Škoda Karoq (2017-)

Škoda Karoq je kompaktní SUV vyráběné mladoboleslavskou automobilkou od roku 2017. V nabídce značky tehdy doplnila až sedmimístný Kodiaq, který obsadil horní hranici segmentu kompaktních SUV, zatímco Karoq leží spíše na spodní hranici této kategorie. Karoq vznikl jako nepřímý nástupce modelu Yeti, který je technicky spřízněn se Seatem Ateca.

Design automobilu vznikal ještě za dob Jozefa Kabaně. Navázal na větší Kodiaq, s nímž se shodoval pomocí obdobných detailů, jako jsou rozdělené světlomety nebo dvojité lamely v masce chladiče. Uvnitř se pak staly specialitou příplatkové zadní sedačky Varioflex, alias tři samostatná, posuvná sedadla, která lze z interiéru zcela vyjmout. Stejný prvek se však objevil už u Yetiho. Novinkou v době uvedení byl též digitální přístrojový štít, které posléze převzaly také další modely Škoda.

Základem automobilu se stala modulární platforma MQB, skelet karoserie je sdílen se Seatem Ateca, po jehož boku se Škoda Karoq vyrábí v továrně v Kvasinách. Alternativu k výchozímu pohonu předních kol je pohon obou náprav. Zatímco základ používá vzadu vlečenou nápravu, čtyřkolky sází na čtyřprvek. Vpředu je vždy McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny v ocelovém pomocném rámu. Nabídku postupně doplnily i sportovně laděný derivát Karoq Sportline a terénní Karoq Scout.

Proměna nabídky motorů

Do prodeje Karoq vstupoval s širokou nabídkou jednotek. Z benzinových tu byl tříválec 1.0 TSI (85 kW) a čtyřválec 1.5 TSI (110 kW), z turbodieselů pak 1.6 TDI (85 kW) a 2.0 TDI ve variantách se 110 kW a 140 kW.

V roce 2020 pak došlo k výraznější proměně nabídky, v reakci na nejnovější emisní normy. Tříválec 1.0 TSI oslabil na 81 kW, zatímco 1.6 TDI nahradila nová základní verze 2.0 TDI s 85 kW. Zcela pak skončilo provedení 2.0 TDI se 140 kW.

Facelift z roku 2021

Pro rok 2021 se Škoda Karoq dočkala faceliftu. Ten poznáte podle výraznějšího vzhledu, díky širší, šestihranné masce chladiče a užším světlům. Ty za příplatek nově využívají techniku Matrix-LED. Nový střešní spoiler a finlety po stranách zase spolu s aero kryty kol vylepšují aerodynamické vlastnosti vozu. Z portfolia pak vypadlo provedení Scout, kvůli nízkému zájmu.

Nabídka motorů čítá tři benzinové jednotky a jeden turbodiesel. První skupiny zastupují tříválec 1.0 TSI (81 kW) a čtyřválce 1.5 TSI (110 kW) a 2.0 TSI (140 kW), zatímco z té druhé tu jsou dvě verze 2.0 TDI s 85 kW a 110 kW. Ve všech případech jde o nejnovější verze Evo, která je účinnější, s nižšími emisemi. U benzinů tu je vstřikování s tlakem až 350 barů, zatímco u vznětových agregátů nechybí tzv. proces Twin Dosing využívající vstřikování AdBlue před dva SCR katalyzátory.

Škoda Karoq: Základní technická data

  • Délka x šířka x výška x rozvor: 4382 x 1841 x 1605 x 2638 mm, 4382 x 1841 x 1605 x 2630 mm (s pohonem 4×4)
  • Objem zavazadlového prostoru: 521 litrů, 479-588 litrů (se systémem Varioflex)
  • Výroba: 2017- (Kvasiny, České republika; Mladá Boleslav, Česká republika)

Škoda Karoq

3.9

Design

3.5/5

Technika

4.0/5

Jízdní vlastnosti

4.0/5

Cena

4.0/5

Celkový dojem

4.0/5

Jeden myslel na “Škoda Karoq (2017-)

  • 29 října, 2021 (11:12)
    Trvalý odkaz

    Design

    3.5

    Technika

    4

    Jízdní vlastnosti

    4

    Cena

    4

    Celkový dojem

    4

    Škoda Karoq dlouhodobě patří mezi nejprodávanější SUV na českém trhu a vlastně ani není divu. Je to přesně to univerzálně laděné auto s nekonfliktním designem, které zaujme různorodou klientelu. Mně osobně přijde design trochu nudný, ničím nevybočující. To je však zároveň výhodou uvnitř, kabina je totiž přehledná a ovládání intuitivní. Jen některé zvolené materiály jsou přece jen lacinější. Místa je vzadu hodně, poskytovaný komfort ale závisí na zvolených sedačkách. Trojice oddělených sedaček VarioFlex je sice praktické, variabilní řešení (jdou klidně vyndat z auta), pro dospělého však ne moc pohodlné, kvůli krátkému sedáku a nízkému opěradlu. Zavazadlový prostor je pak jako tradičně u Škodovek velký, potěší i rozměry odkládacích prostorů v kabině. Co se týče motorů, Karoqa jsem zkoušel s 1.5 TSI, kultivovaným benzinovým čtyřválcem s pečlivým odhlučněním, který však může leckdy působit poněkud mdle. Manuální řazení je ale přesné a optimálně tuhé, stejně tak spotřeba je rozumná, běžně se pohybující kolem šesti, sedmi litrů. Naladění podvozku pak myslí hlavně na komfort, občas se ale ani na 17″ kolech nevyhnete rázům na nerovnostech. Podobně řízení je spíše lehké a bez výrazné zpětné vazby.

    Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.