Francouzská značka DS vstupuje do nové fáze. V rámci nové generace modelů chce ještě více zdůraznit francouzský šarm a francouzské pojetí automobilového luxusu. České zastoupení DS Automobiles v posledních dnech představilo hned dva členy této nové generace modelů. Jedním je nová vlajková loď DS N°8, která nahrazuje dosavadní DS 9, druhou pak DS N°4, což není nic jiného než facelift modelu DS 4. Co všechno se na autě změnilo kromě názvu? To jsme zjišťovali při prvních jízdách s DS N°4.
Obsah recenze
Design: Změny autu prospěly
Nutno přiznat, že změna je povedená a DS 4 vyráběné od roku 2021 hodně prospěla. Zcela nová je přepracovaná příď využívající horizontální LED denní světla po celé šířce, což spolu se svislými linkami denního svícení evokuje větší N°8.
Rovněž přepracovaná jsou zadní světla. Na víku zavazadlového prostoru se nově objevil nápis „DS Automobiles“, takže si DS jen tak nespletete s některou z mnoha (zatím) neznámých čínských značek.
Uspořádání interiéru se naopak téměř nezměnilo, luxusní kompaktní Francouz stále používá pěkné materiály s elegantními povrchovými úpravami. Funkčnost je sice místy podřízena designu, ale to tak nějak k DS už od jeho vzniku jako luxusní odnože Citroënu tak nějak patří. Na volantu naštěstí zůstala klasická tlačítka, klasická tlačítka zůstala také pod centrálním displejem.
Objem zavazadlového prostoru je velice slušných 430 litrů, bohužel je to trochu na úkor místa na zadních sedadlech, kde je prostor spíše podprůměrný. Sedadla jsou ale pohodlná i vzadu, přední mají i slušné boční vedení a snesou sportovní jízdu.
DS odhaluje svou novou vlajkovou loď. Luxusní Francouz zaujme nejen francouzského prezidenta. Sází na šarm i elektrický pohon
Motor: Turbodiesel se vrací
Největším překvapením je, že Numero 4 se má v prvním kvartálu příštího roku znovu objevit s naftovým motorem. Tento trochu překvapivý krok umožňuje multienergetická platforma, která dovoluje zástavbu hybridního, plug-in hybridního i 100% elektrického pohonu. Uvidíme, jak se tím vyrovná konkurence, která takovou možnost nemá, a kdy tuto možnost využijí i ostatní značky Stellantisu, které se turbodieselů v poslední době spíše zbavovaly.
Větší technická změna proběhla ještě u plug-in hybridu, který nyní používá novou dvouspojkovou převodovku eDCT7 na rozdíl od předchozí DS 4, která používala měnič Aisin.
A jak vypadají jednotlivé motorizace z hlediska čísel?
DS°4: Základní technická data nabízených verzí
| Verze | Hybrid 145 | Plug-in hybrid 225 | e-tense 213 |
|---|---|---|---|
| Výkon (kW) | 107 | 165 | 156 |
| Točivý moment (Nm) | 230 | 360 | 343 |
| Maximální rychlost (km/h) | 202 | 233 | 160 |
| Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 9,5 | 7,4 | 7,1 |
Jízda: Sázka na komfort
V rámci prezentace jsme měli možnost se krátce svézt s hybridní verzí DS No 4 PALLAS Hybrid, což je základní verze.
Jízda je pocitově mírně plavnější, spíše měkčí, k čemuž přispívá přeposilovanější řízení, které odfiltrovává vše, co se děje pod koly. Neberu to jako nevýhodu, spíše jako lehký odkaz na francouzský komfort původních Citroënů, a tento fakt spíše vítám. Pocitově, s ohledem na danou třídu a motorizaci, je Numero 4 docela živé, točivý moment elektromotoru dělá své.


