Dacia Bigster konečně tady. Velký Duster láká na prostor i nový unikátní hybrid

Dacia Bigster 2024

Očekávané se stává skutečností, Dacia Bigster se představuje světu. Nový Bigster představuje zcela novou modelovou řadu, která nabídne cenově dostupný vůz segmentu C-SUV. První ryzí kompaktní SUV Dacie se světu oficiálně představí na pařížském autosalonu 2024. České rodiny nepochybně nadchne velkým kufrem i úspornými motory.

Příchod novinky byl poprvé oznámen v lednu 2021 při představení strategického plánu Renaulution, kdy debutoval i koncept tohoto auta. Název Bigster si nakonec uchovala i sériová verze.

Cool design

Koncept využil siluetu podobnou jako tehdejší Duster, celek byl však zcela odlišný. Jako první využil nového designérského stylu, definovaného motivem písmena ypsilon, který posléze využila třetí generace Dusteru. Přední partie jsou tak mnohem agresivněji pojaté než u dřívějších modelů značky. Design konceptu přitom vznikal podle motta, že i cenově dostupné automobily mohou být krásné. Jeho motivy už převzaly sériové modely a navazuje na něj i sériové provedení. O něm automobilka prohlašuje, že je robustní a outdoorový, nabízí vše podstatné a je zároveň cool. To mimochodem zdůrazňuje možnost dvoubarevné karoserie, u Dacie použitá vůbec poprvé.

Sériová verze se mimochodem odlišuje od Dusteru mimo jiné předními mlhovkami umístěnými nad postranními průduchy. Z boku se Bigster od menšího sourozence liší prodlouženým rozvorem, rozpoznatelným díky delším zadním dveřím, stejně jako nataženým zadním převisem. S délkou 4.570 mm je Bigster o 40 mm delší jak Duster.

Moderní interiér

Interiér také navazuje na Duster. Všechny provozní informace jsou seskupeny na 7″ nebo 10,1“ digitálním
přístrojovém štítu (v závislosti na úrovni výbavy) a všechny informace multimediálního systému jsou na 10,1“ centrálním dotykovém displeji, dodávaném ve standardu.

V závislosti na stupni výbavy nabízí nový Bigster tři typy středové konzoly pro přední sedadla: Poprvé u vozu Dacia je k dispozici vysoká středová konzola s loketní opěrkou (s chlazenou přihrádkou), indukční nabíječkou a objemným úložným prostorem.

Interiér je nakonec pětimístný. Nepotvrdily se tak časté zprávy, že se Bigster od Duster odliší také sedmimístnou kabinou. Nárůst rozměrů se tak projevuje hlavně na obřím zavazadelníku, nabízejícím objem 667 litrů dle metodiky VDA. Po sklopení opěradel zadních sedadel pak nabízí Bigster rovnou podlahu zavazadlového prostoru a výjimečnou maximální ložnou délku nákladu 2,7 metru.

Výhradně hybridy, i na LPG

Dacia musí jít s dobou, a tak všechny nabízené motory pro Bigster jsou elektrifikované. Naprostou novinkou je zcela nový motor HYBRID155 o výkonu 114 kW. Skládá se ze zážehového čtyřválce, dvou elektromotorů (motor a vysokonapěťový startér/generátor), baterie o kapacitě 1,4 kWh a elektrifikované automatické převodovky se čtyřmi převodovými stupni pro spalovací motor a dvěma přidělenými elektromotoru.

Dále je tu tříválcový benzinový motor nové generace o objemu 1,2 litru s turbodmychadlem, založený na Millerově cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty), s 48V mild-hybridním systémem a šestistupňovou manuální převodovkou. Tzv. TCe 140 poskytuje výkon 103 kW. Vedle něj je tu i TCe 130 4×4 s pohonem všech kol o výkonu 96 kW.

Mild-hybridem se pak stává i verze na LPG. Nové ECO-G 140 kombinuje tříválcový přeplňovaný motor o
objemu 1,2 litru pracující na benzin, nebo LPG s 48V mild-hybridním pohonem.

Novinka používá techniku původně určenou pro malá auta, platformu CMF-B známou třeba z aktuálního Sandera. Oproti Dusteru se vedle větších rozměrů má lišit i charakterem. Bigster má být více zaměřen cestovně než terénně laděný Duster.

Dacia Bigster: Základní technická data

  • Rozměry: Délka x šířka x výška x rozvor: 4570 x 1810 x 1710 x 2700 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 667 litrů
  • Výroba: 2024-

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *