Hatchback, kombi, crossover a další: Druhy karoserie přehledně

Druhy karoserie: Honda Civic jako hatchback, kombi a sedan

Osobních automobilů je dnes nepřeberné množství, což si žádá přehlednou kategorizaci. Dělit je můžeme třeba podle velikosti, nebo podle typu karoserie. Víte, jaké druhy karoserie existují, čím se liší a čím se vyznačují? Vysvětlíme to jasně a přehledně:

Hatchback: Typický pro menší segmenty

Hatchback je typ automobilu s dvouprostorovou karoserií, takovou, u níž prostor pro posádku a zavazadla tvoří opticky jeden celek. Oním druhým prostorem je prostor pro motor (alias kapota). Na rozdíl od sedanu tudíž tento druh karoserie nemá zavazadelník jasně opticky oddělený od kabiny. Ve srovnání s kombi zase hatchback nemá tak protažené zadní partie, což logicky vede k menšímu objemu zavazadelníku. Šikmá záď je každopádně zakončena výklopným víkem kufru.

Tento druh karoserie je díky výhodnému obestavění vnitřního prostoru typický pro nižší segmenty. Hatchbacky v minulosti obvykle nabízely výběr mezi třídveřovou a pětidveřovou karoserií, nižší zájem o první skupinu ale znamená, že dnes na evropském trhu najdeme primárně pětidveřové hatche. Pořád však existují i sportovní hatchbacky, tzv. hot hatche.

Dnes jde o jednu z nejtradičnějších karoserií, která je v Evropě nesmírně populární. Jejím průkopníkem byl Citroën Traction Avant z roku 1938. Po válce ji zpropagoval třeba Renault 4.

Kombi: Užitečný praktik

Kombi je typ auta s dvouprostorovou karoserií s velkým prostorem pro zavazadla. Ostatně samotný název odkazuje na kombinaci přepravy osob a zavazadel. Oproti podobně tvarovanému hatchbacku se liší prodlouženou zadní partií. Záď je navíc svislejší, s rozměrným víkem usnadňujícím přístup k zavazadlům. To se obvykle otevírá k nebi, existují ale i výjimky s dveřmi otevíranými do strany (extravagantní Mini Clubman) Proti sedanu se tento typ karoserie zase odlišuje dlouhou linií střechy, která pokračuje i nad prostorem pro zavazadla. Dnes kombíky mají zpravidla dva páry bočních dveří, v minulosti ale klidně mívaly jeden (Škoda 1202).

Karoserie kombi (v anglickém jazyce station wagon či estate, ve francouzštině zase break) je dnes typická v nižší střední třídě a střední třídě. Naopak z kategorie malých vozů v Evropě prakticky vymizela. Na evropských trzích každopádně jde o jednu z nejžádanějších kategorií.

Podobné vlastnosti nesou také vozy označované jako shooting break. Takto jsou dnes označována sportovně laděná kombi s nižší siluetou střechy. V minulosti se však jednalo o jakousi kombinaci kupé a kombíku (Volvo 1800 ES).

Sedan: Luxusní klasika

Sedan je typ automobilu s takzvanou tříprostorovou karoserií, tedy uzavřenou karoserií u níž jsou opticky odděleny motorový prostor, kabina a zavazadelník. Tyto prostory jsou odděleny také prakticky, pokud nejsou zadní sedadla sklopena, je zavazadlový prostor oddělen od kabiny. Přístup do něj zajišťuje malé víko (plechové, bez zadního okna), nikoliv velké výklopné včetně zadního skla jako u liftbacku nebo fastbacku. Dnes se jedná o populární karoserii v Americe, na Středním východě nebo v Číně. Naopak v Evropě jsou sedany na ústupu. Prim tu dnes hrají jen ve vyšších segmentech, ve vyšší střední třídě a mezi luxusními automobily. Naopak z kompaktní třídy na evropských trzích až na výjimky prakticky vymizely. 

Označení sedan (v anglickém prostředí saloon) bylo poprvé užito už na začátku 20. století Dnes patří mezi mezi základní druhy karoserie (spolu s hatchbackem a kombi). V minulosti existovaly také dvoudveřové sedany, dnes primárně sázejí na čtyři dveře.

Liftback: Mezi kombíkem a sedanem

Liftback je typ automobilu s karoserií se svažující se zádí s otevíraným víkem zavazadlového prostoru, a to včetně zadního okna. Tvarem může tento druh karoserie připomínat sedan, hatchback nebo kombi. Oproti sedanu se liší kratší zadní částí a především víkem zavazadelníku otevíraným včetně zadního okna. Ve srovnání s hatchbackem se zase záď vozu svažuje pod mírnějším úhlem a je delší. Proti kombi pak neklesá záď tak strmě, zadní partie navíc opticky zpravidla tvoří třetí prostor jako u sedanu.

Plusem karoserie typu liftback je snadný přístup do zavazadelníku. To je rozdíl proti opticky podobnému fastbacku. Ten zpravidla postrádá „schůdek“ vizuálně připomínající sedan, především má ale menší víko zavazadlového prostoru. Nevýhodou je pak fakt, že při otevření kufru se může horký nebo studený vzduch dostat i do kabiny.

Liftbacky zpravidla mají pět dveří (dva páry boční a víko kufru). Typickým představitelem je dnes Škoda Octavia. Historie liftbacků je ale delší, poprvé výraz užila Toyota u modelu Celica v roce 1973. Velký boom liftbacky zažily v Evropě během devadesátých let, v posledních letech trend směřuje spíše ke sportovněji laděným fastbackům.

