Katalog2Mazda

Mazda 2 DE (2007-2014)

Mazda 2 s interním označením DE je druhá generace takto pojmenovaného malého modelu japonské značky, která se vyráběla mezi lety 2007 a 2014. Vůz se stal nástupcem první generace Mazdy 2 (interně DY), nahrazen byl následně třetí generací Mazdy 2 (interně DJ). Na rozdíl od předchůdce byl vůz nabízen ve formě pětidveřového i třídveřového hatchbacku a na vybraných trzích také jako sedan. Pro rok 2008 se Mazda 2 generace DE stala Světovým automobilem roku.

Lehká konstrukce

Automobil se světu poprvé představil na ženevském autosalonu 2007. Oproti předchozí generaci zásadně změnil koncepci, z hatchbacku se zvýšenou karoserií ve stylu malého MPV se stal klasický hatchback segmentu B. Mezigeneračně se tak Mazda 2 zkrátila o 40 mm a hlavně snížila o 70 mm, rozvor však zůstal na hodnotě 2.490 mm.

Design vznikal podle tehdejšího stylistického směru značky Zoom-Zoom a navázal tak větší modely značky. Součinitel aerodynamického odporu činil 0,31, což byla na tehdejší poměry skvělá hodnota. Výchozí pětidveřový model pak o rok později doplnila i třídveřová varianta.

I díky zmenšení karoserie vůz oproti předchůdci zhubl zhruba o 100 kg. Tomu ale pomohla i odlišná konstrukce, s širším použitím hlubokotažných ocelí nebo optimalizovanými stávajícími součástkami a mechanismy. O 13 kg bylo lehčí odpružení, o 2,5 kg zase přední sedadla a o 2,9 kg elektrický systém.

Postupné inovace

Nabídka motorů v době premiéry čítala dva zážehové čtyřválce a jeden turbodiesel. Konkrétně šlo o 1.3 MZR ve verzích s 55 kW a 63 kW, 1.5 MZR (76 kW) a vznětový 1.4 MZR-CD (50 kW) původem od francouzské Skupiny PSA, který nabídku doplnil s krátkým zpožděním. V roce 2009 pak dorazil turbodiesel 1.6 MZR-CD s výkonem 66 kW, opět z dílny PSA, který čtrnáctistovku postupně zcela nahradil.

V roce 2010 pak Mazda 2 druhé generace prošla facelitem. Design změnila přepracovaná příď s novou maskou a jiným otvorem v nárazníku, který dvojce dodal usměvavý výraz, podobně jako u tehdejšího MPV Mazda 5. Nabízené motory pak nově splnily tehdy novou emisní normu Euro 5, což konkrétně znamenalo nový turbodiesel 1.6 MZR-CD. Nejenže zvýšil výkon na 70 kW, ale také zaměnil rozvod ventilů DOHC za SOHC se dvěma ventily na válec a použil nové turbodmychadlo s pevnými lopatkami nebo jiné vstřikovače. Upravené naladění podvozku pak mělo zajistit vyšší komfort.

Mazda 2 generace DE se vyráběla mezi květnem 2007 a červencem 2014. Pro evropské trhy vůz vznikal v japonské Hirošimě, lokálně se ale vyráběl také v Thajsku, Kolumbii, Íránu, Vietnamu a Číně.

Mazda 2 (DE): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3885 x 1695 x 1475 x 2490 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 250 litrů
  • Výroba: 2007-2014 (Hirošima, Japonsko)

Ohodnoťte Mazdu 2 (DE) i vy, v komentářích pod článkem

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Jeden myslel na “Mazda 2 DE (2007-2014)

  • Výběr ojetin do 100.000 Kč umí být hodně různorodý, dnes už do něj spadá i Mazda 2 druhé generace (interně DE). A ta umí nadchnout řidiče hledající nějaký dostupný, úžasně jezdící hatchback. Škoda, že jako nová byla pro českou klientelu drahá, a tak je její výběr v bazarech hodně omezený. Pokud však nějaký kousek najdete, rozhodně se vyplatí si ho prohlédnout. V této cenové hladině už rozhoduje stav toho kterého kusu, Mazda 2 DE je nicméně považována za spolehlivý vůz, hlavně co se týče motorů. Benziny byly ještě atmosférické a bez přímého vstřikování, a tak tolik nevyžadují kvalitní palivo. Při krátkých trasách se pak nezanášejí karbonem. Určitě ale počítejte s pravidelným servisem a výměnou oleje. Naftové motory pak byly obecně okrajovou záležitostí, zásadních potíží ale agregáty původem od PSA nemají, vzhledem ke složitější konstrukci než u benzinů se jim ale leckdo raději vyhne. Nízká spotřeba nebývá dostatečnou náplastí za případná rizika nějaké závady. Při opravách pak může pomoci shodný technický základ jako u soudobého Fordu Fiesta Mk6. Jednoduchá konstrukce navíc znamená vcelku dostupné opravy. Navíc jako jiné Mazdy té doby dvojka tolik netrpí na korozi. Uvnitř jen počítejte přece jen s levnějšími materiály, omezeným prostorem a pro leckoho spíše kompromisní pozici za volantem.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *