Pařížský autosalon 2024 je za dveřmi, a tak jednotlivé automobilky postupně prozrazují, jaké novinky na výstavě představí. Renault se na domácí půdě rozhodl šokovat. V Paříži totiž ukáže koncept Embleme, jež dle slov značky odráží vizi značky Renault o automobilu splňujícího výzvu nízkouhlíkové mobility. Koncept přitom šokuje jak schopnostmi, tak parádním designem.
Renault Embleme byl vyvinut s cílem maximalizovat dekarbonizaci během celého životního cyklu. Jedná se tak o vůz navržený tak, aby snížil emise CO2 ekvivalentní emisím od kolébky až po zánik vozidla o 90 % ve srovnání s ekvivalentním vozidlem v současnosti. Cílem je dosáhnout toho, aby od kolébky až po zánik vzniklo pouhých 5 tun CO2 ekvivalentu současných vozidel.
Automobilka toho dosáhla použitím recyklovaných materiálů s nízkou uhlíkovou stopou, přírodními materiály, výrobními procesy spočívajícími výhradně na obnovitelných zdrojích energie nebo obecnou
implementací opětovně použitých dílů a oběhového hospodářství.
Autosalon Paříž 2024: Další Mondial de l’Auto za dveřmi. Víme o něm vše
Pomáhá tomu i pohon využívající dvojí energii. Auto je poháněno dvěma způsoby: „konvenční“ dobíjecí baterií, která postačuje pro každodenní použití, a vodíkovým palivovým článkem pro delší cesty.
Elektromotor s vinutím na rotoru dosahuje výkonu 160 kW a čerpá energii z malé baterie NMC o kapacitě 40 kWh. I tak na bateriový pohon vůz ujede několik set kilometrů bez nutnosti nabíjení. Tuto jednotku doplňuje palivový článek PEMFC o výkonu 30 kW pracující na nízkouhlíkový vodík prostřednictvím nádrže o hmotnosti 2,8 kg.
Díky této kombinaci tak automobilka tvrdí, že je koncept schopen urazit vzdálenost až 1.000 km stejně rychle jako vozidlo s konvenčním motorem. Cestu zvládne bez nabíjení, ale s pouhými dvěma zastávkami na doplnění vodíku – pokaždé za méně než pět minut – při dojezdu 350 km.
Základ mimochodem poskytla platforma AmpR Medium s pohonem zadních kol. Chytrá konstrukční řešení navíc znamenají, že konstruktéři cílili dosáhnout hmotnosti 1 750 kg včetně baterie.
Úžasné schopnosti přitom designéři zabalil do povedené karoserie. Embleme se prezentuje jako rodinný automobil, shooting brake s elegantními, plynulými liniemi, které mají symbolizovat design, jehož cílem je optimalizovat aerodynamiku a maximalizovat účinnost. Koncept má velmi dobré Cx, a to ve výši 0,25.
Velikostně koncept spadá do střední třídy, na délku měří 4,8 metru, tedy podobně jako takový Peugeot 508. Rozvor činí 2,9 metru, výška je pouhých 1,52 metru ve stylu kupé. Dle Renaultu tak potvrzuje ambice značky pokračovat v inovacích v segmentu C a vyšším. Jestli však je předobrazem nějakého budoucího modelu, automobilka v tuto chvíli mlčí.
To se dozvíme v blízké době, protože automobilka má s konceptem řadu plánů. Renault Embleme sice bude vystaven na stánku značka na pařížském autosalonu, „k představení v plném rozsahu a prezentaci technologického pokroku“ však má dojít až v blízké budoucnosti. To se třeba dočkáme i informace o tom, zda třeba v budoucnosti nepůjde o nepřímého nástupce za někdejší Talisman.
Bohužel na designu konceptu od Renaultu není absolutně nic šokujícího.
Korejská a čínská auta ve velmi podobných tvarech už jezdí na evropských i českých silnicích jako sériové vozy.
Tento koncept jen ukazuje, jak významně Evropa zaostává.