Recenze: Citroën C5 Aircross ë-Series Hybrid 136 (2024)

Citroën C5 Aircross ë-Series Hybrid 136 (2024)

Nabídka kompaktních SUV je dnes širokánská a různorodá, najdete v ní tak modely různého zaměření. Pokud v první řadě hledáte pohodlí, měl by být vaší volbou Citroën C5 Aircross. Ten se nedávno dočkal nové motorizace v podobě hybridu. Jak verze postupně uváděná napříč modely koncernu Stellantis funguje v tomto rodinně orientovaném SUV? To jsem zjišťoval během týdenního testu.

Design: Konzervativnější vizáž

Design automobilu se datuje do roku 2022, kdy na trh přišel facelift modelu C5 Aircross. Ten vsadil na konzervativnější příď než dosavadní řešení. Naopak boky nebo zadní partie zůstávají “citroënovsky” hravé. Celkové vyznění je však konzervativní, podtržené i šedým lakem testovaného kousku. Jiné Citroëny jsou zkrátka hravější, což já osobně od nich očekávám.

Každopádně tohle SUV pořád působí mohutně, i díky výšce 1654 mm (1689 mm se střešními ližinami), a tak bych ho klidně neváhal zařadit mezi větší modely. Pořád je to ale zkrátka kompaktní SUV s délkou 4,5 metru. Velikostně má zkrátka blíže třeba Peugeotu 3008 než 5008. Třetí řadu sedadel tak zde nehledejte.

Rodinné auto: Ford C-Max

Jaké vybrat rodinné auto? Poznejte zaručeně nejlepší tipy

Rodinné auto je v automobilovém prostředí obecně používaný pojem, který nemá pevně stanovenou koncepci. Pro jednoho může být auto pro …

Interiér: ve znamení praktičnosti

Také interiér se datuje do roku 2022. Tehdy se vůz dočkal modernější koncepce a vyspělejších materiálů. To druhé pořád platí, k použitým materiálům a jejich zpracování nemám výtek, uvnitř se cítíte příjemně. Co se však týče třeba použitého infotainmentu, opět se ukazuje, že auta nejrychleji stárnou uvnitř. Obrazovky digitálního přístrojového štítu i multimediálního systému zkrátka nemají tak kvalitní rozlišení jako u novějších modelů koncernu Stellantis. Konkrétně infotainment je zde starší, s pomalejšími reakcemi a méně přehledným ovládáním. V tomto směru je nová generace modelů Stellantisu mnohem dál.

Sedí se spíše výše, přední sedadla jsou příkladně pohodlná. Světlé čalounění testovací verze bych si nicméně klidně odpustil, u rodinně zaměřeného auta jako C5 Aircross není moc praktické.

Citroën C5 Aircross každopádně uvnitř dokazuje, že chce být náhradou za někdejší C4 SpaceTourer. Vzadu tak najdete tři samostatná sedadla, navíc posuvná v podélném směru a nastavitelným sklonem opěradla. Z hlediska prostornosti je to však průměr. Přestože C5 Aircross zvenku působí vcelku mohutně, pořád je to kompaktní SUV s délkou asi 4,5 metru. Dospělý tak má na zadních sedadlech sice nad hlavou hromadu místa, před koleny to je ale tak akorát. Na šířku je ale vše v pořádku, i díky třeba minimalistickým výplním dveří. Samotné zadní sedačky jsou však vcelku úzké.

Citroën Berlingo M Max XTR 1.5 BlueHDi 2024

Recenze: Citroën Berlingo M Max 1.5 BlueHDi (2024)

Citroën Berlingo léta patří mezi oblíbené rodinné vozy, díky výtečné praktičnosti a dostupné ceně se stal populární alternativou k MPV …

Zavazadlový prostor je velký, s udávaným objemem 580 litrů. Potěší svými pravidelnými tvary nebo dvojitou podlahou. Je navíc vysoký, krycí plato je umístěno vcelku vysoko, což se projevuje na poměrně nízkém zadním oknu. Velikost kufru ocení nejen rodiny, stačí naklopit zadní sedadla a hravě se sem vejde podélně umístěný kočárek včetně korbičky. Při posunutí zadních sedadel zcela vpřed navíc kufr má objem až 720 litrů!

Bohatý prostor pak nabízí třeba i loketní opěrka mezi předními sedadly nebo schránka před spolujezdcem.

Motor a spotřeba: Spíše pro kliďase

Motorové trendy se mění, což je patrné i na nabídce Citroënu C5 Aircross. V době testu ho pořídíte buď s testovaným hybridem nebo jako plug-in hybrid, případně s turbodieselem 1.5 BlueHDi. Větší vznětový motor v nabídce chybí, stejně jako konvenční benziňák. Testovaný Hybrid 136 ale řada cílových zákazníků ocení, zvlášť jestli auto budou primárně používat po městě.

Hybridní ústrojí kombinuje pro potřeby hybridu upravený benzinový tříválec 1.2 PureTech s elektromotorem integrovaným do šestistupňové dvouspojkové převodovky, která nahrazuje osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem známý z konvenčních motorů. Lithium-iontové baterie elektromotoru s permanentními magnety se dobíjí za jízdy,

Peugeot 3008 GT Hybrid 136 e-DCS6 2024

Test: Peugeot 3008 GT Hybrid 136 e-DCS6 (2024)

Peugeot 3008 druhé generace se už pomalu chystá na zasloužený odpočinek, za dveřmi je nástupce, který se už odhalil světu …

Ústrojí o kombinovaném výkonu 100 kW sama automobilka označuje za mild-hybrid, de facto jde ale o full-hybrid. V nízkých rychlostech totiž zvládá jet výhradně na elektřinu, avšak jen v krátkých vzdálenostech. Ostatně baterie mají celkovou kapacitu 898 Wh (dostupná 432 Wh). Jde tak o řešení podobné vozům Subaru, které rovněž na elektřinu zvládají jen krátké úseky.

Tříválec během jízdy zřetelně rozeznáte, hlavně během zrychlení se dočkáte charakteristického ryku, tak typického pro motor 1.2 PureTech. Paradoxně je slyšet i elektromotor, při popojíždění v kolonách zkrátka uslyšíte elektrický bzukot.

Co se týče dynamiky, platí už dříve zjištěné zkušenosti. Ve městě je vše v pořádku a díky kombinaci spalovacího motoru s elektromotorem se dočkáte solidní hbitosti. Jakmile ale opustíte městské ulice, už jsou zkrátka znát výkonnostní limity. Ne že by C5 Aircross byl brzdou provozu, to vůbec, dynamika je ale zkrátka třeba na dálnici průměrná. Ostatně udávané zrychlení z 0-100 km/h za 10,9 sekundy je dnes průměrná hodnota.

Dlouhodobá spotřeba testovaného exempláře se pohybovala okolo sedmi litrů. Na dálnici se dostanete k osmilitrové hranici, na okreskách se pohybujete okolo šesti, sedmi litrů dle tempa. Ve městě se klidně dostanete pod šest litrů, když budete jemně pracovat s plynovým pedálem, abyste plně využili elektrickou část pohonného ústrojí.

Jízdní vlastnosti: Sázka na komfort

Podvozek je dle tradičních hodnot Citroënu naladěn hlavně na komfort. Při prudké změně směru nebo brzdění se karoserie zhoupne. Naladění je měkké a i na 19” kolech je auto pohodlné. Podvozek přitom ani na rozbitých cestách nebouchá.

Komfort zdůrazňuje i lehké řízení, které hravě ovládnete jednou rukou. To vše každopádně znamená, že při rychlejším tempu C5 Aircross začne působit trochu těžkopádně. Tohle zkrátka není auto pro sportovce.

Ocenil bych pak důslednější odhlučnění. O ryku tříválce a bzukotu elektromotoru už řeč byla. Na dálnici navíc uslyšíte šum okolo karoserie, zřejmě způsobený stylovými střešními ližinami. Oceňuji však možnost rychlého vypnutí hlídání jízdy v pruzích, pomocí samostatného tlačítka vlevo pod volantem.

Citroën C5 Aircross Hybrid 136: Technická data

MOTORHybrid 136 e-DCS6
Rok2024
Objem motoru (ccm)1199
Výkon (kW)100
Točivý moment (Nm)230
Převodovka6DS
Maximální rychlost (km/h)200
Zrychlení z 0-100 km/h (s)10,9
Spotřeba paliva dle WLTP – kombinovaná (l/100 km)5,7
Emise CO2 – kombinované (g/km)128
Nádrž palivová (l)53
Hmotnost – provozní/užitečná (kg)1606/444

Citroën C5 Aircross: Další recenze

Pokud hledáte pohodlné SUV pro rodiny, Citroën C5 Aircross pro vás je volbou, kterou byste neměli minout.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *