Ford představuje napjatě očekávanou novou generaci modelu Ranger, středně velkého pick-upu. Automobil vznikal za úzké spolupráce s potenciálními uživateli, a to rovnou jakožto globální model. Na stejném základu bude tentokrát postaven i Volkswagen Amarok (druhé generace), který se odhalí později.
Projekt nové generace Rangeru řídilo australské vývojové středisko Fordu. Jeho mezinárodní tým však spolupracoval s kolegy z celého světa, a to jak na zakomponování nejnovějších technických a bezpečnostních řešení, tak na konstrukci a testování podle nejpřísnějších standardů.
Robustní a praktičtější
Už robustní design ve stylu většího F-150 odráží podněty od zákazníků. Ford hovoří o výrazném a sebejistém vzhledu. Podobu předních partií tak definuje nová maska a světelný podpis ve tvaru písmene C, na který navazují i osobitě tvarovaná koncová světla. Poprvé u tohoto modelu jsou přitom užity maticové LED světlomety. Na bocích jsou patrné výraznější lemy blatníků, které vozu opticky udělují pevný postoj.
Zapracovalo se rovněž na korbě, která je i díky rozšíření karoserie širší. Vejde se sem tak i paleta. Přístup na korbu pak usnadňuje integrovaný schůdek za zadními koly. Nová je i odolná krytina ložné plochy z plastu. Přibyly i další uvazovací oka k zabezpečení nákladu, nechybí ani kotevní body pro upevnění krytu korby či dalšího aftermarketového příslušenství. Nnový systém dělících přepážek pak usnadňuje přepravu nákladu různého tvaru a velikosti.
Interiér pak pojatý ve stylu osobních vozů, a to díky prémiovým měkčeným materiálům. Dominuje mu na výšku orientovaná dotyková obrazovka multimediálního systému SYNC 4, do něhož se přesunulo část ovládání. V závislosti na verzi mají úhlopříčku 10,1″ nebo 12″. Digitální může být i přístrojový štít.
Nový podvozek
V útrobách nového Rangeru pak najdeme vylepšený podvozek. Rozvor náprav i rozchod kol se mezigeneračně zvětšily o shodných 50 mm. To zlepšilo přední nájezdový úhel i křížitelnost náprav. Posunutí zadních tlumičů pérování dále od podélné osy vozu zase zajistilo lepší komfort odpružení na silnici i v terénu.
Nová konstrukce přední části vytvořila v motorovém prostoru více místa pro nový šestiválcový motor a do budoucna umožní případnou zástavbu jiných typů pohonu. Spekuluje se například o příchodu plug-in hybridu. Zároveň přivádí více vzduchu k chladiči, který tak může účinněji regulovat teplotu motoru při jízdě s přívěsem nebo těžkým nákladem.
Čtyřválce i šestiválec
Pod kapotou se pak na vrcholu nabídky objeví vznětový vidlicový šestiválec o objemu tří litrů, přizpůsobený použití v pick-upu. Ranger nové generace se však bude vyrábět rovněž se vznětovým řadovým čtyřválcem 2,0 l, a to v provedení s jedním i dvěma turbodmychadly. Varianta s jedním turbodmychadlem bude nabízena ve dvou stupních výkonu. „Bi-turbo“ je pak technicky propracovanější, dynamičtější volbou pro zákazníky, kteří chtějí vyšší výkon, ale stále potřebují zachovat příznivou spotřebu paliva. Konkrétní technické parametry budou teprve zveřejněny.
Zákazníci se přitom budou moci rozhodovat mezi dvěma typy pohonu všech kol – elektronicky přiřaditelným (i za jízdy) a nově konstruovaným stálým pohonem. Případné vyproštění vozidla zapadnutého v terénu pak usnadní dvě velká vyprošťovací oka v předním nárazníku.
Výroba nové generace Rangeru se rozběhne v první polovině roku 2022 v Thajsku a Jižní Africe. V Evropě zahájí Ford příjem objednávek na novou generaci Rangeru ve druhé polovině roku 2022 s tím, že první vozy budou zákazníkům dodány začátkem roku 2023. Cílem je navázat na úspěchy předchůdce, který byl v Evropě nejprodávanější pick-up své kategorie.