Dacia Nova/SuperNova (1995-2003)

Dacia Nova je malý liftback vyráběný rumunskou automobilkou mezi lety 1996 až 2000. Tehdy na trh vstoupila modernizovaná verze, nazvaná Dacia SuperNova, která ve výrobě vydržela do roku 2003. To byla nahrazena modelem Dacia Solenza, využívajícím pořád shodný technický základ. Nova byla první sériové auto značky využívající platformu z vlastního vývoje. Všechny předcházející modely využívaly základ od Renaultu, k jehož technice se Dacia znovu vrátila po konci SuperNovy.

Na příchodu modelu Nova se pracovalo už od osmdesátých let, kdy tehdejší vedení Dacie rozhodlo o tom, že budoucí auta značky už nebudou vznikat ve spolupráci s francouzskou automobilkou Renault. Sériové auto se ale nakonec finalizovalo až v polovině devadesátých let, což je důvod, proč byl jeho design v době premiéry poněkud zastaralý. Inspirací každopádně byly vozy francouzských výrobců, jako Peugeot 309 nebo Renault 11, jimž se Nova přibližovala svojí siluetou.

Koncepce však odpovídala době, motor uložený vpředu napříč a pohon předních kol je řešení užívané v segmentu malých automobilů dodnes. I přes svébytný základ však použité motory stále pocházely od Renaultu, z dosavadní kooperace. Pohonné jednotky pocházely z řady 1300, v podobě osmiventilové čtrnáctistovky s rozvodem OHV o výkonu 46 kW a šestnáctistovky s výkonem 54 kW, která se později dočkala moderního vstřikování Bosch.

Přichází SuperNova

V roce 2000 pak došlo k důslednému faceliftu, spolu s čímž došlo k přejmenování z Novy na SupeNovu. Na přípravy modernizace už opět dohlížel Renault, který rumunskou automobilu privatizoval v roce 1999.

Staronový partner hlavně modernizoval techniku. Architektura vyvinutá Dacií zůstala, pod kapotou se však objevil modernější agregát, v podobě zážehové čtrnáctistovky s vícebodovým vstřikováním a rozvodem SOHC, která nabídla výkon 55 kW. Splňovala normu Euro 2, později i následující Euro 3. Nový vlastník zapracoval také na výbavě, k dispozici byla klimatizace nebo elektricky ovládaná přední okna.

Dacia Nova na trh vstupovala jako doplněk nabídky rumunské značky, v portfoliu se velikostně zařadila pod řadu 1300. Díky modernějšímu technickému základu však byla prodávána s vyšší cenou. Po konci SuperNovy vůz nahradil liftback Solenza, který v roce 2004 postupně nahradil model Logan. A ten se vyrábí dodnes. Na rozdíl od Novy se už nabízí na mnoha trzích, ta se prodávala jen v Rumunsku a na několika okolních trzích.

Dacia Nova: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4030 x 1640 x 1390 x 2475 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 370? litrů
  • Výroba: Nova: 1995-2000 (Miovenni, Rumunsko), SuperNova: 2000-2003 (Miovenni, Rumunsko)

Dacia Nova/SuperNova

0

Design

0.0/5

Technika

0.0/5

Jízdní vlastnosti

0.0/5

Cena

0.0/5

Celkový dojem

0.0/5

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto stránky používají pro svoji lepší funkčnost soubory cookies. Tím, že na stránkách setrváte, souhlasíte s jejich používáním. více informací

Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

Zavřít