RecenzeTesty SsangYong

Test: SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo Style (2024)

SsangYong jako specialista na SUV logicky pokrývá i dnes tak populární segment městských SUV, v němž také láká na atraktivní ceny. Jeho zástupcem je model nazvaný SsangYong Tivoli, který loni prošel už další modernizací. Co se změnilo a jaké Tivoli v rámci konkurence v roce 2024 je? To jsem zjišťoval během týdenního testu verze 1.5 GDI Turbo s automatem a pohonem jedné nápravy.

Originální design

Design se v rámci loni představeného faceliftu změnil výrazně v přední části, která je zcela přepracovaná. Už tak najednou neevokuje větší modely značky jako po předcházející modernizaci. Nově Tivoli vsadilo na netradiční asymetrickou masku, s názvem modelu a chladicím otvorem až ve spodní části přídě. Vypadá to originálně, i v rámci nabídky značky, ne každému však tento nezvyklý styl sedne. Měnila se přitom i záď, s novou grafikou koncových světel a dominantním nápisem Tivoli, jak bývá dnes často zvykem.

Interiér se v rámci faceliftu opět posunul na vyšší úroveň, vůbec si nepřipadáte jako v jednom z nejlevnějších SUV na trhu. Vnitřek působí hodnotněji než dosud, a to hlavně díky novému dotykovému panelu klimatizace. Jeho ovladače jsou dostatečně velké, díky čemuž je ovládání snadné i během řízení. Navíc tu nechybí ani klasické ovladače, vlastní tlačítka tak má start-stop systém i asistent pro jízdu v pruzích. Některé detaily jsou ale přece jen lacinější, infotainment je jednouchý a bez zastavěné navigace. Rozlišení parkovací kamery je průměrné a auto zcela postrádá přední parkovací čidla. V bezdrátové nabíječce pak mobil klouže a často se kvůli tomu přestane nabíjet.

Místa je uvnitř v rámci kategorie dostatek, čemuž pomáhá i v rámci segmentu dlouhý rozvor. Také na zadní sedadla se usadí i dospělý, s dostatečnou rezervou nad hlavou i před koleny. Ani sedák lavice by není ukotven nějak nízko, zádové opěradlo je však poněkud krátké. Líbí se mně však gumicuky v zádech předních sedaček pro opevnění drobností.

Zavazadelník bojuje hlavně svou výškou, jinak je spíše kratší. Třeba podvozek od kočárku se tak sem vejde jen nastojato. Nevýhodou v tomto směru je i krátký pás sedadla spolujezdce, ztěžující sem umístit dětskou autosedačku “vajíčko”. Ostatně už udávaný objem kufru 423 litrů není z nejvyšších. Šikovná je však možnost upevnění dvojité podlahy u zadních sedadel, aby nepřekážela, když potřebujete co největší kufr.

Jediný motor v nabídce stačí

Na českém trhu je Tivoli aktuálně k dispozici s jediným motorem, v podobě benzinového čtyřválce 1.5 T-GDI s vcelku slušným výkonem 120 kW. Je ho nicméně možné párovat s manuálem i šestistupňovým automatem Aisin, stejně jako s pohonem všech kol. Nabídka je tak ve výsledku široká a zaujme různou klientelu.

Na poměry segmentu vyšší výkon je při rozjezdech znát, ve městě i na okreskách se auto odvděčí slušnou dynamikou. Na dálnici však už je ale elán najednou spíše dostatečný, jakoby se pár koní někam ztratilo. Pro cílovou klientelu je nicméně síla dostatečná.

Testovaný exemplář využíval příplatkový automat. Ten je spíše pohodář, řadí hladce, ale spíše pomaleji. Při rychlejším tempu se nechá zmást a nemění převody tak hladce. Stejně tak prudší rozjezdy bývají poněkud cukavé.

Spotřeba je pak obecně vyšší, jak bývá u vozů SsangYong zvykem. Často tak roste až k 10 l/100 km, což na městské SUV není zrovna málo. Na dálnici při 120 km/h si vůz řekne o 8 l/100 km, při 130 km/h skoro o litr více.

Podvozek sází hlavně na komfort. Osmnáctipalcová kola testovaného kusu si však občas na nerovnostech bouchnou. Řízení je spíše lehčí, s vůlí kolem středové polohy. Odhlučnění je na slušné úrovni, kolem 120 km/h je Tivoli naprosto tiché. Při 130 km/h už lehký šum vanoucího větru kolem karoserie uslyšíte, v rámci segmentu je to však nízká úroveň.

Jízdní vlastnosti jsou pak ve výsledku spíše těžkopádné, zvlášť při prudkých změnách směru. Zkrátka pohodář každým coulem.

SsangYong Tivoli: Základní technická data

MOTOR1.5 GDI Turbo
Výkon (kW)120
Točivý moment (Nm)260
Převodovka6A
Maximální rychlost (km/h)175
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km)7,6
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km)175
Objem palivové nádrže (l)50
Hmotnost provozní/užitečná (kg)1318/502

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *