtyřválec 1.8 VVT-i, pracující v Atkinsonově cyklu, který však byl dále upraven pro ještě vyšší úspornost a tepelnou účinnost.

Vedle výchozího full-hybridu je Prius rovněž dostupný jako plug-in hybrid s možností dobíjení ze zásuvky, který kombinuje atmosférickou osmnáctistovku s větší baterií. Prius PHEV se pak liší rovněž odlišnou vizáží díky jinak tvarované přídi.

Toyota Prius: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4540 x 1760 x 1490 x 2700 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 502 litrů (Prius Hybrid), 360 litrů (Prius PHEV)
  • Výroba: 2015- (Aiči, Japonsko)

Toyota Prius

4

Design

3.0/5

Technika

5.0/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

Jeden myslel na “Toyota Prius XW50 (2015-)

  • 22 dubna, 2020 (10:53)
    Trvalý odkaz

    Design

    3

    Technika

    5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    + Mimořádně nízká spotřeba, komfortní naladění, široká výbava, slušná obratnost, kvalitně zpracovaný interiér, pohodlné sedačky
    – Omezený prostor vzadu, zastaralý infotainment, kontroverzní vzhled, mělký zavazadelník, vysoká nákladová hrana, malý rozsah nastavení volantu

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.