Český trh

Rohlik.cz buduje obří flotilu elektroaut. Sází na čínské dodávky

Elektromobilita je trend, který se České republice zatím spíše vyhýbá. Elektřinou poháněné automobily nejsou u nás tolik podporovány jako jinde v Evropě, a tak jsou kvůli vyšším cenám a stále nízkému dojezdu spíše stranou zájmu zákazníků. Přesto elektroaut stále častěji míří alespoň do firemních flotil. A nyní se rýsuje jedna opravdu velká. Online supermarket Rohlik.cz hodlá do roku 2025 rozvážet nákupy výhradně pomocí elektrovozů.

Expanze elektromobilů ve flotile firmy přitom bude rychlá. Ještě do konce roku se má počet elektromobilů online supermarketu pro rozvoz objednávek zdvojnásobit na 42 aut. Do konce příštího roku pak Rohlik.cz chce mít ve své flotile na 400 elektrovozů.

„Naše služba je už ze své podstaty udržitelnější než klasické nakupování. Zatímco si pro 11 nákupů dojede do kamenného supermarketu 11 aut, u nás je to naopak. My minimálně 11 nákupů zavezeme jedním autem,“ říká k plánům šéf Rohlik.cz Olin Novák. Ten navíc připomíná, že už dnes společnost využívá dodávky na CNG, tedy rovněž s alternativním pohonem.

Vedle elektroaut i dobíječky

Počítá se přitom i s jejich dobíjením, do budoucna má mít každý elektrovůz firmy vlastní dobíječku. Ve spolupráci s firmou E.On tak Rohlik.cz buduje vlastní síť 400 nabíjecích stanic, které vznikají ve skladech společnosti v Brně a Praze. „Dodávané řešení je speciálně připravené přímo pro Rohlík a zajistí, že všechna vozidla budou na další směnu plně nabita, aniž by došlo k překročení možnosti příkonu dané lokality. Vše bude on-line, aby měl manažer flotily kompletní přehled o dobíjení jednotlivých vozidel, a to jak v reálném čase, tak formou reportů,“ říká vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Martin Klíma.

Flotila online supermarketu přitom vsadí na v českém prostředí nezvyklý model. Rohlik.cz totiž využije služeb čínské dodávky Maxus eDeliver 3 z koncernu SAIC, která má na jedno nabití ujet asi 250 km. Právě zhruba tolik kilometrů denně ujedou kurýrní vozidla firmy. Výhodou je podle představitelů online supermarketu bohatá výbava (čítající automatickou klimatizaci nebo tempomat), ale hlavně fakt, že byly okamžitě k dispozici. Na jiné vozy by firma musela čekat několik měsíců, kvůli dlouhým čekacím lhůtám, způsobeným nedostatkem výrobních komponentů v automobilovém prostředí. Maxus eDeliver 3 je ve verzi SWB 4.555 mm dlouhým vozidlem schopným převézt náklad až o objemu 4,8 m3.

Další možnosti

Rohlik.cz má ale ve své flotile také elektrický Renault Kangoo Z.E. Hodlá vyzkoušet i jeho novou generaci, která bude uvedena na trh v příštím roce. Firma navíc bude testovat i Opel Vivaro-e nebo Mercedes-Benz eVito, případně připravovaný Volkswagen ID.Buzz. V dalších letech by se tudíž flotila elektromobilů firmy mohla proměnit.

Hlavním důvodem sázky na flotilu elektromobilů je především snaha zlepšovat image firmy. Tímto krokem se firma stává průkopníkem na celoevropské scéně. Vedle elektrických dodávek navíc počítá i s rozmachem elektrokol, které rovněž používá k rozvozu objednávek, hlavně po městech. Rohlik.cz se ale připravuje i na dobu, kdy by do center měst mohl být zakázán vjezd vozidlům s vysokými emisemi.

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *