Kompaktní kombíky pořád patří mezi nejoblíbenější automobily na českém trhu, hlavně díky své praktičnosti. Díky této popularitě je tak nabídka opravdu pestrá a čítá různorodé modely. Stálicí na trhu je Opel Astra, jejíž první generace debutovala už v roce 1991 v návaznosti na předcházející Kadett. Zvlášť v devadesátých letech byla v Česku hitem, zatímco dnes i kvůli široké konkurenci stojí trochu stranou zájmu. Přitom aktuální Astra kombi v týdenním testu dokázala, že má množství silných vlastností, díky nimž stojí za zvážení.
Obsah recenze
Design: Z konzervativce nápadným
Mezi ně bezesporu patří design. Astra bývala spíše konzervativně strojeným vozem, přesně v duchu německého stylu, dnešní generace však vsadila na nápadný design navazující na Mokku. To znamená originální “Opel Vizor” inspirovaný někdejší Mantou nebo “ploutev” vedoucí přes kapotu. Ostře řezaná je také záď s nízkými koncovými světly, která je totožná s dříve uvedeným hatchbackem. Největší odlišností obou karosářských variant je tak boční silueta kombi, natažená i díky prodlouženému rozvoru o 55 mm proti hatchbacku. Výsledek je každopádně povedený a z kdysi spíše nenápadného auta je dnes jedno z nejhezčích kompaktních kombi na trhu.
Interiér: Chytrý minimalismus
Interiér využívá dnes tak oblíbenou koncepci s dvěma opticky propojenými displeji, od přístrojového štítu a multimediálního systému. I přes minimalistické pojetí palubní desky si však Astra uchovává i konvenční ovladače. Snadno tak nastavíte teplotu klimatizace nebo spustíte výhřev volantu, aniž byste museli tyto prvky hledat v útrobách infotainmentu. Astra pochvalu zaslouží také za použité materiály a jejich zpracování. Jen plastové výplně dveří působí poněkud lacině.
Infotainment zaslouží pochvalu pro moderní grafiku i ostrý obraz (skvělé rozlišení má rovněž parkovací kamera), stejně jako možnost individualizace menu nebo zobrazených informací na přístrojovém štítu. Reakce však bývají pomalejší, navíc chvilku trvá, než se v systému zorientujete. S tím ale pomáhají šikovná výuková videa o ovládání vozidla.
Posaz za volantem je příkladný, sedí se nízko a sedadla jsou nadmíru pohodlná, jak je u Opelu ostatně zvykem. Certifikát AGR si tak bezesporu zaslouží. Jen vyšší středový tunel poněkud tlačí do nohy a výhled ven trochu omezují tlusté A-sloupky. Prostor na zadních sedadlech však zůstává pro dospělého omezený, před koleny žádná velká rezerva není.
Zato kufr je velký a pravidelně tvarovaný, jak se na správný kombík sluší a patří. Šestisetlitrovou hranici sice na rozdíl od vybraných soupeřů nepřekonává, udávaných 597 litrů objemu je však v praxi parádní hodnotou. Kočárek se sem tak včetně korby vejde i podélně orientovaný, přičemž chybí jen kousek, aby se vešel pod krycí roletku. Ta by mohla být nicméně festovnější, u kombi bych také čekal více než jeden háček. Naopak nakládací hrana je příkladně nízko, pro snazší nakládání zavazadel. Plusem je i prostor na drobnosti pod podlahou nebo zadní sedadla sklopná v poměru 40:20:40.
Motor: Úsporný turbodiesel
Opel Astra ST dnes nabízí různorodou paletu motorizací, včetně plug-in hybridu a elektromobilu, já však vyzkoušel dnes už spíše tradiční turbodiesel 1.5 CDTI (96 kW), který však má v nabídce své místo, když mnoha zákazníkům bude nejvíce vyhovovat právě on. Bohužel pro něj je však o dost dražší jak stejně výkonný tříválec 1.2 Turbo, a tak se vyplatí jen dálkovým jezdcům.
Motor vyniká hlavně nízkou spotřebou paliva, která se v Astře opět potvrdila jako dříve třeba v bratrském Peugeotu 308, kde je nabízen jakožto 1.5 BlueHDi. Dlouhodobá spotřeba testovaného exempláře tak činila 5,5 l/100 km. Takového apetitu vůz dosahoval i na dálnici, v rámci povolených rychlostních limitů. Ve městě spotřeba překonává hranici 6 l/100 km.
Celkově jde o typický turbodiesel. Líbí se mu ve středních otáčkách a je to spíše vytrvalec než sprinter, do vysokých otáček se mu už tolik nechce. Síla pro běžné použití postačuje, na dálnici se však výkonnostní limity mohou projevit. Vznětový charakter pak rozhodně poznáte, při studeném startu je patnáctistovka zkrátka slyšet. Po zahřátí se sice uklidní, svůj zvuk však dá stále najevo.
Sladění s osmistupňovým automatem je však povedené. Změna převodu je naprosto hladká, byť při manuálním pokynu páčkou pod volantem pomalejší. Stačí však vůz přepnout do sportovního režimu a reakce jsou rázem ostřejší.
Jízdní vlastnosti: Optimální naladění
Jízdní schopnosti Opelu Astra ST jsou pak na vysoké úrovni podobně jako u dříve zkoušeného hatchbacku. Na nerovném povrchu sice je znát spíše tužší naladění, podvozek ale zůstává dostatečně poddajný. Celkově tak auto považuju za pohodlné. Při vyšším tempu pak řidiči dodává dostatek jistoty, díky čemuž se nebojí rychlých průjezdů zatáčkami, ani vysokorychlostních přesunů.
Slušelo by se však zapracovat na odhlučnění. Podobně jako u Peugeotu 308 s tou samou architekturou bych si na dálnici představoval méně hluku od podvozku. I 17” kola tak uslyšíte si podusávat na nerovnostech. To ve tmě oceníte účinné diodové světlomety, na dlouhých cestách zase jemně pracující adaptivní tempomat. Jízdní asistenty (hlavně ty otravné dle nejnovějších norem) lze pak snadno vypnout.
Opel Astra ST: Základní technická data
VERZE | 1.5 CDTI |
---|---|
Rok | 2024 |
Obsah motoru (ccm) | 1498 |
Výkon (kW) | 96 |
Točivý moment (Nm) | 300 |
Převodovka | 8A |
Maximální rychlost (km/h) | 208 |
Zrychlení z 0-100 km/h (s) | 11,0 |
Spotřeba paliva – kombinovaná dle WLTP (l/100 km) | 4,9 |
Emise CO2 – kombinované dle WLTP (g/km) | 129 |
Objem palivové nádrže (l) | 52 |
Hmotnost pohotovostní/užitečná (kg) | 1483/497 |
Opel Astra: Další recenze a testy
Celkově je podle mě nová Astra hodně povedený vůz a pokud softweráři lépe vyladí svoje výtvory, může se konkurence docela bát. Navíc je obecně známo, že vzhled prodává, minulost ukázala, že technicky ne moc povedená auta byla obchodně velice úspěšná. A zde je těch chyb opravdu málo.
Celkově řečeno se nový Opel Astra povedl a patří mezi nejlepší kompaktní hatchbacky dneška, není-li dokonce ten vůbec nejlepší nebo alespoň ten nejhezčí.