Automobilka Dacia připravuje velkou novinku, a to doslova. Nové SUV Bigster má být největším modelem v nabídce značky. Krátce před premiérou o připravované novince už leccos víme. Na trh má dorazit v roce 2025. Světu se však oficiálně představí už na letošním pařížském autosalonu.
Přípravy SUV většího než Duster Dacia poprvé prozradila už v roce 2021, když představila koncept Bigster. Ten poprvé naznačil podobu připravovaného automobilu, jeho velikost a s největší pravděpodobností také jeho jméno.
Koncept využil siluetu podobnou jako tehdejší Duster, celek byl však zcela odlišný. Automobil dlouhý 4,6 metru využil nového designérského stylu, definovaného motivem písmena ypsilon, který posléze využila třetí generace Dusteru. Přední partie jsou tak mnohem agresivněji pojaté než u dřívějších modelů značky. Design konceptu přitom vznikal podle motta, že i cenově dostupné automobily mohou být krásné. Jeho motivy už převzaly sériové modely, naváže na něj i sériové provedení, jak dokazuje první teaser.
Sériová verze se mimochodem odliší od Dusteru mimo jiné předními mlhovkami umístěnými nad postranními průduchy. Z boku se Bigster od menšího sourozence odliší prodlouženým rozvorem, rozpoznatelným díky delším zadním dveřím, stejně jako nataženým zadním převisem.
Na konceptu se rovněž objevilo nové logo Dacie, moderněji působící než to dřívější. Značka jej již postupně začala používat, nejprve v propagačních materiálech, později i na samotných autech. Konkrétně Bigster má být mimochodem prvním modelem Dacie segmentu C, půjde s délkou asi 4,6 metru o dosud největší automobil v nabídce. I díky tomu s největší pravděpodobností nabídne prostor až pro sedm cestujících. Byť některé zprávy nakonec naznačují nabídnutí výhradně pětimístné verze.
Novinka použije techniku původně určenou pro malá auta, platformu CMF-B známou třeba z aktuálního Sandera. Oproti Dusteru se vedle větších rozměrů odliší i charakterem. Bigster má být více zaměřen cestovně než terénně laděný Duster.
Bigster nabídne hybrid
U konceptu automobilka rovněž zdůraznila, že je připraven i na zástavbu alternativního pohonu. Tomu se Dacia nevyhne kvůli stále přísnějším emisním normám. Konkrétně podle všeho půjde o nové hybridní ústrojí vyvíjené Renaultem, které vsadí na nově vyvinutou benzinovou osmnáctistovku. Nahradí dosavadní hybrid s atmosférickou šestnáctistovkou, známou třeba z Renaultu Mégane. K dispozici ale podle všeho bude také benzinový tříválec 1.0 TCe jako vstupní motorizace a čtyřválec 1.3 TCe.
Nová Dacia Bigster tak již o sobě naznačila leccos, přesto si ještě na uvedení na trh pár měsíců počkáme. Dříve odhalený produktový plán Dacie naznačuje uvedení až na začátku roku 2025, což bylo následně potvrzeno. Vyrábět se bude v Rumunsku, po boku aktuálního Dusteru.
Šel bych jak do trojkového Dustra, tak možná i do Bigstra. Otázka ceny, ale pro mne důležtější je pohonná jednotka. Mám již 3.Dustra v dieslu, jezdím za 5,5 průměr v létě,v zimě, po dálnici, s klimoškou nebo bez ní. Mrzí mně, že rumuni se vykašlali na spolehlivý, nenáročný a i ekologický diesel. To je vše.Pepa