SUV: Hit posledních let

SUV je zkratka pro sportovně-užitková vozidla (z anglického Sports Utility Vehicle). Jak z této zkratky vyplývá, jedná se o kategorii automobilů spojujících prvky osobních aut s terénními vozy. Dnes velice populární třída se částečně prolíná s kategorií crossoverů. Za SUV však lze považovat za taková auta, která svým robustním vzhledem s vyšší stavbou karoserie mají blíže terénním vozidlům než osobním. Dříve bylo u této kategorie pravidlem nabídnutí pohonu všech kol (alespoň za příplatek). S nástupem malých sportovně-užitkových vozů toto pravidlo ale už neplatí, mnohé z nich už pohon všech kol ani nenabízejí.

Dnes už jde o velice různorodou kategorii, čítající jak malá SUV (Renault Captur), tak kompaktní SUV (Škoda Karoq), velká SUV (Audi Q7), nebo dokonce superluxusní modely (Rolls-Royce Cullinan).

Rozmach této třídy započal především v devadesátých letech a na začátku nového milénia. Desátá léta pak byla ve znamení rozmachu malých modelů. Historie kategorie je ale mnohem starší, za první SUV je někdy označována Lada Niva ze sedmdesátých let nebo dokonce GAZ M72 z let padesátých.

Crossover: Kombinace všech

Vozy někdy rovněž označované jako CUV (Crossover Utility Vehicle) jsou takové, které kombinují prvky různých kategorií. Dnes se tudíž dá využít pro každý trochu atypický automobil.

V dnešní podobě jsou jakožto crossovery nejčastěji označovány vozy kombinující prvky terénních a osobních aut. Oproti SUV se tyto vozy liší nižší siluetou karoserie a blízkosti spíše osobním než terénním vozům. Tento typ zpopularizoval Nissan Qashqai, jehož první generace na trh dorazila v roce 2006.

Qashqai ale nebyl první průkopník této kategorie. Již v padesátých letech vznikly takové vozy jako GAZ M72 a Moskvič 410, které díky kombinaci karoserie osobního auta s podvozkem terénního automobilu jsou dnes zpětně považovány za crossovery. Prvky různých aut kombinovaly také Matra Rancho a AMC Eagle ze sedmdesátých let.

Crossover ale není jen kombinace osobního a terénního auta, byť tato forma je dnes nejčastější. Třeba Mega Track z devadesátých let kombinoval prvky terénního auta a supersportu.

Kupé: Sportovní klasika

Kupé (případně z anglického výrazu coupé či coupe) je druh karoserie s pevnou střechou, obvykle jedním párem dveří a sešikmenou zádí. Uvnitř často mívá jen jednu řadu sedadel, případně ta druhá, zadní je kvůli siluetě střechy nouzová. V naprosté většině případů jde o sportovně střižené auto. Jméno vychází z francouzského výrazu couper, tedy uříznutý nebo useknutý. V italštině nesou tato auta označení berlinetta, zatímco sedany berlina. Tyto vozy totiž bývaly odvozeny od sedanů, proti nimž byly zkráceny o zadní dveře. Od tzv. dvoudveřových sedanů se liší právě klesající střechou a mnohdy i chybějící B sloupky podpírajícími střechu. 

Dnes však existují i tzv. čtyřdveřová kupé, sportovně střižené automobily s dvěma páry bočních dveří, avšak siluetou připomínající právě coupé. Jsou tu i SUV-kupé, SUV se sportovně tvarovanou karoserií právě v tomto duchu. Tzv. coupé utility (v Austrálii zkráceně ute) jsou zase stylově pojaté dvoudveřové pick-upy. Zapomenout nesmíme ani na kupé-kabriolety, kabria s pevnou skládací střechou.

Kabriolet: S otevřeným nebem nad hlavou

Kabriolet (nebo zkráceně kabrio) je typ automobilu umožňující jízdu s otevřenou střechou. Využívá tedy sklápěcí střechu, a to buď ručně sklápěnou, nebo elektromechanicky. Vyrobena je typicky z textilu, existují však i kabriolety s „plechovou“ sklápěcí střechou. Obvykle mají kabriolety jeden pár bočních dveří, jejich základem totiž bývají kupé, existují však i výjimky. Jméno cabriolet bylo historicky používáno pro lehký kočár s dvěma koly tažený jedním koněm, se stahovací střechou.

Existují přitom různé druhy kabrioletů. Vozům s „pevnou skládací střechou“ se říká „kupé-kabriolety“. Dvoumístným, sportovně založeným kabrioletům zase spyder, spider nebo roadster. Landaulet je zase kabriolet se skládací střechou jen v zadní části kabiny, zatímco targa je vůz s otevřenou karoserií jen nad hlavou posádky, tvořenou tedy jen střešním(i) panel(y).

Auta podle velikosti

Osobní automobily nicméně můžeme dělit také podle velikosti, do takzvaných segmentů. Jsou tu miniauta (tzv. segment A), malá auta (segment B), kompaktní vozy (segment C neboli nižší střední třída), vozy střední třídy (segment D), automobily vyšší střední třídy (segment E) a luxusní vozidla (segment F). Stejně tak se dělí i SUV, na B-SUV, C-SUV či D-SUV.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *