Volkswagen Arteon (2017-2024)

Volkswagen Arteon 2020

Volkswagen Arteon je sportovně střižený model střední třídy z dílny německé automobilky představený v roce 2017, kdy v nabídce nahradil čtyřdveřové kupé Volkswagen (Passat) CC. Odvozen je od osmé generace modelu Passat (B8), s nímž sdílí modulární platformu MQB. Jako první Arteon debutoval v roce 2017 ve formě pětidveřového fastbacku, v roce 2020 v rámci faceliftu dorazil také odvozený shooting brake. V roce 2024 model skončil, když byl nepřímo nahrazen podobně velkým elektromobilem ID.7.

Design automobilu se oproti odlišně pojmenovanému předcházejícímu modelu změnil v mnoha ohledech, poprvé jej přitom naznačila studie Sport Coupe Concept GTE z roku 2015. Výrazná maska s navazujícími světlomety se stala mnohem dynamičtější. Na rozdíl od předchůdce navíc došlo k výraznějšímu stylistickému odlišení od výchozího Passatu. Už tudíž nešlo jen o další karosářskou verzi Passatu, ale samostatně stojící model, hrající v době premiéry roli vlajkové lodi v evropské nabídce Volkswagenu. Arteon dokonce proti Passatu dostal i výrazně natažený rozvor o 51 mm. Navíc se změnila také koncepce, když Arteon dostal výklopnou záď.

Základem se stala modulární platforma MQB ve verzi pro větší modely. To znamená možnost pohonu všech kol, podvozek tvoří vzadu víceprvková náprava.

Do prodeje vůz na českém trhu vstoupil se třemi motory. Turbodiesel 2.0 TDI (110 kW) doplnil dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 BiTDI (176 kW) a benzinový čtyřválec 2.0 TSI (206 kW). Později ale dorazily rovněž benzinové čtyřválce 1.5 TSI (110 kW) a 2.0 TSI (140 kW), stejně jako turbodiesel 2.0 TDI (140 kW). Od roku 2018 pak vrcholné 2.0 TSI v souvislosti s emisními normami oslabilo na 200 kW.

Příchod kombi

Rok 2020 byl ve znamení příchodu faceliftu. Ten lehce proměnil příď auta, kde se objevil nový nárazník a světlomety protažené diodovými pásky do přepracované masky. Uvnitř se pak objevil nový volant, přepracovaný středový panel nebo hodnotnější materiály. Hlavně ale nabídku konečně rozšířil dlouho očekávaný Arteon Shooting Brake. Ten chce být praktičtější nejen díky jiné karoserii, ale také zvýšenou stavbou.

Změnila se též nabídka motorů. Inovoval se čtyřválec 1.5 TSI (110 kW) s vypínáním válců, přišel nový čtyřválec 2.0 TSI (140 kW), pracující v Budackově cyklu (obměna Millerova cyklu), nebo 2.0 TSI opět naladěné na 206 kW. Novinkou se stal roovněž plug-in hybrid Arteon eHybrid se systémovým výkonem 160 kW, zatímco turbodiesely zastoupil inovovaný čtyřválec 2.0 TDI Evo ve verzích se 110 a 147 kW. Na vrchol nabídky se pak nově postavil Arteon R s agresivnějším vzezřením a motorem 2.0 TSI (235 kW) v útrobách.

Právě shooting brake je karosářská varianta, která pokračovala déle než výchozí fastback. Evropská výroba fastbacku totiž kvůli poptávce byla ukončena na konci roku 2023, zatímco shooting brake měl pokračovat do konce životního cyklu vozu, tj. zhruba do roku 2026. Nakonec však bylo všechno jinak a i produkce Shooting Braku skončila během roku 2024. Nepřímou náhradou za Arteon se stal elektromobil střední třídy ID.7.

Pro evropské trhy se Volkswagen Arteon vyráběl v německém Emdenu, po boku technicky spřízněného Passatu. Shooting brake se pak od roku 2021 vyráběl v závodě Osnabrück. Pro Čínu pak vůz vznikal v tamějším závodě v Čchang-čchunu. Na čínském trhu Arteon mimochodem nese označení Volkswagen CC, stejně jako předchůdce.

Volkswagen Arteon: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4862 x 1871 x 1450 x 2837 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 563 litrů (Arteon fastback), 565 litrů (Arteon Shooting Brake)
  • Výroba: 2017-2024 (Emden, Německo; Osnabrück, Německo)

4 thoughts on “Volkswagen Arteon (2017-2024)

  1. Volkswagen Arteon je jedno z těch aut, které se z objektivního pohledu hodnotí velice nesnadno. Pokud bychom měli dát pouze na data, jako lepší volba by se patrně jevil technicky shodný Passat Variant, který je levnější a značně praktičtější. Jenže takhle Arteona brát nemůžeme, tenhle fastback je onou pomyslnou třešničkou na dortu, která je po odchodu Phaetonu na evropských trzích vlajkovou lodí Volkswagenu.

    A tuto roli zvládá naprosto s přehledem. Možná je postaven na stejném základu jako Passat, v mnoha ohledech je ale o ten pomyslný stupínek lepší. Nabízí ty nejmodernější asistenční systémy a díky adaptivnímu podvozku je jednoznačně pohodlnější než Passat. I na velkých dvacetipalcových kolech si hravě poradil s nástrahami českých silnic. A navíc je hezčí, tedy pokud vás oslovuje nápadný výraz a nevzpomínáte spíš na nenápadného předchůdce, kterého neznalí považovali za „trochu jiného Passata.“

    Jen chválit ale nebudeme. Odhlučnění motoru bychom čekali lepší, klapavý zvuk testovaného biturbodieselu je zvlášť před zahřátím slyšet. Sil má ale na rozdávání a i spolupráce s dvouspojkovou převodovkou je velice dobrá. Bezrámová okna pak v některých chvílích (za větru) znamenají přece jen vyšší hladinu hluku.

    Více na: https://www.auto.cz/volkswagen-arteon-2-0-bitdi-4motion-vic-nez-passat-108303

  2. + Povedený vzhled, bohatý vnitřní prostor, slušný zavazadelník, komfortní podvozek, výtečné jízdní vlastnosti, sladění motoru a převodovku u verze Arteon R – rovněž silný a relativně úsporný motor, univerzální charakter Arteonu R
    – Vyšší pořizovací cena, po faceliftu dotykové ovládání nepřináší žádnou zásadní výhodu, lacinější detaily v kabině, softwarové chyby infotainmentu

  3. Interiér je samozřejmě kvalitní, jak se pro ne úplně levné auto sluší. Jen je klasický pro Volkswagen. Pokud máte například Passat, budete jako doma. Jenže v případě, kdy máte jako služební auto Passat a Arteon si pořídíte pro radost, možná by se nějaká větší odlišnost hodila. Nutno však uznat, že přehlednost a jednoduchost ovládání je zde příkladná. Displej před řidičem je dobře přehledný, infotainment „starý známý“ a že se klimatizace ovládá pomocí dotykových plošek je sice pro někoho nepříjemná změna, v reálném životě je to ale intuitivní a funkční. Navíc, jak často nastavujete teplotu.

    O pohon se stará benzínový motor 1.4 TSI a elektromotor. Celkový výkon je pak slušných 218 koní a tak s dynamikou není žádný problém. K dispozici je nejen sportovní mód, ale pak ještě režim GTE, který dodá maximální elektrický boost. Ale nebojte, na předjíždění nemusíte přepínat režimy, stačí prostě pořádně šlápnout na plyn a auto letí vpřed. Dojezd čistě na elektřinu by měl být nějakých 59 kilometrů, toho jsem sice nedosáhl, ale nejezdil jsem v ideálních podmínkách. Co mě potěšilo, tak ani při napojení na dálnici nebyl potřeba spalovací motor a auto vše zvládlo čistě elektricky.

    Spotřeba tak záleží na tom, jak daleko jedete. Já to zkoušel a když jsem měl nabitou baterii a nejel jsem 80 kilometrů, tak byla spotřeba benzínu 3 l/100 km a elektřiny 10,8 kWh/100 km. S vybitou baterií jsem najel 289 kilometrů a pak byla spotřeba 6 l/100 km a -0,8 kWh/100 km. Je tedy vidět, že s autem jde jezdit i jako s klasickým hybridem. Jen pak ztrácí svou hlavní výhodu. Můžete i nabíjet baterii za jízdy, což se může hodit, když jedete na dálnici a víte, že přijedete do města. Dáte ji nabít na polovinu a město pak projedete čistě elektricky.

    Samostatnou kapitolou, nebo tedy alespoň odstavec, si zaslouží pohodlí a pohoda na palubě. Díky dvojitým sklům je uvnitř naprostý klid i při jízdě se spalovacím motorem. Já měl ve výbavě adaptivní podvozek a ten z Arteonu dělá přesně to, co mi vyhovuje – pohodlné a elegantní auto.

    Více na: https://www.roadblog.cz/volkswagen-arteon-shooting-brake-ehybrid-2021/

  4. Arteon je dnes už pro mnohé zájemce atraktivní ojetina, která kombinuje techniku běžného Passatu s mnohem zajímavějším designem, který zvlášť v neobvyklé barvě nebo v kombinaci s hezkými koly udělá hodně parády. I proto dnes jeho ceny zrovna neklesají.

    I kvůli tomu se tak vyplatí pečlivě vybírat motor. Základní 1.5 TSI zrovna vhodnou volbou není, nijak úsporná není a po letech může vibrovat při jízdě s vypnutou polovinou válců. Naopak 2.0 TSI (140 kW) v Arteonu vynikne, spotřeba ujde, síla už je více než dostatečná a motor zaručuje ticho na palubě. Hlavně se ale chlubí slušnou spolehlivostí, netrápí ho rozvodové řetězy ani karbonování nebo vysoká spotřeba oleje. Naopak vrcholné verze 2.0 TSI (až 235 kW) myslí hlavně na výkon, spotřeba je tak vyšší a pro maximum výkonu agregát vyžaduje 98oktanové palivo. U 2.0 TDI pak dávejte pozor na chlazení a rozvody.

    Ani v jiných oblastech Arteon netrápí zásadní potíže, a to přestože proti Passatu má nějaké třešničky navíc. Je tu třeba adaptivní podvozek s magnetoreaologickými tlumiči, které spolehlivě drží, v případě potřebné výměny navíc nejsou zásadně drahé. I po letech pak fungují asistenční systémy, pokročilejší v době premiéry než u soudobého Passatu. Vyplatí se však dávat pozor na infotainment, který může zazmatkovat nějakou softwarovou chybkou. Příliš kvalitní pak nejsou brzdy, které se rychle opotřebují, nebo naopak zreznou. Pozor pak dávejte i na detaily odlišné od Passatu. Karoserie fastbacku s otevírací zádí začne rychleji vibrovat, kvůli fyzikou dané nižší tuhosti. Zazlobit mohou i bezrámová okna, stahovačky skel se rychleji opotřebují, spolu s tím, jak se bezrámová okna musejí vždy kus otevřít, aby se při nastupování a vystupování mohly otevřít dveře.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *