Lada Niva (1977-)

Lada Niva je dnes už legendární offroad vyráběný ruskou automobilkou z Toljatti od roku 1977. Za ty desítky let vůz nesl různá označení. Interně se mu říká VAZ 2121, v novém tisíciletí po příchodu Chevroletu Niva se přejmenoval na Ladu 4×4. Na vybraných trzích nesl též označení Sport, Taiga nebo Cossac. Od roku 2021 se tento offroad prodává jako Lada Niva Legend, pro odlišení od Lady Niva Travel (interně VAZ 2123).

Kombinace Renaultu 5 a Land Roveru

Vývoj terénního vozu nově založené automobilky z Toljatti odstartoval na začátku sedmdesátých let, za jeho myšlenkou stál tehdejší šéfdesignér automobilky VAZ Vladimir Solovjov. Ten chtěl postavit robustní vozidlo pro venkovské obyvatelstvo Sovětského svazu, zvládající i tamější tuhé zimy. Kombinovat měl vlastnosti Renault 5 a Land Roveru (Defender). Měl být tudíž schopný jak na silnicích, tak mimo nich. Nápad byl následně schválený vedením SSSR, díky čemuž se na něm mohlo oficiálně začít pracovat. Automobil si následně výrobce z Toljatti vyvinul vlastními silami, nespoléhal tedy už na spolupráci s Fiatem, díky němuž vzniklo jeho první dílo, VAZ 2101.

Lada Niva přitom použila tehdy revoluční myšlenku mladých konstruktérů v čele s Pjotrem Michajlovičem Prusovem, kteří prosadili auto se samonosnou karoserií, nezávislým zavěšením přední nápravy a stálým pohonem všech kol. Tehdejší terénní vozidla přitom využívala rámovou konstrukci. I proto mnozí Nivu považují za první SUV světa. Design zpracovával Valerij Pavlovič Sjomuškin, který navrhnul i mezinárodní označení Niva. Vysvětloval, že je krátké a zvučné, navíc s možností použití po celém světě.

Poprvé se vůz představil v únoru 1976, při příležitosti XV. sjezdu sovětských komunistů. Sériová výroba automobilu s interním označením VAZ 2121 po schválení odstartovala 5. dubna 1977.

Rozšiřování nabídky

Automobil se začal vyrábět s třídveřovou karoserií, s délkou 3,72 metru a rozvorem 2,2 metru, což pomáhalo schopnostem v terénu. Stejně jako uzamykatelný mezinápravový diferenciál a redukční převodovka. Pod kapotou se objevil podélně uložený zážehový čtyřválec o objemu 1,6 litru naladěný na 56 kW, kombinovaný se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Pětistupňový manuál ji nahradil až v roce 1985.

Pro vybrané exportní trhy se vůz začal následně vyrábět také se zážehovou třináctistovkou, pro nižší daně. Vybraní dovozci v západní Evropě si dokonce začali vyrábět otevřenou verzi.

Výraznějších úprav se Lada Niva dočkala až v průběhu devadesátých let. První výraznější modernizace (interně VAZ 21213) přišla v roce 1993. Rozpoznatelná byla podle zádě, kde se nově objevila svisle orientovaná koncová světla a víko kufru se protáhlo k nárazníku. Uvnitř zase našel místo nový volant a přepracovaná palubní deska. Hlavně se ale pod kapotu nastěhovala nová sedmnáctistovka. Ta pohání Nivu dodnes, byla však postupně inovována. Nejprve karburátor nahradilo vstřikování paliva, místo jednobodového systému pak přišlo vícebodové vstřikování.

V roce 1995 se na vybraných trzích začala Niva prodávat i se vznětovou devatenáctistovkou původem od Peugeotu. Nabídku navíc doplnila pětidveřová varianta (interně VAZ 2131), s rozvorem prodlouženým na 2,7 metru. Ta navíc byla dostupná i se zážehovou osmnáctistovkou. Krátce se prodává i „Niva kombi“ (VAZ 2129), třídveřové provedení s prodlouženým rozvorem.

Nešlo přitom o jediné rozšíření nabídky karosářských verzí. V průběhu devadesátých let tak Lada Niva byla nabídnuta také ve formě pick-upu, jako valník nebo se zvýšenou střechou.

Postupné inovace

K dalším inovacím došlo i v novém miléniu. Nešlo jen o úpravy podle nových emisních norem, ale také o výraznější úpravy. V roce 2009 dostala Niva upravený podvozek, stejně jako přepracovanou palubní desku nebo inovovaný vzhled. O rok později se zase třeba dočkala komfortnějších sedadel.

V roce 2014 nabídku doplnila verze Lada Niva Urban inspirovaná modernějšími SUV. Více se tak přizpůsobila jízdě na silnicích, nárazníky zabudovanými do karoserie nebo sníženým podvozkem. Po třídveřové verzi model Urban v roce 2016 nabídla rovněž pětidveřová Niva.

Dalších úprav se model dočkal pro rok 2020. Tehdy dostal zcela novou palubní desku s ovladači z modelu Priora pro snazší ovládání a novým přístrojovým štítem s palubním počítačem převzatým od Renaultu, dlouholetým partnerem Lady. Interiér pak nově osvětlily diody.

K zatím poslední modernizaci došlo pro rok 2021. Spolu s přejmenováním na Niva Legend se vůz dočkal lepšího odhlučnění. Pod kapotou však zůstal čtyřválec 1.7 s 61 kW.

Mezitím se už léta mluví o možném příchodu nové generace. Výroba stávající generace Nivy ale pořád pokračuje. Údajně se však blíží konec produkce pětidveřové varianty, zájemci o ní mají přesednout do Nivy Travel, se shodným technickým základem, ale modernějším vzhledem.

Lada Niva (Legend): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3740 x 1680 x 1640 x 2200 mm (Niva Legend 3dv.), 4240 x 1680 x 1640 2700 mm (Niva Legend 5dv.)
  • Objem zavazadlového prostoru: 150 litrů (Niva 3dv.), 420 litrů (Niva 5dv.)
  • Výroba: 1977- (Toljatti, Rusko)

Ohodnoťte Ladu Niva i vy, v komentářích pod článkem

Lada Niva

3.75

Design

3.8/5

Technika

3.5/5

Jízdní vlastnosti

3.8/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

3.8/5

2 komentáře: „Lada Niva (1977-)

  • 6 prosince, 2021 (07:56)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    3.5

    Cena

    4.5

    Celkový dojem

    3.5

    + Bezkonkurenční terénní vlastnosti, schopnosti podvozku mimo zpevněné cesty, jednoduchá technika umožňující snadnou opravu, dostupná cenovka, velké ovladače, vlastně nadčasový design, slušný vnitřní prostor pětidveřové varianty
    – Historický technický základ, dostupné jen přes neoficiální dovozce, nutnost různých klíčů (pro vstup do vozidla, pro startování), hlučnost na dálnici, průměrná dynamika, vyšší spotřeba paliva

    Reagovat
  • 16 ledna, 2022 (14:21)
    Trvalý odkaz

    Design

    4

    Technika

    3.5

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    3.5

    Celkový dojem

    4

    Tohle auto je jiné. A vaše nároky na něj také. Vy potřebujete, aby vždy nastartovalo, topilo, jelo a projelo. A to přesně dělá. Navíc vás až nečekaně hýčká komfortem, protože podvozek toho opravdu hodně filtruje. Brzdy jsou silné. Nebýt toho hluku, dalo by se říct, že je jízda komfortní.

    Hluk není ani tak aerodynamický, i když ten nejspíš taky, jen o něm nevíte. Ale výrazně skučí převodovka. Představte si, že máte zařazenou zpátečku. Tak tak nějak, ale při jízdě dopředu. To však není chyba, to je vlastnost. Je vám pak naprosto jedno, jaký příjem a kvalitu reprodukce má rádio, protože ho stejně skoro neslyšíte. A tohle byla asi jediná věc, která mi na autě trochu vadila. Vzhled mi vyhovuje, ovládání chce chvilku zvyku, ale je také bez problému. Jízda je pohodlná, terénní schopnosti bezkonkurenční. Jen ten hluk. Ale to bylo dáno spíše chybou využití.

    Více na: https://www.roadblog.cz/lada-4×4-nemen-co-funguje/

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.