KatalogMazdaMX-5

Mazda MX-5 NC (2005-2014)

Mazda MX-5 s interním označením NC je třetí generace takto pojmenovaného roadsteru japonské značky, která byla nabízena mezi lety 2005 a 2014. Tehdy nahradila druhou generaci vozu, NB, místo ní se pak prodává čtvrtá generace MX-5, interně nazvaná ND. Po svém představení se MX-5 třetí generace stala japonským autem roku 2005-2006. Z dlouhodobého hlediska se pak vůz prezentuje jakožto nejprodávanější roadster na světě.

Roadster i kupé-kabrio

Třetí generace ve své době již kultovního roadsteru se světu poprvé ukázala na ženevském autosalonu 2005. Tam odhalila design ve stylu tehdejšího jazyka zoom-zoom, který se však v tomto případě v některých ohledech vracel k první generaci MX-5. Řeč je hlavně o světlometech, evokujících parkovací světla právě z MX-5 generace NA. Paradoxně se tak MX-5 (NC) moc neinspirovala tehdejším kupé RX-8, jak by se dalo očekávat. Boční silueta pak byla klasická pro tento typ vozu. Rozměrově vůz lehce vyrostl, délka se natáhla o 20 mm na 3.995 mm, rozvor se prodloužil na 2.330 mm.

Jak tradice MX-5 velela, plátěná střecha byla ručně skládaná, což opět zvládl řidič svépomocí. V roce 2006 ale následovala verze Mazda MX-5 Roadster Coupé, alias provedení s pevnou skládací střechou. Ta byla dvoudílná a díky kompaktní konstrukci se vešla do stejného prostoru jako látková stahovací střecha. Naopak klasický hardtop známý z předchozích generací už Mazda tentokrát nenabídla.

Motorová paleta v Evropě čítala dva zážehové atmosférické čtyřválce, dvoulitr 2.0 MZR o výkonu 118 kW a osmnáctistovku 1.8 MZR s 93 kW. Poháněná byla logicky zadní kola. Oba agregáty spolupracovaly s pětistupňovým manuálem, pro dvoulitr však bylo možné pořídit také šestikvalt, a to jak manuální, tak samočinný.

Nová konstrukce

Oproti předchůdci se tentokrát výrazně změnila konstrukce. Ta reagovala na tehdejší filozofii Mazdy nazvanou Jinba Ittai, tedy sepjetí člověka se strojem, snažící se o co nejlepší jízdní vlastnosti. Pro zachování nízké hmotnosti byl navýšen podíl použité vysokopevnostní oceli, která rovněž pomohla tuhosti karoserie. Samotná karosérie díky tomu váží 247,5 kg, což je o 1,6 kg méně než u předchůdce. V ohybu pak byla karoserie o 22 % tužší než u předcházející generace, v krutu pak o 47 %.

Na množství komponentů byl užit také hliník, ať už na motorech, ramenech náprav, nábojích kol, brzdových třmenech nebo kapotě. Podélně uložené motory byly zase proti předchůdci posunuty vzad o 126 mm, což zlepšilo rozložení hmoty vozu na jednotlivé nápravy. Výsledkem bylo dosažení optimálního rozložení hmotnosti v poměru 50:50 mezi nápravy.

Přední náprava je modifikací lichoběžníkové konstrukce, zatímco vzadu najdeme víceprvkové zavěšení. Místo dvouplášťových tlumičů byly nasazeny jednoplášťové plynokapalinové, lépe reagující na krátké zdvihy kol.

Dva facelifty

V roce 2008 se MX-5 dočkala faceliftu, interně nazvaného NC2. Poznatelný byl podle nových světlometů a hlavně zvětšené, pětiúhelníkové masky chladiče místo oválné, která vozu dodala masivnější výraz. Uvnitř se primárně měnily barevné kombinace. Komfortu však pomohla pečlivější hluková izolace.

Došlo i k lehkým technickým úpravám. Dvoulitr nově mohl točit více otáček, upravené písty měly snížit spotřebu oleje. Otevíratelná škrticí klapka zesílila zvuk agregátu a šestistupňový manuál dostal novou synchronizaci. Měnilo se rovněž naladění podvozku.

V roce 2012 se MX-5 třetí generace dočkala další modernizace. Facelift interně nazvaný NC3 je opět rozpoznatelný podle přepracované přídě, s novým nárazníkem dodávajícím vozu agresivnější vizáž. Aktivní kapota zvedající se v případě nárazu lépe ochránila chodce při nehodě. Uvnitř se zase pozměnil dekor kabiny, jemuž odpovídala i ramena volantu.

Nabídka motorů se naopak v rámci modernizace neměnila. I nadále tak bylo možné vybírat mezi atmosférickou osmnáctistovkou s 93 kW kombinovanou s pětistupňovým manuálem a dvoulitrem o výkonu 118 kW. Ten však nově už nabídl možnost výhradně šestistupňové převodovky, manuální nebo automatické. Pro lepší kontrolu nad vozem se však měnil posilovač brzd.

Mazda MX-5 generace NC se pro celý svět vyráběla v japonské továrně značky v Hirošimě.

Mazda MX-5 (NC): Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 3995 x 1720 x 1245 x 2330 mm
  • Objem zavazadlového prostoru: 150 litrů
  • Výroba: 2005-2014 (Hirošima, Japonsko)

Napište recenzi Mazdy MX-5 (NC) i vy, v komentářích pod článkem

David Bureš

David Bureš je zakladatel a vedoucí redakce serveru Česko-slovenský auto katalog. V minulosti dlouhá léta působil na největším automobilovém magazínu v Česku, v roce 2022 rozjel tento projekt ČSAKA.cz. Miluje vozy značky Lamborghini, na autě hledá kombinaci každodenní praktičnosti a zábavného charakteru.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *